"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs-, skriv-, tal- och matematikutveckling, 15 hp

Engelskt namn: Development of Reading, Writing, Speech and Math Skills in Primary School

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ019

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar olika språkmiljöer och deras betydelse för barns tal-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Vidare behandlas förberedande och grundläggande tal-, läs-, skriv- och matematikundervisning utifrån aktuell forskning och styrdokument för förskola, fritidshem och skola.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • Redogöra för teorier om barns tal-, läs-, skriv- och matematikutveckling och relatera dessa till förskolans, fritidshemmets och grundskolans ansvar för denna utveckling, enligt styrdokumenten. • Beskriva och jämföra huvuddragen i svensk och internationell forskning inom tal-, läs-, skriv- och matematikinlärning. • Analysera arbetssätt och arbetsformer inom tal-, läs-, skriv- och matematikundervisning för barn. • Identifiera vad i olika språkliga pedagogiska situationer som möjliggör/hindrar barns utveckling och lärande avseende språk och matematik. • Identifiera företeelser i barns vardag som utgångspunkt för matematisk begreppsutveckling och lärande.

Behörighetskrav

Univ: Det didaktiska uppdraget eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, laborativt arbete och fältarbete. Övningsmoment enskilt och i mindre undervisningsgrupper förekommer. Obligatoriska inslag är seminarier, laborativt arbete samt fältarbete.

Examination

Examination sker dels genom skriftlig tentamen på teoridelen, och dels genom muntlig redovisning och fältarbete. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och värdera teorier om barns tal-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Vidare krävs förmåga att kunna analysera och problematisera den pedagogiska miljöns betydelse för barns tal-, läs-, skriv- och matematikutveckling samt god förmåga att uttrycka sig skriftligt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser moment/del av kurs beslutas av kursansvarig lärare och/eller av studierektor. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Analysschema i matematik för åren före skolår 6. (2000)Lärarhögskolan i Stockholm, PRIM-gruppen Ahlberg, Ann. (1994) Barn och matematik. Studentlitteratur. (162s) Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999) Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur (165s) Falkenberg, Cecilie & Håkansson, Erik (2004) Storylineboken. Rune förlag, Malmö (s 9-255) Heidberg Solem, Ida & Lie Reikerås, Elin Kirsti (2004) Det matematiska barnet, Natur och Kultur, Stockholm (337 s) Ladberg, Gunilla (2000) Skolans språk och barnets. Studentlitteratur.(230s) Lindö, Rigmor (1998) Det gränslösa språkrummet. Studentlitteratur. (257s) Nämnaren tema II (2002). Ahlberg, A m.fl (red) Matematik från början. NCM Göteborg. (247s) Sandström Madsén, Ingegärd (1996) Skriva för att lära Högskolan, Kristianstad (33s.) Smith, Frank (2000) Läsning. Liber. (229s) Sundblad, Bo m.fl.(2001) Nya LUS-boken. Bonniers. (175s) Svensson, Ann-Katrin (1998) Barnet, språket och miljön. Studentlitteratur, Lund.(220s) Kommentar till grundskolans kursplan och betygskriterier i matematik. Skolverket, (1997) Stockholm Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Allmänna råd med kommentarer till fritidshem 19 98:2. Skolverket 1998, www.skolverket.se Läroplan för förskola, Lpfö 98, http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Artiklar kan tillkomma. Artikelkompendium tillhandahålles via institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen och institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap. Referenslitteratur: Ahlberg, Ann (2001) Lärande och delaktighet. Studentlitteratur Ahlner Malmström, Elisabeth. (1998) En analys av sexåringars bildspråk. Akademisk avhandling.Lunds universitet. Björn, Christina. (1997) Barn skapar text. Akademisk avhandling.Pedagogiska instutionen. Stockholms universitet Carlgren, Ingrid. (1999) Miljöer för lärande. Studentlitteratur Danielsson, Karin m.fl. (2009 Pröva med tal. Psykologiförlaget Emanuelsson, Göran m.fl (red) (1991) Tal och räkning 1. Studentlitteratur Gran, Bertil (1998) Matematik på elevens villkor. Studentlitteratur Heilä-Ylikallio, Ria. (1994) Mönster i förskolebarns möte med skriftspråket. Akademisk avhandling. Pedagogiska fakulteten. Åbo akademi Hjälme, Anita. (1999). Kan man bli klok på läsdebatten? Analys av en pedagogisk kontrovers. Akademisk avhandling. Ekelunds Häggström, Ingrid & Lundberg, Ingvar. (1997). Språklekar efter Bornholmmodellen. Häggström, Lundberg, Umeå. Jonsson, Carin (1997) De första skolåren. Ekelunds Kullberg, Birgitta.(1991) Learning to learn to read. Akademisk avhandling Pedagogiska institutionen. Göteborgs universitet Ljungblad, A-I. (2001) Matematisk medvetenhet. Argument Larssson, Lotty. m.fl (1992) Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur Nauclér, Kerstin (red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Lärarhögskolan Stockholm. Sigma förlag 2000 Nationella kvalitetsgranskningar. Rapport nr 160. Skolverket, 1998 Neuman, D. (1998) Räknefärdighetens rötter. Utbildningsförlaget Nordisk matematikdidaktik, årgång 5/1 Skolverket, Diagnoser. http://www.skolverket.se/ SOU 1997:108 Att lämna skolan med rak rygg. Utbildningsdepartementet. Fritzes förlag Stadler, Ester. Läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur, 1998 Svensson, Ann-Katrin (1995) Språkglädje. Studentlitteratur,Lund. (228s) Tornéus, Margit (1995) På tal om språk. Almqvist och Wiksell Williams, Pia (2001). Barn lär av varandra. Educational sciences 163. Göteborgs universitet Wood, D. (1998) How children think and learn. Oxford: Blackwell.

Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1996 : 165 s. :
ISBN: 91-27-64964-4
Se Umeå UB:s söktjänst