"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fritidshemmets kultur och didaktik I, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: The Culture and Pedagogic in Leisure-Time Centre I

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ024

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Reviderad av: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-01-21

Innehåll

Grundläggande inslag i kursen är studier om fritidshemmets uppgifter och det professionella läraruppdraget samt hur dessa, med hjälp av didaktisk planering och utvärdering, kan realiseras. Formellt och informellt lärande i omsorg, lek och aktiviteter i den dagliga verksamheten studeras och bearbetas. Dessutom studeras barndom och barns erfarenhetsvärld liksom fritidshemmet som kreativ och kulturell mötesplats för barn/barn och barn/vuxna. Interaktions- och samspelsteorier samt teori om grupprocesser behandlas med fokusering på hur ett professionellt bruk av gruppen kan bidra till flickors och pojkars utveckling, socialt och språkligt. I kursens verksamhetsförlagda del ges möjligheter till praktisk övning avseende pedagogisk planering och utvärdering. Därtill fokuseras de studerandes analys och reflektion över egen och andras didaktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fritidshemmets uppgift i enlighet med gällande styrdokument och beskriva hur omsorg, lek och lärande kan förenas i fritidshemmet - beskriva och problematisera det professionella uppdraget i fritidshemsverksamheten utifrån erfarenheter och gällande styrdokument - exemplifiera och diskutera det informella respektive det formella lärandet i fritidshemmet i relation till uppdraget att stödja barns utveckling - skapa relationer och visa att de kan samspela med barn samt, i dialog, samarbeta med arbetslag - med stöd av handledning kunna planera, genomföra och utvärdera aktiviteter i fritidshemmet som främjar lärande och utveckling hos barn i relation till gällande styrdokument - redogöra för hur fritidshemmets verksamhet kan bidra till att förstärka barns språkutveckling - beskriva, förstå och analysera barns samspel i barngrupp samt värdera dess betydelse för gruppens utveckling liksom för enskilda flickors och pojkars identitetsutveckling och sociala lärande.

Behörighetskrav

Univ: Godkänd kurs Det didaktiska uppdraget 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Av kursens 15 högskolepoäng utgör 7,5 högskolepoäng (ca fem veckor) verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete. Seminarier och grupparbeten är obligatoriska delar av kursen. Även den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), förlagd till fritidshem, är en obligatorisk del av kursen. Detta innebär att studenten under handledning i fem veckor följer lärarens arbetsdag, med hänsyn taget till andra uppgifter som ingår i kursen.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga tentamina samt genom uppvisade färdigheter i att kunna samverka i den aktuella verksamhetens arbetslag samt däri leda barn och barngrupp i lärandeprocesser. Examination av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare) i samråd med lokal lärarutbildare (LLU). Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska delar är examinerade. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll, visa analytisk förmåga samt ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 10

    Kurslitteratur

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
    2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05075-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
    Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
    ISBN: 978-91-7257-466-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: www.fhi.se/PageFiles/3212/Motiverande_samtal_web3pdf

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarförbundet
    Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
    Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
    Obligatorisk

    Lärarförbundet
    När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
    Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
    Obligatorisk

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
    Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
    ISBN: 91-47-05319-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Stencilerat material tillkommer

    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 9

    Kurslitteratur

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
    2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05075-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Fritidshemmet : fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 331 s. :
    ISBN: 978-91-44-06895-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
    Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
    ISBN: 978-91-7257-466-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: www.fhi.se/PageFiles/3212/Motiverande_samtal_web3pdf

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarförbundet
    Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
    Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :
    Obligatorisk

    Lärarförbundet
    När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
    Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :
    Obligatorisk

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
    Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
    ISBN: 91-47-05319-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Stencilerat material tillkommer

    Obligatorisk

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Kurslitteratur

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
    2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05075-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
    2003 :

    Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
    Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
    ISBN: 91-47-05133-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i fritidshem
    Johansson Inge, Ljusberg Anna-Lena
    Stockholm : Lärarhögsk. : 2004 : 213 s. :
    http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning21.pdf

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
    ISBN: 91-975584-1-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarförbundet
    Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
    Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :

    Lärarförbundet
    När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
    Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nemert Elisabet
    Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
    ISBN: 91-47-04827-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Qvarsell Birgitta
    Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    2003 :

    Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
    Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
    ISBN: 91-47-05319-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Stencilerat material tillkommer

  • Giltig från: 0 vecka 0

    Kurslitteratur

    Byréus Katrin
    Du har huvudrollen i ditt liv : om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring.
    2., [rev.]uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Trelleborg : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05075-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Introduktion till motiverande samtal : en handledning för skolhälsovården
    Holm Ivarsson Barbro, Pantzar Margareta
    Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2007 : 24 s. :
    ISBN: 978-91-7257-466-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Barbro
    Barn i konsumtionssamhället
    Falun : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 235 s. :
    ISBN: 91-7227-427-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn i fritidshem
    Johansson Inge, Ljusberg Anna-Lena
    Stockholm : Lärarhögsk. : 2004 : 213 s. :
    http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning21.pdf

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
    Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
    ISBN: 9789185545308
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärarförbundet
    Fritidspedagogerna och skolans utveckling. www.lararförbundet.se
    Falköping : Elanders Gummessons : 2001 :

    Lärarförbundet
    När intresse blir kunskap. Fritidspedagogikens mål och medel. www.lararforbundet.se
    Nordisk Bokindustri Försäljnings AB : 2005 :

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
    Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
    ISBN: 91-47-05319-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Stencilerat material tillkommer