Engelskt namn: Working in Pre-School
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ025
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
I kursen studeras i teori och praktik hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering medverkar till att utveckla både barns lärande och den pedagogiska verksamheten i förskolan i enlighet med gällande styrdokument. Hur verksamhetens innehåll och arbetssätt kan varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Ledarskapet, ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt samt lärandemiljöns betydelse för kvalitet och utveckling av verksamheten betonas. Förskolans pedagogiska praktik belyses även ur köns-, lärande- och yrkesrollsperspektiv.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: skapa relationer och samarbeta med barn/barngrupp/arbetslag beskriva, motivera och skapa förutsättningar för att barn ges möjlighet att lära och utvecklas beskriva och tillämpa pedagogisk dokumentation i arbetet med barns lärande och den pedagogiska verksamhetens utveckling med stöd av handledning planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser och gällande styrdokument beskriva och reflektera över det egna förhållningssättets och ledarskapets inverkan på verksamheten beskriva och diskutera förskolans verksamhet utifrån genusperspektiv
Univ: Genomgången kurs Allmänt utbildningsområde 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar individuellt och i grupp samt handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Seminarier och övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar i kursen. Även VFU, förlagd till förskola/förskoleklass, är en obligatorisk del av kursen. Detta innebär att studenten under handledning i VFU-perioden följer lärarens arbetsdag, med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer samt genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolan : barns första skola!.
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04222-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindahl Marita
Lärande småbarn.
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00288-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan Lpfö98.
Stockholm : Utbildningsdep. Regeringskansliet, 2006 : 16 s. :
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
ISBN: 91-88298-86-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns samlärande : en forskningsöversikt.
Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
ISBN: 91-89314-12-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
ISBN: 91-44-01047-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Se Umeå UB:s söktjänst
VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf
Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
Förskolan : barns första skola!.
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04222-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindahl Marita
Lärande småbarn.
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00288-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
ISBN: 91-88298-86-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns samlärande : en forskningsöversikt.
Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
ISBN: 91-89314-12-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
ISBN: 91-44-01047-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen
Förskolan : barns första skola!.
Johansson Eva, Pramling Samuelsson Ingrid, Engberg Anna-Karin
Lund : Studentlitteratur, 2003 : 200 s. : ill. :
ISBN: 91-44-04222-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindahl Marita
Lärande småbarn.
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 184 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00288-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Den viktiga vardagen : vardagsberättelser och värdegrund
1. uppl. : Hässelby : Runa : cop. 2006 : 192 s. :
ISBN: 91-88298-86-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns samlärande : en forskningsöversikt.
Williams Pia, Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Skolverket
Stockholm : Statens skolverk : der) : 119 s. :
ISBN: 91-89314-12-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
ISBN: 91-44-01047-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer och tillhandahålles av institutionen