Engelskt namn: The Culture and Pedagogic in Leisure-Time Centre I
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-01-19
Kurskod: 6LÄ024
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-01-21
Grundläggande inslag i kursen är studier om fritidshemmets uppgifter och det professionella läraruppdraget samt hur dessa, med hjälp av didaktisk planering och utvärdering, kan realiseras. Formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i den dagliga verksamheten studeras och bearbetas. Dessutom studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/barn och barn/vuxna. Interaktions- och samspelsteorier samt teori om grupprocesser behandlas med fokusering på hur ett professionellt bruk av gruppen kan bidra till flickors och pojkars utveckling, socialt och språkligt. I kursens verksamhetsförlagda del ges möjligheter till praktisk övning avseende pedagogisk planering och utvärdering. Därtill fokuseras de studerandes analys och reflektion över egen och andras didaktik.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmet - beskriva och problematisera det professionella uppdraget i fritidshemsverksamheten utifrån erfarenheter och gällande styrdokument - exemplifiera och diskutera det informella respektive det formella lärandet i fritidshemmet i relation till uppdraget att stödja barns utveckling - skapa relationer och visa att de kan samspela med barn samt, i dialog, samarbeta med arbetslag - med stöd av handledning kunna planera, genomföra och utvärdera aktiviteter i fritidshemmet som främjar lärande och utveckling hos barn i relation till gällande styrdokument - redogöra för hur fritidshemmets verksamhet kan bidra till att förstärka barns språkutveckling - beskriva, förstå och analysera barns samspel i barngrupp samt värdera dess betydelse för gruppens utveckling liksom för enskilda flickors och pojkars identitetsutveckling och sociala lärande.
Univ: Godkänd kurs Det didaktiska uppdraget 15 hp eller motsvarande.
Av kursens 15 högskolepoäng utgör 7,5 högskolepoäng (ca fem veckor) verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete. Seminarier och grupparbeten är obligatoriska delar av kursen. Även den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), förlagd till fritidshem, är en obligatorisk del av kursen. Detta innebär att studenten under handledning i fem veckor följer lärarens arbetsdag, med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.
Examination sker genom skriftliga och muntliga tentamina samt genom uppvisade färdigheter i att kunna samverka i den aktuella verksamhetens arbetslag samt däri leda barn och barngrupp i lärandeprocesser. Examination av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare) i samråd med lokal lärarutbildare (LLU). Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA .
Byréus Katrin
Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
ISBN: 91-47-05075-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
ISBN: 978-91-7257-466-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.fhi.se/PageFiles/3212/Motiverande_samtal_web3pdf
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarförbundet
Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
Obligatorisk
Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Obligatorisk
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
ISBN: 91-47-05319-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stencilerat material tillkommer
Obligatorisk
Byréus Katrin
Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
ISBN: 91-47-05075-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
ISBN: 978-91-44-06895-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
ISBN: 978-91-7257-466-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.fhi.se/PageFiles/3212/Motiverande_samtal_web3pdf
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarförbundet
Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
Obligatorisk
Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Obligatorisk
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
ISBN: 91-47-05319-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stencilerat material tillkommer
Obligatorisk
Byréus Katrin
Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
ISBN: 91-47-05075-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
2003 :
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i fritidshem
Johansson Inge, Ljusberg Anna-Lena
Stockholm : Lärarhögsk. : 2004 : 213 s. :
http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning21.pdf
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarförbundet
Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Nemert Elisabet
Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
ISBN: 91-47-04827-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
ISBN: 91-47-05319-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Stencilerat material tillkommer
Byréus Katrin
Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
ISBN: 91-47-05075-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
ISBN: 978-91-7257-466-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Barn i konsumtionssamhället
Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
ISBN: 91-7227-427-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn i fritidshem
Johansson Inge, Ljusberg Anna-Lena
Stockholm : Lärarhögsk. : 2004 : 213 s. :
http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning21.pdf
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Se Umeå UB:s söktjänst
Lärarförbundet
Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
Lärarförbundet
När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
ISBN: 91-47-05319-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartmentet (2006)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
ISBN: 91-85545-01-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Stencilerat material tillkommer