"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lek, drama, dans och rörelse, 15 hp

Engelskt namn: Play, Drama, Dance and Movement

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ017

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande lek-, drama- och danspedagogiska teorier relaterade till barns lärandeprocesser och förskolans och skolans styrdokument. Vidare behandlas lek-, drama- och danspedagogiska metoder samt hur dessa kan tillämpas och integreras i undervisning och lärande. I samband med detta genomförs fältstudier inom förskolan. Kursen fokuserar på ledarskap i syfte att stimulera och utveckla barns fantasi, kreativitet och rörelseglädje.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • redogöra för och jämföra olika lek-, drama- och danspedagogiska teorier • redogöra för hur styrdokumenten för förskola, fritidshem och skola förhåller sig till lek-, drama- och danspedagogiska teorier • diskutera relationen mellan metoder och innehåll i lek-, drama-, dans och rörelseundervisning och barns lärandeprocesser. • planera, leda, utvärdera och analysera verksamheter där lek, drama, dans och rörelse tillämpas.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, fältstudier och laborativt arbete. Litteraturseminarier, laborativt arbete samt fältarbete är obligatoriska

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och/eller skriftlig form samt i praktiska övningar. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kursens teoretiska och praktiska delar, samt att i det praktiska arbetet med lek, drama, dans och rörelse tillämpa relevant kunskap. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 45

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok.
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05068-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Lek i skolan.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01943-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    De små mästarna : om den fria lekens pedagogik
    Olofsson Birgitta, Nycander Maud
    Stockholm : HLS : 1996 : 248 s. :
    ISBN: 91-7656-398-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Släpp in leken i skolan!
    Moyles Janet R., Lindberg Björn, Turner Kristina, Wernlid Eva
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 1995 : 223 s. :
    ISBN: 91-88298-23-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
    Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04942-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Heggstad Kari Mjaaland0 59971
    7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for laerere i barnehage og småskole
    Bergen-Sandviken : Fagbokforlaget : cop. 1998 : 258 s. :
    ISBN: 82-7674-343-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Impro : improvisation och teater.
    Johnstone Keith, Samuelsson Björn, Svenska riksteatern
    Solna : Entré/Riksteatern, 1985 ; (Jönköping : 233 s. :
    ISBN: 91-85472-16-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola.
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 172 s. :
    ISBN: 91-44-61391-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Våga satsa på leken
    Norén-Björn Eva, Djerf Anders
    1. uppl. /b 3. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 140 s. :
    ISBN: 91-634-0257-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier

  • Giltig från: 2009 vecka 45

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heggstad Kari Mjaaland0 59971
    7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for laerere i barnehage og småskole
    Bergen-Sandviken : Fagbokforlaget : cop. 1998 : 258 s. :
    ISBN: 82-7674-343-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok.
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05068-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Lek i skolan.
    Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
    ISBN: 91-44-01943-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    De små mästarna : om den fria lekens pedagogik
    Olofsson Birgitta, Nycander Maud
    Stockholm : HLS : 1996 : 248 s. :
    ISBN: 91-7656-398-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Släpp in leken i skolan!
    Moyles Janet R., Lindberg Björn, Turner Kristina, Wernlid Eva
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 1995 : 223 s. :
    ISBN: 91-88298-23-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
    Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-04942-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Impro : improvisation och teater.
    Johnstone Keith, Samuelsson Björn, Svenska riksteatern
    Solna : Entré/Riksteatern, 1985 ; (Jönköping : 233 s. :
    ISBN: 91-85472-16-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Gunilla
    Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola.
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 172 s. :
    ISBN: 91-44-61391-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Våga satsa på leken
    Norén-Björn Eva, Djerf Anders
    1. uppl. /b 3. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 140 s. :
    ISBN: 91-634-0257-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier

  • Giltig från: 2007 vecka 35

    Eskild, Hilde & Hambro Benedicte (2005). Snick och snack. En bok om muntligt berättande. Stockholm Liber AB (192) Heggstad Kari Mjaaland (1998) 7 veier til drama Fagbokforlaget ( 250 sid) Hägglund/Fredin (2001) Dramabok Stockholm Liber (159 sid) Knutsdotter-Olofsson, Birgitta. (1996) De små mästarna. HLS förlag Lillemy, Ole Fredrik. (1990). Lek på allvar: teorier om lek under förskoleåldern. Lund Studentlitteratur Lindqvist, Gunilla (2002) Lek i skolan. Lund: Studentlitteratur Mellbring, Britt-Marie. (1993), Rörelselek, Stockholm Liber Utbildning (138 sid) Moyles, Janet. (1995) Släpp in leken i skolan. Stockholm Runa förlag AB Sjöstedt Edelholm, Elisabeth & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse - en danspedagogisk metod. Stockholm Carlssons (85 sid) Strandberg, Leif (2006). Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar. Nordstedt adademiska förlag (212 sid) Whener-Godée, Christina. (2000) Att fånga lärandet. Stockholm Liber Referenslitteratur: Lindqvist, Gunilla. (1996). Lekens möjlighter. Lund Studentlitteratur. (148 sid) Norin Björn,Eva (1991) Våga satsa på leken.Arlöv Almqvist &Wiksell Johnstone K (1988) Improvisation och teater Entre Riksteatern Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier

    Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
    Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
    ISBN: 91-47-05283-X
    Se Umeå UB:s söktjänst