Engelskt namn: Development of Language, Reading and Writing Skills
Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ011
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04
Kursen behandlar teorier om barns språkutveckling och hur dessa kan utgöra grunden för val av innehåll och arbetsformer för läs-, skriv- och språkundervisning. Kursen behandlar vidare pedagogisk dokumentation, bedömning, utvärdering och kommunikation av elevers läs-, skriv- och språkutveckling.
För godkänd kurs ska den studerande kunna: dokumentera, analysera, bedöma, utvärdera och kommunicera elevers läs-, skriv- och språkutveckling redogöra för och jämföra teorier om språkutveckling samt diskutera hur dessa kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer. reflektera över valet av arbetsformer och arbetssätt påverkar läs-, skriv- och språkutveckling tillämpa, analysera och värdera olika strategier för dokumentation och kommunikation.
Univ: Läs-, skriv- och språkutveckling I eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete med distansöverbryggande metoder.
Examination sker i form av upprättande av individuell utvecklingsplan och digital språkportfolio, För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera, problematisera och kommunicera. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av del av kurs/moment beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Dysthe Olga
Dialog, samspel och lärande
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 344 s. :
ISBN: 91-44-04195-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (pdf-fil) : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
2008 :
Skolverket
Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
2008 :
Skolverket
Språkportfolio för grundskolan, 6-11år, 12-16 år samt lärarhandledning. : http://www.skolverket.se/sb/d/2164/a/1221
2005 :
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar litteratur (ca 250 s) Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkutveckling/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner Artiklar och annat material som utdelas under kursens gång (ca 100 s)
Children reading pictures : interpreting visual texts
Arizpe Evelyn, Styles Morag
London ;a New York : RoutledgeFalmer : 2002 : 270 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 0-415-27576-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barsotti Anna
D - som Robin Hoods pilbåge : ett kommunikationsprojekt på daghemmet Diana i Reggio Emilia.
Stockholm : HLS, 1997 ; (Västervik : 115, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-7656-397-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Kieran
An imaginative approach to teaching
1. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : cop. 2005 : xviii, 251 s. :
ISBN: 0-7879-7157-X (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2003 : 236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelska för yngre åldrar
Estling Vannestål Maria, Lundberg Gun
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 :
ISBN: 978-91-44-05531-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Anna-Malin
Skriftbruk i förändring : en semiotisk studie av den personliga hemsidan
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 2002 : [2], 192 s. :
ISBN: 91-22-01956-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kress Gunther R.
Literacy in the new media age
London : Routledge : 2003 : xiii, 186 s. :
ISBN: 0-415-25356-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm : HLS : 1997 : 83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström Ia
Eleven och lärandemiljön : en studie av barns lärande med fokus på läsning och skrivning
2002 års uppl. : Växjö : Växjö Univ. Press : 2002 : 235, [4] s. :
ISBN: 91-7636-351-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rodari Gianni
Fantasins grammatik : introduktion till konsten att hitta på historier
[Ny utg.] : Göteborg : Korpen : 2001 : 206 s. :
ISBN: 91-7374-571-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sparrman Anna
Visuell kultur i barns vardagsliv : bilder, medier och praktiker
1. uppl. : Linköping : Tema Barn : 2002 : 252 s. :
http://www.bibl.liu.se/liupubl/disp/disp2002/arts250s.pdfz Sammanfattning (spikblad)
ISBN: 91-7373-298-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjar,Louise & Liberg, Caroline (2003) Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur(290 s) Dysthe, Olga (2003) Dialog, samspel och lärande.(344 s) Elbro, Karsten (2004) Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber (219 s) Liberg, Caroline (2004) Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på kvalitetsredovisning 2003. (14 s) www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage___6569.aspx Lundberg,Ingvar (2004) En bok om läsutveckling.Stockholm: Natur & Kultur (80 s) Nyström, Ia (2002) Eleven och lärandemiljön. Diss. Växjö: Universitet (235 s) Myndigheten för Skolutveckling (2003) Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251 (49 s) Myndigheten för Skolutveckling (2005) Språkportfolio för grundskolan, 6-11 år samt lärarhandledning. www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/sprak/portfolio.shtml Skolverket. Att läsa och skriva en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet. 2003. Myndigheten för Skolutveckling. (130s) www.skolutveckling.se/publikationer Söderbergh, Ragnhild (red.) (2001) Från joller till läsning och skrivning. Kristianstad: Gleerups (277 s) Valbar litteratur (ca 250 s) Sökord: Läs- och skrivutveckling, språkinlärning/flerspråkighet, portfolio, dokumentation, individuella utvecklingsplaner Artiklar, utdelas under kursens gång. (ca 100 s) Referenslitteratur: Arizpe, Evelyn & Styles, Morag (2003) Children reading pictures. Interpreting visual texts. RoutledgeFalmer UK Barsotti, Anna (1997) D som i Robin Hoods pilbåge. Stockholm: HLS (115 s) Ellmin, Birgitta & Ellmin, Roger (2003) Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia. Karlsson, Anna-Malin (2002) Skriftbruk i förändring. Avhandling vid Stockholms universitet Olver Keene, Ellin, Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Daidalos. Uddevalla.(265 s) Sparrman,Anna (2002) Visuell kultur i barns vardagsliv bilder, medier och praktiker. Filosofiska fakulteten, Linköpings universitet Åberg, Ann & Tagutchi Hillevi (2005) Lyssnandets pedagogik Stockholm: Liber (152 s)
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst