Engelskt namn: Enterprise Learning and Leadership in School
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ008
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-01-16
Kursen behandlar forskning om och metoder för företagsamt lärande med fokus på ledarskap. Vidare behandlas olika former för samarbete mellan skola och näringsliv samt några metoder för konflikthantering i förändringsarbete.
För godkänd kurs skall den studerande kunna - analysera företagsamt lärande och ledarskap i ett skolsammanhang. - diskutera och analysera arbetssätt och arbetsformer som gynnar/motverkar företagsamt lärande i skolan samt jämställdhet mellan flickor och pojkar. - diskutera och analysera olika samarbetsformer mellan skola och samhälle. - redogöra för olika metoder för konflikthantering i förändringsarbete. - planera och genomföra ett fältstudie/projektarbete där företagsamt lärande fokuseras i relation till relevant forskning.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt handledning i samband med fältstudie/projektarbete. I kursen genomförs fältstudie/projektarbete med fokus på företagsamt lärande och jämställdhet.Seminarier, gruppövningar och redovisningar är obligatoriska.
Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig redovisning av fältstudie/projektarbete. Studerande har rätt att prövas enligt samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och kritiskt granska fältstudien/projektarbetet ur olika perspektiv på lärande. Tillgodoräknande av del av kurs/moment görs av betygs-sättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Aspelin Jonas
Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion : 2005 : 199, [2] s. :
ISBN: 91-7139-708-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Entreprenörskap & skolan : vad berättar lärare att de gör när de gör entreprenörskap i skolan?
Berglund Karin, Holmgren Carina
Örebro : Forum för småföretagsforskning : [2007] : 72, [19] s. :
ISBN: 91-89301-21-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Blossing Ulf
Skolförbättring i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
ISBN: 91-44-02817-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 151 s
Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
Gren Jenny, Nordin Anna
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 240 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708419o.jpg
ISBN: 978-91-47-08419-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 195 s
The me we generation : what business and politics must know about the next generation
Lindgren Mats, Lüthi Bernhard, Fürth Thomas
Stockholm : Bookhouse Publishing : 2005 : 177 s. :
ISBN: 91-89388-25-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Normell Margareta
Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2008 : 133 s. :
ISBN: 978-91-44-05134-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk entreprenørskap. Innovasjon og kreativitet i skoler i Norden
Skogen Kjell, Sjøvoll Jarle
Trondheim : Tapir Akademisk Forlag : 2009 : 200 s :
Strandberg Leif
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
ISBN: 91-7227-463-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Projektarbete : teori och praktik : med sagan om diamanten som sprängdes
Svensson Lennart, Otter Casten von
2. uppl. : Stockholm : Santérus : 2001 : 256, [2] s. :
ISBN: 91-89449-25-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Företagsamt lärande i teori och praktik, Handbok 1 och 4/5 (erhålls vid kursstart) "Hur får vi liv i klassrummet", (erhålls vid kursstart) Ett urval artiklar
Backström-Widjeskog Bettina
Du kan om du vill : lärares tankar om fostran till företagsamhet
Åbo : Åba akademis förlag : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-951-765-423-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Leffler Eva
Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : [4], 256, [9] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-772
ISBN: 91-7264-041-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Gudrun
Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2007 : 219 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1113
ISBN: 978-91-7264-310-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson, Lena & Johan Stein. Retorik och ledareskap , i Osynlig företagsledning, red. Sven-Erik Sjöstrand, Jörgen Sandberg & Mats Tyrstrup. Lund: Studentlitteratur, 1999. (12) Björn, Christina, Marianne Ekman Philips & Lennart Svensson. Organisera för utveckling och lärande Om skolprojekt i nätverksform. Lund: Studentlitteratur, 2002. (Kap: 2, 10) (20) Blossing, Ulf. Skolförbättring i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 2003. (151) Dalin, Per. Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber, 1996. (168) Gren, Jenny. Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm: Liber, 2001 (195) Johannisson, Bengt & Torsten Madsén. I entreprenörskapets tecken en studie av skolning i förnyelse. Stockholm: Närings- och handelsdepartementet, Ds 1997:3. (Kap: 3.2, 3.3, 3.4. följer med utskick) (65) Leffler, Eva. Företagsamma elever: diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan. Diss, Umeå: Umeå universitet. (Kap. 11-14) (75) Lindgren, Monica. Kvinnor i friskolor Om kön, entreprenörskap och profession i identitetsskapandet. Örebro: Forum för småföretagsforskning (FSF) 2000:3. (Valda delar, 136) NUTEK. För framtida företagsamhet ett nationellt handlingsprogram för ungt företagande. Stockholm: NUTEK, 2000. (79) Stensaasen, Svein & Olav Sletta. Grupprocesser om inlärning och samarbete i grupper. Stockholm: Natur och Kultur, 2000. ( Valda delar, 289 sidor) Strandberg, Leif. Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2006.(212) Svensson, Lennart & Castenvon Otter. Projektarbete i teori och praktik. Stockholm: Santérus förlag, 2002. (235) Tibelius Ulla Skolan en lärmiljö för lärare? i Skolan i centrum, red. Tibelius Ulla & Silwa Claesson. Lund: Studentlitteratur, 2000. (14) Ziehe, Thomas. Adjö till sjuttiotalet i Pedagogik en grundbok, red. Jens Bjerg. Stockholm: Liber, 2000. ( Följer med utskick) (14) Före tagsamt lärande i teori och praktik, Handbok 1 och 4/5 , erhålls vid kursstart. (200) Videofilm Hur får vi liv i klassrummet , erhålls vid kursstart.
Leffler Eva
Företagsamma elever : diskurser kring entreprenörskap och företagsamhet i skolan
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2006 : [4], 256, [9] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-772
ISBN: 91-7264-041-3
Se Umeå UB:s söktjänst