Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18
Innehåll
Kursen innehåller fördjupade studier av dramapedagogiska teorier och metoder, samt deras praktiska tillämpning främst i arbete i skolan inom områdena Drama i undervisningen, Simuleringar och Teater i undervisningen. Kursen behandlar vidare centrala teoretiska och metodiska perspektiv inom dramapedagogisk forskning.
Moment 1 Vetenskapsteori och forskningsmetodik 3 hp
Theory of Science and Research
Momentet belyser centrala teoretiska och metodiska perspektiv inom aktuell dramapedagogisk forskning.
Moment 2 Lärande genom drama och teater 12 hp
Learning through Drama and Theatre
Detta moment behandlar drama i undervisningen och simuleringar samt teater i undervisningen. I momentet ingår också att planera, genomföra och dokumentera projekt i skolan. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) för lärarstuderande omfattar fem veckor. Övriga studerandes VFU omfattar två veckor.
Moment 3 Uppsats 15 hp
Essay-writing
Momentet omfattar ett självständigt arbete med att analysera, problematisera och rapportera ett under tidigare moment behandlat ämnesområde.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- jämföra och diskutera teorier om drama i undervisningen, simuleringar och teater i undervisningen
- beskriva och tillämpa centrala teoretiska och metodiska perspektiv inom dramapedagogisk forskning
- analysera och diskutera teorier och praktiker inom fälten drama i undervisningen, simuleringar och teater i undervisningen
- utforma och leda projekt i skolan inom något av tidigare nämnda områden
- dokumentera det genomförda projektet och analysera det utifrån teorier om det aktuella fältet
Behörighetskrav
Univ: Drama- och teaterpedagogik II eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av laborativt arbete, föreläsningar och litteraturseminarier. Kursen har verksamhetsförlagda inslag. Kursens laborativa inslag, litteraturseminarier samt den verksamhetsförlagda delen av kursen är obligatoriska.
De studerande ska under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) utforma, genomföra, leda och utvärdera projekt i skolan inom något av fälten drama i undervisningen eller simuleringar eller teater i undervisningen samtliga med utgångspunkt i skolans styrdokument.
Examination
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och/eller skriftlig form och genom de projekt som de studerande ska utforma och leda. Den studerandes kunskaper prövas också genom ett självständigt skriftligt arbete som ingår i kursen. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen vikt vid studentens förmåga att på olika analysnivåer förklara och tolka konsekvenser av olika teori- och metodval, samt vid studentens förmåga att kunna analysera och problematisera sitt ämnesinnehåll i en vetenskaplig uppsats.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
förändringar.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Goode, Tony and Neelands, Jonothan (2000) 2 ed. Structuring Drama Work, a handbook of available forms in theatre and drama. Cambridge, UK: Cambridge University Press (116 s) Hansson, Yngve (2004). Simuleringar för lärande och insikt. Stockholm: Gothia (150 s). Jackson, Tony (1993) 2 rew ed. Learning through theatre new perspectives on theatre in education. placeCityLondon: Routledge 295 s) Nicholson, Helen (2005). Applied drama the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan (196 s). O´Neill, Cecily & Lambert, Alan (1991).Drama Structures A practical handbook for teachers. Portsmouth: Heinemann Educational Books, Inc. (237 s). Owens, Allan & Barber, Keith (2006). Dramakompassen: planering, innehåll och strukturer, utvärdering och reflektion av processdarama. Helsingfors: Draamatyö: Nordprint (186 s) Svens, Christina (2002). Regi med feministiska förtecken: Suzanne Osten på teatern. Hedemora: Gidlund (valda delar 100 s) Ett kompendium om simuleringar och rollspel, Simuleringar Teorier och metodtips, sammanställt av Anders Bek, tillhandahålles av institutionen (75 sidor). Avhandling efter eget val (ca 200 s) tillkommer, plus forskningsmetodlitteratur efter eget val (ca 100 s) Dessutom tillkommer relevant litteratur för de specifika uppsatserna. Referenslitteratur: Johansson, Bo, Svedner, Per Olov (2006). Examensarbetet i lärarutbildningen, Uppsala: Kunskapsföretaget (136 s).
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Se Umeå UB:s söktjänst