"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans och Förskoleklassens kultur och uppdrag, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Culture and Tasks in Pre-School and Pre-School Class

Denna kursplan gäller: 2014-06-02 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ020

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-04

Innehåll

I kursen bearbetas förskollärarnas, förskolans och förskoleklassens historia och nuvarande uppdrag och hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet. Teorier om barns utveckling och lärande bearbetas. I kursen studeras även hur verksamheten kan utformas för att erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom uppmärksammas förskolans och förskoleklassens ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Den pedagogiska miljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan/förskoleklassen som arenor för jämställdhet och kulturell mångfald studeras också, liksom lärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för och kritiskt granska förskolans och förskoleklassens kultur samt deras uppdrag med utgångspunkt i gällande styrdokument
  • redogöra för barns utveckling och lärande
  • beskriva hur förskolan kan ge stöd till barns olika behov och förutsättningar
  • kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
  • beskriva och analysera lekens, omsorgens och den pedagogiska miljöns betydelse i förskolans och förskoleklassens verksamhet.
  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras.
  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen
  • beskriva och diskutera förskolan och förskoleklassen som mötesplats för jämställdhet och kulturell mångfald.
  • föreslå och motivera hur verksamhet i förskola och förskoleklass kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på kurserna: Det didaktiska uppdraget 15 hp, Kommunikation i didaktisk praktik 7,5 hp samt genomgått Värdegrund och hållbar utveckling 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbete.

Examination

Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning.

I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.

Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U).

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.

Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.

Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen

Tillgodoräknande
Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 23

Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataøen Svein Ole, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 317 s. :
ISBN: 91-47-05139-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
[Ny utg.] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 258 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F579&cmd=download
ISBN: 91-85128-56-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album