"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Drama- och teaterpedagogik I, 30 hp

Engelskt namn: Pedagogical Drama and Theatre

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18

Innehåll

Kursen behandlar drama som uttrycksform och grundläggande drama- och teaterpedagogiska metoder och teorier, samt hur dessa kan tillämpas i drama- och teaterarbete med barn och ungdomar. Vidare behandlar kursen teorier kring ledarskap, grupprocesser och kommunikation, varvid aspekter såsom klass, genus, etnicitet och funktionshinder uppmärksammas. I kursen ingår även studier i och tillämpning av muntliga och fysiska berättartekniker. Moment 1. Dramapedagogikens grunder, 7,5 hp Introduction to Drama in Education Under momentet behandlas dramapedagogikens grunder och historia. Basdrama, dramatiska uttryck och dramatiska verkningsmedel studeras och tillämpas. Moment 2. Improvisation och forumteater, 7,5 hp Improvisation and Forum Play Under momentet behandlas olika forumteatertekniker, värderingsövningar och improvisationsövningar. Moment 3. Ledarskap i drama- och teaterarbete, 7,5 hp Leadership in Drama Theatre work Under momentet behandlas några ledarskapsteorier i relation till drama- och teaterarbete. I momentet ingår 3 veckors verksamhetsförlagd utbildning Moment 4. Muntligt berättande, 7,5 hp Storytelling Under momentet behandlas fysiskt och muntligt berättande. Olika former av berättartekniker praktiseras och med utgångspunkt i texter och improvisation behandlas dramatiskt berättande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • Leda drama- och teaterarbete med barn, ungdomar eller vuxna samt analysera och reflektera över arbetet ur ett didaktiskt perspektiv • Redogöra för och jämföra olika drama- och teaterpedagogiska teorier • Relatera didaktiska val till drama- och teaterpedagogisk teori. • Beskriva och tillämpa olika dramatiska uttryck och verkningsmedel • Tillämpa och beskriva olika former av muntligt berättande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av laborativt arbete, föreläsningar och litteraturseminarier. Kursen har verksamhetsförlagda inslag. Kursens laborativa inslag, litteraturseminarier samt den verksamhetsförlagda delen av kursen är obligatoriska. Kursen avslutas med en teoretisk och praktisk uppgift som integrerar kursens olika delar. De lärarstuderande ska under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) planera, genomföra och utvärdera dramalektioner med utgångspunkt i skolans styrdokument. Övriga studerande ska under sin praktik planera, genomföra och utvärdera dramaundervisning i enlighet med den aktuella verksamhetens syfte.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i muntlig och/eller skriftlig form samt i praktiska och gestaltande övningar. För betyget Väl godkänd på den avslutande examinationsuppgiften läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera samt vid den studerandes förmåga att i gestaltande redovisningar använda dramatiska verkningsmedel anpassade till innehåll och situation. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Braanaas, Nils (1998). Dramapedagogisk historie och teori. Trondheim: Tapir forlag (300 s). Byréus, Catrin (1990). Du har huvudrollen i ditt liv. Stockholm: Liber utbildning (155 s). Erberth, Bodil och Rasmusson, Viveka (1991). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur (151 s). Eskild, Hilde och Hambro, Benedicte (2005). Snick och snack en praktisk bok om muntligt berättande. Stockholm Liber AB Fleming, Michael (1998). Starting drama teaching. London: David Fulton publishers (50s). Hostetter, Jenny (2002). Berättelsens röst: En resa genom det muntliga berättandes Sverige. Stockholm: Wahlström & Widstrand (330 s). Johansson, Kjell (1997). Huset vid flon. Stockholm: Norstedt (341 s) Heggstad, Kari Mjaaland (1998). 7 veier till drama. Oslo: Fagbokforlaget (170 s). Johnstone, Keith (1985). Impro. Entré riksteatern (200 s). Kemesci, Ference (1985). Skådespelarens skapande process. Stockholm: Liber (80 s). Lundqvist Falk, Åsa (1998). Klassrummet en plats för lek lust och mening. Umeå: Umeå Universitet (50 s). Malthén, Arne (2000.) Det pedagogiska ledarskapet. Lund: Studentlitteratur (264 s). Nilsson, Björn och Waldemarsson, Anna-Karin (1994). Kommunikation samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur (150 s). Stensaasen, Svein & Sletta, Olav (1997). Grupprocesser om inlärning och samarbete i grupper. Stockholm, Universitetsförlaget (valda delar: 100 s) F Sternudd, Mia Maria. Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra dramapedagogiska perspektiv-dramapedagogik i fyra läroplaner. Uppsala studies in Education 88. Uppsala universitet (200 s) Wagner, Betty Jane (1993). Drama i undervisningen. Göteborg: Daidalos (valda delar 100 s).

Drama i undervisningen : en bok om Dorothy Heathcotes pedagogik.
Wagner Betty Jane, Jakobsson Ulrika
Göteborg : Daidalos, 1993 ; (Uddevalla : 304 s. : diagr. :
ISBN: 91-86320-89-0
Se Umeå UB:s söktjänst