Engelskt namn: Culture and Tasks in Pre-School and Pre-School Class
Denna kursplan gäller: 2014-06-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-06-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-02-01 och 2014-06-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2010-01-31
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2008-02-04 och 2010-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-02-03
Kurskod: 6LÄ020
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-04
I kursen bearbetas förskollärarnas, förskolans och förskoleklassens historia och nuvarande uppdrag och hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet. Teorier om barns utveckling och lärande bearbetas. I kursen studeras även hur verksamheten kan utformas för att erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom uppmärksammas förskolans och förskoleklassens ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Den pedagogiska miljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan/förskoleklassen som arenor för jämställdhet och kulturell mångfald studeras också, liksom lärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Univ: Godkänt resultat på kurserna: Det didaktiska uppdraget 15 hp, Kommunikation i didaktisk praktik 7,5 hp samt genomgått Värdegrund och hållbar utveckling 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbete.
Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning.
I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen
Tillgodoräknande
Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataøen Svein Ole, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 317 s. :
ISBN: 91-47-05139-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
Björk-Willén Polly, Gruber Sabine, Puskás Tünde
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 167 s. :
ISBN: 9789147100255
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
[Ny utg.] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 258 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F579&cmd=download
ISBN: 91-85128-56-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album