"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs-, skriv- och språkutveckling I, 15 hp

Engelskt namn: Development of Language, Reading and Writing Skills

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar språkmiljöns betydelse för barns tal- och skriftspråkutveckling. Kommunikation utifrån ett vidgat språkbegrepp (multi literacy) fokuseras. Kursen behandlar läs- och skrivinlärningsmetoder utifrån olika vetenskapliga teorier samt didaktiska tillämpningar av dessa i skolverksamheten. Lärarprofession, styrdokument och läromedel studeras med fokus på begreppen undervisning, lärande och kunskap, ur ett didaktiskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • dokumentera och analysera barns språkutveckling. • kritiskt granska några läs- och skrivinlärningsmetoder. • beskriva hur olika didaktiska val påverkar både språkmiljö och barns tal- och skriftspråkutveckling • kritiskt granska läromedel utifrån olika språkteorier och inlärningsmetoder • redogöra för olika centrala begrepp inom tal- och skriftspråkinlärning. • dokumentera kursens rapporter och arbetsuppgifter via digital portfolio

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och laborativt arbete.

Examination

Examination sker med hjälp av digital portfolio, och skriftlig tentamen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska uppgifter är godkända. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och värdera olika teoriers betydelse för läs- och skrivundervisning samt god förmåga att uttrycka sig skriftligt. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av del av kurs/moment beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ALTERNATIVT Molloy, Gunilla: Reflekterande läsning och skrivning. Lund Studentlitteratur, 2008

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
    ISBN: 978-91-38-32474-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nya språket lyfter!
    Stockholm : Skolverket : [2009] : 18 s. :

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri skönlitterär bok enligt anvisningar i kurskompendiet (utdelas vid första träffen)

    Referenslitteratur:

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Nya LUS-boken
    Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
    Stockholm : Bonniers : 2001 :

    Barton David
    Literacy : an introduction to the ecology of written language
    2. ed. : Malden, MA : Blackwell : 2007 : 245 s. :
    ISBN: 1-4051-1114-3 (hardback)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe. A summary
    Edelenos Peter, Johnstone Peter, Kubanek Angelika
    2006 :

    Jonsson Carin
    Bild som text i läs- och skrivkontext
    Ingår i:
    Att erövra världen
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i kompetensutvecklingsmaterialet "Resa i språkmiljöer - Barn skriver sig till läsning ?
    2008 :
    Läsanvisning: http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea/

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
    Myndigheten för skolutveckling , Liberg Caroline, Hyltenstam Kenneth, Myrberg Mats, Frykholm Clas-Uno, Hjort Madeleine, Nordström Gert Z, Wiklund Ulla, Persson Magnus
    [reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 119 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
    ISBN: 978-91-85589-36-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nu vill jag sjunga dig milda sånger
    Olsson Linda, Holst Lisbet
    [Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2007 : 287, [1] s. :
    http://194.68.4.214/bilder/tif/9100114081.tif
    ISBN: 978-91-0-011408-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Mål och nationella prov i årskurs 3

    Läsanvisning: www.skolverket.se/mal3

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Burman Anders
    English in action
    Solna : Ekelunds förlag : 1996 : 104 s. :
    ISBN: 91-7724-725-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Europeisk språkportfolio : 6-11 år = European language portfolio : 6-11 years old
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : [2004] : [2], 24, [6] s. :

    Ewald Annette
    Läskulturer :b lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
    Malmö : Lärarutbildningen : 2007 : 398, [10] s. :
    ISBN: 978-91-976537-1-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Laila
    Att bli bättre lärare :b hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan
    [Umeå : Umeå universitet] ;a Kristianstad :b Institutionen för beteendevetenskap : cop. 2008 : 190 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1576
    ISBN: 978-91-7264-527-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
    Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
    1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
    ISBN: 91-646-2210-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkbiten :b stavelsen som språklig byggsten
    Weiner Ahlström Susanne, Norenlind Nils-Johan4 pht, Rynning Per-Arne4 pht
    1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2001 : 110 s. :
    ISBN: 91-622-3727-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Allard, Birgitta, Rudqvist, Margret, Sundblad, Bo.(2001). Nya LUS-boken. Stockholm: Bonniers. Björk, Maj, Liberg, Caroline. (1999). Vägar in i skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. Ellmin, Birgitta, Ellmin, Roger. (2003) Att arbeta med portfolio. Göteborg: Förlagshuset Gothia. Jonsson, Carin (2006). Läsningens och skrivandets bilder. Skolporten: Pdf-fil. http://fou.skolporten.com Valda delar: s. 201 290). Ladberg, Gunilla. (2000): Skolans språk och barnets. Studentlitteratur. Lindö, Rigmor. (2005). Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur AB. Lundberg, Ingvar. (2004). God läsutveckling. Stockholm: Natur & Kultur. (80 s) Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet . Skolverket 1998 (www.skolverket.se) Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva. Stockholm: Liber. Olsson, Linda. (2007). Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Pocket. Stockholm: Albert Bonniers förlag. Tidholm, Anna-Klara. Valfri barnbokstitel. Trageton, Arne (2005) Att skriva sig till läsning. Studentlitteratur En valfri avhandling av följande: Bergöö, Kerstin. (2005). Vilket svenskämne? Grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv. Lärarutbildningen, Malmö högskola. Malmö: Holmbergs. Ewald, Anette. (2007). Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Akademisk avhandling. Malmö högskola,, Lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs. Jönsson, Karin. (2007). Litteraturarbetets möjligheter. En studie av barns läsning i årskurs F-3. Akademisk avhandling. Malmö högskola, Lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs. Simonsson, Maria. (2004). Bilderboken i förskolan. Akademisk avhandling. Linköping: Linköpings universitet. Otryckta källor www1.lhs.se/~sivfis/publ.html (Siv Fishbein) www.tankesmedjan.nu ( Rapport 1, 2007; IUP, bedömning och betygsättning) Referenslitteratur Elbro, Karsten. (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. Olson, Kristin, & Boreson, Cecilia. (2004). Medieresor om medier för pedagoger. Stockholm: Utbildningsradion AB. Molloy, Gunilla. (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur AB. Oliver Keene, Ellin, Zimmerman, Susan. (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Uddevalla: Daidalos.. Rask, Stig Roland. (2006). När det gamla möter det nya. Om skolan och den moderna tekniken. Solna: Ekelunds. Skolverket.(2002). Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat. Best.nr: 02:726 Smith, Frank. (2000). Läsning. Stockholm: Liber.. Vygotskij, Lev S. : Fantasi och kreativitet i barndomen. Daidalos 1998 Weiner Ahlström, Susanne.(2001). Språkbiten stavelsen som språklig byggsten. Bonniers. Malmö.

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst