Engelskt namn: The Culture and Pedagogic in Leisure- Time Centre II
Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-08-31
Kurskod: 6LÄ023
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Institutionen för Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-05-26
Grundläggande inslag i kursen är fördjupade studier kring fritidshemmets uppgift samt vidarutveckling av det professionella läraruppdraget i fritidshem med fokus på ledarskap och förhållningssätt. Bearbetning av begreppet meningsfull fritid utifrån bakgrundsfaktorerna klass, kön och etnicitet ingår i kursen. Vidare bearbetas och polariseras fritidshemmets komplementära funktion till skolan. Betydelsen av samverkan med förskoleklass, skola samt barnets hem och närmiljö studeras. Utifrån styrdokument och teoretiskt perspektiv bearbetas också barns och föräldrars inflytande och delaktighet i fritidshemmet. Dessutom studeras barns digitala rum. I kursens vfu-del ges den studerande möjlighet att, i arbete med barngrupp, omsätta förvärvade kunskaper i natur, miljö och estetiska läroprocesser samt att vidareutveckla sin didaktiska kompetens.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - med stöd av aktuell forskning analysera och kritiskt granska begreppet meningsfull fritid ur barn- och samhällsperspektiv - med utgångspunkt i teori och praktik identifiera och värdera informella lärandesituationer i fritidshemmet samt analysera och kritiskt granska fritidshemmets kultur - självständigt planera, leda och utvärdera aktiviteter för enskilda barn och barn i grupp som främjar lärande och utveckling - med utgångspunkt i teori och praktik planera och tillämpa samt självständigt värdera hur natur, miljö och estetiska läroprocesser kan utgöra en del av fh:s verksamhet - redogöra för och kritiskt granska hur datoranvändning påverkar barns liv samt använda relevant aktuell teknik - diskutera och analysera betydelsen av fritidsverksamhetens samverkan med hem, skola och närmiljö - kunna förklara och exemplifiera betydelsen av ett tydligt ledarskap samt analysera det egna ledarskapet och förhållningssättet ur ett didaktiskt perspektiv
Univ: Godkänt resultat på kursen Fritidshemmets kultur och didaktik I eller motsvarande.
Av kursens 15 högskolepoäng så utgör 7,5 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete. Seminarier och grupparbeten är obligatoriska delar i kursen. Även den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), förlagd till fritidshem, är en obligatorisk del av kursen. VFU:n omfattar, liksom övriga studier inom programmet, helfartsstudier. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare VFU-perioden så att alla moment, t ex auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Examination sker genom skriftliga och muntliga tentamina, samt genom uppvisade färdigheter. Examination av VFU sker av utsedd examinator(universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar med ett dokumenterat bedömningsunderlag. Betyg på kursen som helhet är en sammanfattande bedömning och sätts när alla i kursen ingående uppgifter är examinerade. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll såväl teoretiskt som praktiskt visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt analysera och förhålla sig kritisk. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå
Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina
2002 :
Obligatorisk
Bardon Ingrid
"På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" lärande på fritidshem. D-uppsats, HLK, Jönköping
Bardon, Ingrid : 2008 :
Obligatorisk
Barns fritid.
Banér Anne, Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Univ. ; Älvsjö : 200 s. : ill. :
ISBN: 91-973147-8-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
Vad gör unga på nätet?
Gleerups : 2009 : 120 s. :
http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
ISBN: 91-40-66671-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Fritid som diskurs och innehåll. En problematisering av verksamheten vid afterschool-programs och fritidshem.
Pedagogisk forskning i Sverige årg 14 nr 1 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ped.gu.se
Haglund Björn
Fritidsvetenskap : en kunskapsöversikt
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Univ. : 2001 : 48 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Hansen Monica
Fritidspedagogen - en av lärarna i skolan.
Obligatorisk
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Obligatorisk
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar - om föräldrasamarbetets möjligheter
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2008 :
ISBN: 978-7257-541-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Moten-med-foraldrar--om-foraldrasamarbetets-mojligheter/
Nilsson Per
Fritiden - tidsfördriv eller investering? I Ungdomsrapporten 1996 del II Krokig väg till vuxen. Ungdomsstyrelsen 1996. (finns till försäljning på Inst)
Obligatorisk
Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :
Obligatorisk
Tham Amelie
Den andra möjligheten - estetik och kultur i skolans lärande.
Myndigheten för skolutveckling. : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: www.skolutveckling.se
Tuisku Jarko
Elevers inflytande under fritidsverksamheten.
Skolportens nättidskrift Undervisning och lärande. : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://skolporten.com/U&L
Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå
Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina
2002 :
Dunkels Elza
Vad gör unga på nätet?
Gleerups : 2009 : 120 s. :
http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
ISBN: 91-40-66671-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansen Monica
Fritidspedagogen - en av lärarna i skolan.
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Nilsson Per
Fritiden - tidsfördriv eller investering? I Ungdomsrapporten 1996 del II Krokig väg till vuxen. Ungdomsstyrelsen 1996. (finns till försäljning på Inst)
Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :
Aktuella artiklar (ca 200 sidor) tillkommer
Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå
Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina
2002 :
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
Vad gör unga på nätet?
Gleerups : 2009 : 120 s. :
http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
ISBN: 91-40-66671-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansen Monica
Fritidspedagogen - en av lärarna i skolan.
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Nilsson Per
Fritiden - tidsfördriv eller investering? I Ungdomsrapporten 1996 del II Krokig väg till vuxen. Ungdomsstyrelsen 1996. (finns till försäljning på Inst)
Qvarsell Birgitta
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter, i Pedagogisk Forskning. Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv. Årg 8, Nr 1-2 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
2003 :
Aktuella artiklar (ca 200 sidor) tillkommer
Hur ska jag få ihop det? några fritidspedagogers beskrivning av fritidshemmets uppgift. D-uppsats, pedagogiska institutionen Umeå
Andersson Birgit, Claeson-Söderström Carina
2002 :
Barns fritid.
Banér Anne, Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Univ. ; Älvsjö : 200 s. : ill. :
ISBN: 91-973147-8-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Calander Finn
Från fritidens pedagog till hjälplärare : fritidspedagogers och lärares yrkesrelation i integrerade arbetslag
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis :b Univ.-bibl. [distributör] : 1999 : 250 s. :
ISBN: 91-554-4502-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2 s 40 - 49
Umeå: fakultetsnämnden för lärarutbildning : 2005 :
Att fånga lärares arbete : bilder av vardagsarbete i förskola och skola
Gannerud Eva, Rönnerman Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 188 s., [3] utvikbara bl. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708433o.jpg
ISBN: 978-91-47-08433-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Sociokulturella ramar för barns utveckling : barns livsvärldar
Hundeide Karsten, Järvå Håkan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251 s. :
ISBN: 91-44-04394-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Barbro
Kom och ät! Jag ska bara dö först- : datorn i barns vardag.
Göteborg : [Etnologiska institutionen, Univ.] : 2000 : 272 s. :
ISBN: 91-85838-51-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Ove
Perspektiv på fritidspedagogik - en granskning av verksamhetens filosofiska begrepp och ideologier : Paper presenterat vid konferens med ENSAC - European Network for Schoolage Childcare. (tillhandahålls vid kursstart)
Stockholm : 2002 :
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjær Bjørg
Børn og barndom på fritidshjem : et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet
København : Learning Lab Denmark ;a Göteborg :b Göteborgs universtitet : 2005 : 230 s. :
ISBN: 87-7684-035-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst