"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsamt lärande och pedagogisk entreprenörskap II, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-01-16

Innehåll

Kursen behandlar företagsamt lärande utifrån regionala, nationella och interna-tionella perspektiv. Vidare behandlas några teorier om ledarskap samt ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv utifrån teorier om makt och genus.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - kartlägga och jämföra företagsamt lärande regionalt, nationellt och interna-tionellt. - redogöra för och analytiskt och/eller praktiskt tillämpa olika ledarskapsteorier. - utveckla och redogöra för möjliga samarbetsformer mellan skola och samhälle. - planera och genomföra en studie kring ledarskapets olika funktioner i skola och näringsliv där genus beaktas. - relatera sin studie till olika ledarskapsteorier.

Behörighetskrav

Univ: Företagsamt lärande och ledarskap I eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning i samband med en individuell studie Fallstudier ingår. Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovis-ning av genomförd studie. På kursen ges betygen underkänd, godkänd och väl godkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera det entreprenöriella ledarskapets konsekvenser för skola och samhälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande ve-tenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genom-gått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan exa-minator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Be-gäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av del av kurs/moment görs av betygssättande lärare. Tillgodo-räknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Andersson Curt (2000): Kunskapssyn och lärande - i samhälle och arbetsliv. Lund Studentlitteratur. Ellström Per-Erik, Gustavsson Bernt, Larsson Staffan (1996): Livslångt lärande. Lund Studentlitteratur. Holmqvist Carin & Sundin Elisa-beth(2002): Företagerskan, om kvinnor och entreprenörskap (valda delar) SNS Förlag Kullberg Birgitta (2004) Lust och under-visningsbaserat lärande. Lund Studentlitteratur Leffler Eva & Svedberg Gud-run."Enterprise in Swedish rural schools: Capacity building through learning net-works" in Queensland Journal of Educa-tional Research Vol 19, nb 2 (2003): 83-99 [www.svshv.se/forskning/företagsamt lärande/aktuellt] Lidensjö Bo, Lundgren, Ulf P (2000): Utbildningsreformer och politisk styr-ning. Stockholm: HSL Förlag Säljö, Roger (2000): Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm Prisma. Røe Ødegård, Inger Karin: Læreprosesser i pedagogisk entreprenørskap å lære i dillemma og kaos -. Kristiansand: Høys-koleførlaget AS 2003. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund: Etik i princip och praktik en an-tologi om lärares yrkesetik Kompendium (utvalda artiklar). Finns att köpa av lärare vid kursstart.

Kullberg Birgitta
Lust- och undervisningsbaserat lärande : ett teoribygge
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 207 s. :
ISBN: 91-44-03364-8
Se Umeå UB:s söktjänst