Engelskt namn: Play, Drama, Dance and Movement
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ017
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18
Kursen behandlar grundläggande lek-, drama- och danspedagogiska teorier relaterade till barns lärandeprocesser och förskolans och skolans styrdokument. Vidare behandlas lek-, drama- och danspedagogiska metoder samt hur dessa kan tillämpas och integreras i undervisning och lärande. I samband med detta genomförs fältstudier inom förskolan. Kursen fokuserar på ledarskap i syfte att stimulera och utveckla barns fantasi, kreativitet och rörelseglädje.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: redogöra för och jämföra olika lek-, drama- och danspedagogiska teorier redogöra för hur styrdokumenten för förskola, fritidshem och skola förhåller sig till lek-, drama- och danspedagogiska teorier diskutera relationen mellan metoder och innehåll i lek-, drama-, dans och rörelseundervisning och barns lärandeprocesser. planera, leda, utvärdera och analysera verksamheter där lek, drama, dans och rörelse tillämpas.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, fältstudier och laborativt arbete. Litteraturseminarier, laborativt arbete samt fältarbete är obligatoriska
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och/eller skriftlig form samt i praktiska övningar. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kursens teoretiska och praktiska delar, samt att i det praktiska arbetet med lek, drama, dans och rörelse tillämpa relevant kunskap. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dramabok.
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05068-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Lek i skolan.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01943-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
ISBN: 91-47-05605-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
De små mästarna : om den fria lekens pedagogik
Olofsson Birgitta, Nycander Maud
Stockholm : HLS : 1996 : 248 s. :
ISBN: 91-7656-398-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Släpp in leken i skolan!
Moyles Janet R., Lindberg Björn, Turner Kristina, Wernlid Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 1995 : 223 s. :
ISBN: 91-88298-23-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heggstad Kari Mjaaland0 59971
7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for laerere i barnehage og småskole
Bergen-Sandviken : Fagbokforlaget : cop. 1998 : 258 s. :
ISBN: 82-7674-343-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Impro : improvisation och teater.
Johnstone Keith, Samuelsson Björn, Svenska riksteatern
Solna : Entré/Riksteatern, 1985 ; (Jönköping : 233 s. :
ISBN: 91-85472-16-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 172 s. :
ISBN: 91-44-61391-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Våga satsa på leken
Norén-Björn Eva, Djerf Anders
1. uppl. /b 3. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 140 s. :
ISBN: 91-634-0257-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Heggstad Kari Mjaaland0 59971
7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for laerere i barnehage og småskole
Bergen-Sandviken : Fagbokforlaget : cop. 1998 : 258 s. :
ISBN: 82-7674-343-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Dramabok.
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05068-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Lek i skolan.
Lund : Studentlitteratur, 2002 (Lund : 148 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01943-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
ISBN: 91-47-05605-3
Se Umeå UB:s söktjänst
De små mästarna : om den fria lekens pedagogik
Olofsson Birgitta, Nycander Maud
Stockholm : HLS : 1996 : 248 s. :
ISBN: 91-7656-398-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Släpp in leken i skolan!
Moyles Janet R., Lindberg Björn, Turner Kristina, Wernlid Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 1995 : 223 s. :
ISBN: 91-88298-23-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier.
Stockholm : Liber, 2000 : 120 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04942-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Impro : improvisation och teater.
Johnstone Keith, Samuelsson Björn, Svenska riksteatern
Solna : Entré/Riksteatern, 1985 ; (Jönköping : 233 s. :
ISBN: 91-85472-16-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Gunilla
Lekens möjligheter : om skapande lekpedagogik i förskola och skola.
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 172 s. :
ISBN: 91-44-61391-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Våga satsa på leken
Norén-Björn Eva, Djerf Anders
1. uppl. /b 3. [tr.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 140 s. :
ISBN: 91-634-0257-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier
Eskild, Hilde & Hambro Benedicte (2005). Snick och snack. En bok om muntligt berättande. Stockholm Liber AB (192) Heggstad Kari Mjaaland (1998) 7 veier til drama Fagbokforlaget ( 250 sid) Hägglund/Fredin (2001) Dramabok Stockholm Liber (159 sid) Knutsdotter-Olofsson, Birgitta. (1996) De små mästarna. HLS förlag Lillemy, Ole Fredrik. (1990). Lek på allvar: teorier om lek under förskoleåldern. Lund Studentlitteratur Lindqvist, Gunilla (2002) Lek i skolan. Lund: Studentlitteratur Mellbring, Britt-Marie. (1993), Rörelselek, Stockholm Liber Utbildning (138 sid) Moyles, Janet. (1995) Släpp in leken i skolan. Stockholm Runa förlag AB Sjöstedt Edelholm, Elisabeth & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse - en danspedagogisk metod. Stockholm Carlssons (85 sid) Strandberg, Leif (2006). Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och fusklappar. Nordstedt adademiska förlag (212 sid) Whener-Godée, Christina. (2000) Att fånga lärandet. Stockholm Liber Referenslitteratur: Lindqvist, Gunilla. (1996). Lekens möjlighter. Lund Studentlitteratur. (148 sid) Norin Björn,Eva (1991) Våga satsa på leken.Arlöv Almqvist &Wiksell Johnstone K (1988) Improvisation och teater Entre Riksteatern Till detta tillkommer läsning av sagor och ev utdelade kompendier
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
Eskild Hilde, Hambro Benedicte, Järvå Håkan, Söderhäll Bengt, Rehnman Mats
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 192 s. :
ISBN: 91-47-05283-X
Se Umeå UB:s söktjänst