Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
Innehåll
I kursen studeras och tillämpas kunskaper för yrkesuppdraget inom fritidshemsverksamhet, såsom arbete i arbetslag, värdegrundsfrågor, teman, uteverksamhet, relationer och socialt samspel, samt analys av dessa ur lärande- och yrkesrollsperspektiv. Dessutom ingår teorier om och metoder för att skapa miljöer, som främjar både informellt och formellt lärande. I kursen ingår med utgångspunkt i fritidshemmets praktik övning i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera pedagogisk verksamhet i relation till barns olika kompetenser. Vidare ingår i kursen analys av och reflektion över det egna förhållningssättet och lärandemiljön samt hur dessa ömsesidigt påverkar innehållet i den pedagogiska verksamheten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- samarbeta och skapa relationer med barn/barngrupp/arbetslag
- beskriva och analysera barns behov och lärande i den pedagogiska praktiken
- med stöd av handledning planera, genomföra och hantera lärandesituationer i relation till barns olikheter och kompetenser
- dokumentera, tolka, utvärdera samt nyttja situationer uppkomna i den pedagogiska praktiken
- beskriva och analysera hur det egna förhållningssättet inverkar på olika aspekter i den pedagogiska praktiken
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Univ: Det didaktiska uppdraget 15 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen inleds med metodiska och teoretiska förberedelser inför den obligatoriska verksamhetsförlagda delen av kursen (VFU, ca 7 veckor). Här varvas föreläsningar med seminarier och metodövningar. VFU-delen genomförs i fritidshem, under handledning av utsedd fridspedagog/arbetslag. Under den verksamhetsförlagda tiden bearbetas den erhållna praktiska yrkeskunskapen vid några seminarietillfällen. Kursen avslutas med en skriftlig rapport samt bearbetning av gjorda erfarenheter.
Examination
Handledning och bedömning sker kontinuerligt under hela kursen. Examination sker av utsedd examinator (universitetslärare) i samråd med lokal lärarutbildare (LLU). Betyg sätts på kursen som helhet med betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som underkänts två gånger på kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rätt att examineras enligt denna kursplan ges högst två år efter vederbörande studerandes förstagångsregistrering på kursen.
För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att
självständigt och i dialog kunna planera, organisera, dokumentera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser
genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Kurslitteratur
Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina 2002 :
Lärarförbundet När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Skolgården : det gränslösa uterummet Olsson Titti, Rubin Helge 1. uppl. : Stockholm : Liber utbildning i samarbete med Världsnaturfonden (WWF) : 1995 : 158, [1] s. : ISBN: 91-634-1268-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Schellerup Nielsen Helle Gemenskap och utanförskap om marginalisering i skolans värld Stockholm : Liber : 2006 :
Ursberg Maria Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen. Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. : ISBN: 91-22-01710-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Klerfelt Anna Fritidshem och skola. 1: Carlgren, Ingrid(red). Miljöer för lärande Stockholm : Studentlitteratur : 1999 :
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Kompendium Lindström G, Pennlert L-Å Fundo förlag : 2006 :
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. : http://www.skolverket.se/skolfs?id=258 ISBN: 91-38-31413-4 Se Umeå UB:s söktjänst