"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kultur och vardagslärande i fritidshemmet, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Culture and "Edu-care" in Leisure-time Centre

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Innehåll

I kursen fokuseras fritidshemmets vardagsarbete, där omsorg lek och lärande förenas och hur detta uttrycks i gällande styrdokument samt pedagogens roll som kulturbärare/spridare. Vidare ingår studier om barns förståelse av natur och miljö, barns egen kultur, kultur för barn samt estetiska läroprocesser. Vikten av pedagogens förhållningssätt liksom miljöns betydelse för relationer och lärande uppmärksammas. Hur ett professionellt bruk av gruppen kan bidra till att utveckla flickors och pojkars sociala kompetenser bearbetas. Begreppen meningsfull fritid, kultur och vardagslärande diskuteras utifrån perspektiven social klass, kön och etnicitet. Fritidshemmets specifika uppgift att erbjuda barn meningsfull fritid samt betydelsen av ett nära samarbete med hemmen bearbetas. I kursen studeras dessutom fritidshemmets komplementära funktion till skolan.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: - kunna redogöra för fritidshemmets uppdrag i enlighet med gällande styrdokument - kunna redogöra för betydelsen av samarbete med hemmet - kunna diskutera fritidshemmens komplementära funktion till skolan - kunna reflektera kring hur natur och miljö samt estetiska läroprocesser kan nyttjas i fritidshemmets verksamhet - kunna beskriva och analysera hur fritidshemmet kan medverka till att utveckla barns sociala kompetenser - utifrån barns perspektiv och fritidshemmets uppdrag kunna reflektera kring hur barns olika kompetenser att hantera sin vardag och sin fritid kan utvecklas - kunna analysera och diskutera begreppen fritid och barnkultur ur olika perspektiv

Behörighetskrav

Univ: AU: Det didaktiska uppdraget eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, handledning, seminarier, exkursioner och observationer.

Examination

Examinationen sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet och utgör en sammanfattande bedömningav den studerandes insatser och resultat på kursens olika delar. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Kurslitteratur

Lära ute : Friluftsfrämjandets handledning i att leda ochlära barn i och om naturen genom friluftsliv och upplevelser.
Ericsson Gunilla, Friluftsfrämjandet
Hägersten : Friluftsfrämjandet : 2002 : 72 s. :

Evaldsson Ann-Carita
Vad flickor lär sig i förorten: om skillnader mellan barns vardagsliv och fritidshemsideologi. I. Bergqvist, Petterson & Sundqvist. Korsvägar. Om möten mellan unga och institutioner förr och nu. Symposion. (sid 141-165)
1995a :

Evaldsson Ann-Carita
Varför skvallrar pojkar? I P, Linell & K, Aronsson (red). Jagen och rösterna: Viveka, Goffman och samtalet. sid 75-86
2002 :

Dramabok.
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05068-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Anders
Fritidshemsvardag : en studie av pedagogiskt vardagsarbete i fritidshem
Stockholm : Socialförvaltningen. FoU-byrån : 1992 : 120 s. :

Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn i fritidshem
Johansson Inge, Ljusberg Anna-Lena
Stockholm : Lärarhögsk. : 2004 : 213 s. :
http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning21.pdf

Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :

Klerfelt Anna
Fritidshem och skola- olika miljöer för lärande. kap 4 i Carlgren, Ingrid (red) Miljöer för lärande
Lund : Studentlitteratur : 1999 :

Interaktion i pedagogiska sammanhang. Kap 1 och 4
Lindblad Sverker, Sahlström Fritjof, Ahlström Karl-Georg
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [2], 167 s. : ill. ; 23 cm :
ISBN: 91-47-04983-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Jagen och rösterna: Viveka, Goffman och samtalet
Linell I P, Aronsson K (red)

Lärarförbundet
Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :

Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :

Pedagogisk Forskning 2003 Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Qvarsell, Birgitta (2003) Barns perspektiv och mänskliga rättigheter (12 sid). Johansson, Eva (2003) Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv (14 sid) : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/nl.html

Rundgren Helena
Om livet, kärleken och döden
UR Förlag : 2002 :

Skolverket
Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. Allmänna råd 1999:2
2002 :

Fritidshemmet i forskning och förändring : en kunskapsöversikt.
Torstenson-Ed Tullie, Johansson Inge, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk : der) : 140 s. :
ISBN: 91-89313-81-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Lpo94
1998 :

Gruppen som grogrund : en arbetsmetod som utvecklar
Wahlström Gunilla O., Carlsson Christina Brattsand, Magnusson Dan
1. uppl. / b 4. [tr.] : Stockholm : Liber : 1996 : [2], 134 s. :
ISBN: 91-47-04812-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Stencilerat material tillkommer