Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-30
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-19
Innehåll
Kursen behandlar teaterarbete i skolan samt hur drama kan bidra till aktivt lärande i skolarbetet.
Vidare fördjupas kunskaper om ledarskap, grupprocesser och kommunikation..
Moment 1 Teater och lärande.7.5 hp
Theatre and learning
Under momentet genomför studenterna ett mindre teaterprojekt.
Moment 2: Aktivt lärande genom drama 4.5 hp.
Active Learning through Drama
Momentet innehåller teoretiska och praktiska kunskaper om och i några olika former av aktivt lärande genom drama så som processdrama och simuleringar med fokus på tillämpning i skolans undervisning.
Moment 3: Aktivt lärande i skolan, 18 högskolepoäng (varav 12 hp VFU)
Active Learning in School
Under momentet behandlas didaktisk planering utifrån skolans styrdokument, med fokus på hur metoder för Aktivt lärande/drama kan integreras i undervisningen. Under den verksamhetsförlagda delen av kursen planerar och genomför den studerande undervisning med hjälp av dessa metoder. Den studerande analyserar och utvärderar undervisning med särskilt fokus på metodikens betydelse för resultatet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Planera, genomföra och utvärdera ett mindre teaterprojekt i relation till undervisning och lärande i skolan
Tillämpa simuleringar och/eller processdrama med barn/ungdomar
analysera och utvärdera sin egen och andras undervisning i drama och teater utifrån teorier inom och i anslutning till det aktuella fältet.
Analysera och diskutera dramaarbete i relation till skolans styrdokument
Behörighetskrav
Univ: Drama- och teaterpedagogik I eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
I undervisningen varvas teori och praktik. Ett mindre teaterprojekt genomförs. Vidare läggs undervisningen upp som en serie föreläsningar och i efterföljande workshops, med syftet att ge de studerande en överblick över fältet aktivt lärande genom drama.
Examination
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas genom muntlig och/eller skriftlig examination, samt genom bedömning av den studerandes praktiska beting. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 2 av kursens 3 moment.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kursens innehåll, samt vid den studerandes förmåga att i undervisning i drama tillämpa teoretiska didaktiska kunskaper.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av del av kurs/moment skall göras av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.