"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans kultur, omsorg, lek och lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: The Culture of Preschool -

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ021

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

I kursen studeras förskolans kultur där omsorg, lek och lärande genom ett temainriktat arbetssätt bildar en helhet i förskolans verksamhet. Vikten av det pedagogiska ledarskapets och lekens betydelse för små barns lärande uppmärksammas. Vidare betonas betydelsen av ett nära samarbete med hemmen. I kursen bearbetas förskolans uppdrag och hur det kan omsättas i den dagliga verksamheten. Inom kursens ram analyseras hur förskolan kan erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet. Lärarens roll att ge barn stöd att utveckla självständighet, självförtroende och tillit till den egna förmågan poängteras. Teorier om lek och språk samt deras betydelse för barns lärande liksom för utvecklingen av den sociala och kommunikativa kompetensen studeras. Vidare ingår studier om estetiska uttrycksformer, språk, natur och samhälle som pedagogiska redskap i verksamheter inom- och utomhus, samt i temaarbete. I kursen studeras socialt samspel liksom barns förmåga att iaktta, samtala och reflektera. I kursen behandlas hur temainriktat arbetssätt planeras, genomförs och utvärderas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva och problematisera förskolans uppdrag samt kritiskt granska förskolans kultur. - beskriva och analysera det pedagogiska ledarskapets betydelse för små barns lärande utifrån förskolans uppdrag - problematisera förskolans samarbete med hem och skola - beskriva förhållandet mellan lek och lärande samt hur barns språk och lek kan utvecklas med hjälp av estetiska uttrycksformer, naturvetenskap och samhällsvetenskap - med stöd i styrdokument, exemplifiera, motivera och problematisera hur förskolans uppdrag vad gäller omsorg, lek och lärande kan omsättas i ett temaarbete.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, handledning, seminarier och grupparbete.

Examination

Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning och sätts när alla obligatoriska delar är examinerade. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan : www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Kurslitteratur

Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 88 s. :
ISBN: 9147049685
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Gren Jenny
Etik i pedagogens vardag
Stockholm : Liber Utbildning AB : 2001 :

Johansson Stina
Bland stubban och kottar med barn i Mulleskogen
Stockholm : LTS förlag : 1990 :

Glasfåglar i molnen : om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv.
Kennedy Birgitta, Kennedy Birgitta
Stockholm : HLS, 1999 ; (Göteborg : 176 s. : ill. (vissa i färg) :
ISBN: 91-7656-451-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
Pramling Samuelsson Ingrid, Sheridan Sonja
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 150 s. :
ISBN: 91-44-01047-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lyssnadets pedagogik - etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Best nr 47-05215-5 (ca 150 sidor)
Åberg Ann, Lenz Tagucchi Hillevi
Stockholm : Liber : 2006 :

Empati genom lek och språk
Öhman Margareta, Alvner Christina
2., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 252, [1] s. :
ISBN: 91-47-05192-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Stencilerat material tillkommer

Referenslitteratur

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Läroplan för förskolan : Lpfö 98
Stockholm : Skolverket : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-12-0
Se Umeå UB:s söktjänst