"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskoleklassens pedagogiska verksamhet, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Educational Work in Pre-School Class

Denna kursplan gäller: 2010-03-22 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Reviderad av: Institutionen för tillämpas utbildningsvetenskap, 2010-02-15

Innehåll

I kursen bearbetas förskoleklassens plats i skolsystemet samt samarbetet med förskola, fritidshem och grundskola. Arbete i arbetslag samt temaarbete studeras i teori och praktik. Naturvetenskapliga begrepp, samband och processer samt vardagliga tekniska fenomen studeras. Vidare bearbetas lärares ansvar att utforma pedagogiska miljöer, som syftar till att göra barn medvetna om vardagliga naturvetenskapliga och tekniska fenomen. Lärares ledarskap och förhåll¬nings¬sätt i förhållande till barns olikheter problematiseras och jämställdhetsperspektivet beaktas. I kursens verksamhetsförlagda del omsätts kunskaper från både aktuell och tidigare kurser genom praktisk verksamhet i en förskoleklass. Betydelsen av att ingå i ett arbetslag med ansvar för att leda, planera, genomföra och utvärdera pedagogiskt arbete med enskilda barn och barngrupp, belyses och övas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: - beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, förskole¬klass, fritidshem och skola. - tillämpa kommunikationsfärdigheter i arbetslaget och i samspel med barn/elever - i samverkan och självständigt leda barn i grupp - i samverkan och med stöd av pedagogisk dokumentation planera, genomföra och utvärdera del av ett tema/projekt med barn i förskoleklass samt beakta jämställdhetsperspektivet - förklara naturvetenskapliga samband och processer samt beskriva vardagliga naturveten-skapliga och tekniska fenomen i termer på relevant nivå. - ur ett naturvetenskapligt perspektiv kartlägga en förskolklass` närmiljö samt analysera den som grund för lärande - samverka i den aktuella verksamhetens arbetslag samt leda barn och barngrupp i pedagogiska processer.

Behörighetskrav

Univ.: Godkänt resultat på kurserna: Kommunikation i didaktisk praktik 7,5 hp, Det didaktiska uppdraget 15 hp, Värdegrund och hållbar utveckling 7,5 hp, Förskolans och förskoleklassens kultur och uppdrag 15 hp, Förskolans pedagogiska verksamhet 15 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Av kursen utgör c:a fem veckor verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, uteverksamhet, litteraturstudier och grupparbete. Examinerande seminarier och laborationer är obligatoriska delar av kursen. Även den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), förlagd till förskoleklass är obligatorisk. Detta innebär att studenten, under handledning, ingår i arbetslaget som en ansvarstagande medlem och aktivt deltar i samtliga vid förskolklassen förekommande arbetsuppgifter

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter. Examination av VFU sker av utsedd examinator(universitetslärare). Lokal lärarutbildare(LLU) medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag. Betyg på kursen som helhet är en sammanfattande bedömning och sätts när alla i kursen ingående uppgifter är examinerade. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll såväl teoretiskt som praktiskt visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt analysera och förhålla sig kritiskt. Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänt på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättigheten att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av School of Education. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 12

Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskap och känsla i naturen : [en handledning i naturkunskap och naturkänsla från Friluftsfrämjandet]
Johansson Stina, Franzén Birgitta, Karlsson Bernt, Rönnblom Eva
Rev. uppl. /b foto: Lotta Thunved ... ; teckningar: Bernt Karlsson, Eva Rönnblom : Hägersten : Friluftsfrämjandet : 2004 : 68 s. :

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Hans
Boken om fysik och kemi
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 2004 : 159, [1] s. :
ISBN: 91-21-20495-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Förskoleklass i Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling. En anatologi s. 13-66. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1149

I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :

Övrigt

Aktuella artiklar tillkommer