Engelskt namn: Learning and Development of Small Children
Denna kursplan gäller: 2007-09-03
och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ029
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14
Innehåll
I kursen studeras teorier om små barns utveckling och lärande samt den barnsyn som teorierna genererar. Begreppen barnsyn, omsorg, fostran, lärande och utveckling analyseras och problematiseras. Dessutom behandlas teorier om lek och lekens betydelse för små barns lärande och utveckling ur genusperspektiv. Betydelse av en stimulerande miljö, samverkan med föräldrar samt pedagogers förhållningssätt och agerande i vardagliga situationer bearbetas och analyseras i relation till små barns lärande och utveckling
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
beskriva och problematisera olika utvecklingsteorier samt den barnsyn som respektive teori genererar. Synen på barn diskuteras i utifrån förskolans styrdokument
reflektera över den pedagogiska miljöns betydelse för barns samspel och utveckling ur genusperspektiv
reflektera över betydelsen av pedagogers samverkan med föräldrar
utifrån teorier analysera små barns lärande och utveckling i olika vardagliga situationer
planera en stimulerande lärande- och utvecklingsmiljö, för lek och språkutveckling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, enskilda litteraturstudier, processinriktat seminariearbete, datorkommunikation samt ett eget valt fördjupningsområde. Obligatoriska delar i kursen är seminarier och datorkommunikation. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, individuellt och i grupp.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Artiklar eller rapporter om miljön, genus, föräldrasamarbete, samt valfri litteratur (fördjupning ca 500 sidor) tillkommer
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt Asklund Leif, Sataöen Svein-Ole Stockholm : Liber : 2003 :
Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag. Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta 1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. : ISBN: 91-47-04838-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlberg Gunilla "Barnsyn, kunskapssyn och lärande: Reflektioner kring barnet och pedagogen som medkonstruktörer av kunskap och kultur". Modern barndom, REI föreläsningsserie 2002 :