"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsamt lärande och pedagogiskt entreprenörskap I, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-01-16

Innehåll

Kursen behandlar forskning om och metoder för företagsamt lärande med fokus på ledarskap. Vidare behandlas olika former för samarbete mellan skola och näringsliv samt några metoder för konflikthantering i förändringsarbete.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - analysera företagsamt lärande och ledarskap i ett skolsammanhang. - diskutera och analysera arbetssätt och arbetsformer som gynnar/motverkar företagsamt lärande i skolan samt jämställdhet mellan flickor och pojkar. - diskutera och analysera olika samarbetsformer mellan skola och samhälle. - redogöra för olika metoder för konflikthantering i förändringsarbete. - planera och genomföra ett fältstudie/projektarbete där företagsamt lärande fokuseras i relation till relevant forskning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt handledning i samband med fältstudie/projektarbete. I kursen genomförs fältstudie/projektarbete med fokus på företagsamt lärande och jämställdhet.Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovisning av fältstudie/projektarbete. • Studerande har rätt att prövas enligt samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. • För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och kritiskt granska fältstudien/projektarbetet ur olika perspektiv på lärande. Tillgodoräknande av del av kurs/moment görs av betygs-sättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Aspelin Jonas
    Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
    Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
    ISBN: 91-7139-708-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Entreprenörskap & skolan : vad berättar lärare att de gör när de gör entreprenörskap i skolan?
    Berglund Karin, Holmgren Carina
    Örebro : Forum för småföretagsforskning : [2007] : 72, [19] s. :
    ISBN: 91-89301-21-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blossing Ulf
    Skolförbättring i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
    ISBN: 91-44-02817-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 151 s

    Granberg Otto
    Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
    Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
    ISBN: 978-91-44-05707-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etik i pedagogiskt vardagsarbete
    Gren Jenny, Nordin Anna
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 240 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708419o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08419-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 195 s

    The me we generation : what business and politics must know about the next generation
    Lindgren Mats, Lüthi Bernhard, Fürth Thomas
    Stockholm : Bookhouse Publishing : 2005 : 177 s. :
    ISBN: 91-89388-25-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normell Margareta
    Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2008 : 133 s. :
    ISBN: 978-91-44-05134-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk entreprenørskap. Innovasjon og kreativitet i skoler i Norden
    Skogen Kjell, Sjøvoll Jarle
    Trondheim : Tapir Akademisk Forlag : 2009 : 200 s :

    Strandberg Leif
    Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
    ISBN: 91-7227-463-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projektarbete : teori och praktik : med sagan om diamanten som sprängdes
    Svensson Lennart, Otter Casten von
    2. uppl. : Stockholm : Santérus : 2001 : 256, [2] s. :
    ISBN: 91-89449-25-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
    Öhrn Elisabet, Skolverket
    101 s. :
    ISBN: 91-89314-73-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Företagsamt lärande i teori och praktik, Handbok 1 och 4/5 (erhålls vid kursstart) "Hur får vi liv i klassrummet", (erhålls vid kursstart) Ett urval artiklar

    Välj en av följande avhandlingar:

    Backström-Widjeskog Bettina
    Du kan om du vill : lärares tankar om fostran till företagsamhet
    Åbo : Åba akademis förlag : 2008 : 356 s. :
    ISBN: 978-951-765-423-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leffler Eva
    Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : [4], 256, [9] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-772
    ISBN: 91-7264-041-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svedberg Gudrun
    Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 : 219 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1113
    ISBN: 978-91-7264-310-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Andersson, Lena & Johan Stein. Retorik och ledareskap , i Osynlig företagsledning, red. Sven-Erik Sjöstrand, Jörgen Sandberg & Mats Tyrstrup. Lund: Studentlitteratur, 1999. (12) Björn, Christina, Marianne Ekman Philips & Lennart Svensson. Organisera för utveckling och lärande Om skolprojekt i nätverksform. Lund: Studentlitteratur, 2002. (Kap: 2, 10) (20) Blossing, Ulf. Skolförbättring i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 2003. (151) Dalin, Per. Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber, 1996. (168) Gren, Jenny. Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm: Liber, 2001 (195) Johannisson, Bengt & Torsten Madsén. I entreprenörskapets tecken en studie av skolning i förnyelse. Stockholm: Närings- och handelsdepartementet, Ds 1997:3. (Kap: 3.2, 3.3, 3.4. följer med utskick) (65) Leffler, Eva. Företagsamma elever: diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan. Diss, Umeå: Umeå universitet. (Kap. 11-14) (75) Lindgren, Monica. Kvinnor i friskolor Om kön, entreprenörskap och profession i identitetsskapandet. Örebro: Forum för småföretagsforskning (FSF) 2000:3. (Valda delar, 136) NUTEK. För framtida företagsamhet ett nationellt handlingsprogram för ungt företagande. Stockholm: NUTEK, 2000. (79) Stensaasen, Svein & Olav Sletta. Grupprocesser om inlärning och samarbete i grupper. Stockholm: Natur och Kultur, 2000. ( Valda delar, 289 sidor) Strandberg, Leif. Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2006.(212) Svensson, Lennart & Castenvon Otter. Projektarbete i teori och praktik. Stockholm: Santérus förlag, 2002. (235) Tibelius Ulla Skolan en lärmiljö för lärare? i Skolan i centrum, red. Tibelius Ulla & Silwa Claesson. Lund: Studentlitteratur, 2000. (14) Ziehe, Thomas. Adjö till sjuttiotalet i Pedagogik en grundbok, red. Jens Bjerg. Stockholm: Liber, 2000. ( Följer med utskick) (14) Före tagsamt lärande i teori och praktik, Handbok 1 och 4/5 , erhålls vid kursstart. (200) Videofilm Hur får vi liv i klassrummet , erhålls vid kursstart.

    Leffler Eva
    Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
    Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : [4], 256, [9] s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-772
    ISBN: 91-7264-041-3
    Se Umeå UB:s söktjänst