Engelskt namn: Children´s Language-, Writing- and Reading Skills
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ007
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18
Kursen behandlar några skriv- och läsinlärningsmetoder relaterade till styrdokument samt till svensk och internationell forskning inom området. Vidare behandlas planering, genomförande och utvärdering av skriv- och läsundervisning. Frågor rörande diagnostiska verktyg för samt utvärdering och dokumentation av barns skriv- och läsutveckling ingår också. Läromedlens, inklusive skönlitteraturens, betydelse för barns språkutveckling belyses ur ett intersektionellt perspektiv.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: redogöra för och diskutera olika skriv- och läsinlärningsmetoder utifrån svensk och internationell forskning bedöma, dokumentera och kommunicera barns tal- skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt diskutera dokumentationens roll i elevers språklärande kritiskt granska läromedel, inklusive skönlitteratur med avseende på form och innehåll samt hur de förhåller sig till begreppen klass, etnicitet och genus planera, genomföra och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet motivera val av skönlitteratur för olika barngrupper samt analysera skönlitteratur ur ett intersektionellt perspektiv.
Univ: Godkänt i minst 30 hp av kurser inom allmänna utbildningsområdet eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer. I kursen ingår 5 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Gruppövningar, seminarier, laborationer och VFU är obligatoriska.
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen samt genom observation av och samtal om undervisning i den verksamhetsförlagda utbildningen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån teoretisk grund analysera och värdera skriv- och läsundervisning samt tillämpa kunskaperna i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av del av kurs/moment görs av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA
Nya LUS-boken
Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
Stockholm : Bonniers : 2001 :
Läsanvisning: 175 s
Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 90 s
Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3-7, ca 100 s
Garthon Måns
valfri roman om Eva och Adam
ABC
Hellsing Lennart, Ströyer Poul
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1995 : [32] s. :
ISBN: 91-29-63760-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 55 s
Jansson Tove
Vem ska trösta knyttet?
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i Skolverkets/Multimediabyråns kompetensutvecklingsmaterial: Resa i språkmiljöer. "Barn skriver sig till läsning". http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea
2008 :
Kjersén Edman Lena
Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
ISBN: 91-27-72291-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 100 s
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 224 s
Kajsa Kavat
Lindgren Astrid, Vang Nyman Ingrid
6. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 108, [2] s. :
ISBN: 91-29-65768-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sunnanäng
Lindgren Astrid, Wikland Ilon
4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 48 s
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 50 s
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-5, 7-9, 17 och 19
Skolverket (1997)
Kursplaner i svenska och svenska 2
Skolverket
Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/content/1/c4/87/47/Observationsschema_webb.pdf
2008 :
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 190 s
Listiga räven smyger vidare : litteraturen som väg till kunskap från år 4
Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
Stockholm : En bok för alla : 2003 : 83 s. :
ISBN: 91-7221-319-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
ISBN: 978-91-7018-584-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 183 s
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Björn Christina
Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
ISBN: 91-7153-547-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 219 s
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-255
Allt gott på jorden och i solen : om dikt och diktskrivning
Heard Georgia, Stensson Britta
[Ny uppl.] : Göteborg : Daidalos : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7173-252-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Heilä-Ylikallio Ria
Vad berättar barntexter? : mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år
Åbo : Åbo Akademis förl. : 1997 : 187 s. :
ISBN: 952-9616-91-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
ISBN: 91-646-1315-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
Häggström Ingrid, Lundberg Ingvar, Hedlund Iréne
4 uppl. [dvs Ny uppl.] : Linköping : Ing-Read (distr.) : 2006 : 145 s. :
ISBN: 91-631-9319-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Learning to learn to read
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
ISBN: 91-7346-240-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 81 s
Liberg Caroline
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
2003 : 130 s :
Smith Frank
Läsning
3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande.
Nauclér Kerstin, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
ISBN: 91-973703-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Pia
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
ISBN: 91-47-08404-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
Wood David, Nilsson Björn
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
ISBN: 91-44-00768-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya LUS-boken
Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
Stockholm : Bonniers : 2001 :
Läsanvisning: 175 s
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 55 s
Jonsson Carin
Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i Skolverkets/Multimediabyråns kompetensutvecklingsmaterial: Resa i språkmiljöer. "Barn skriver sig till läsning". http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea
2008 :
Kjersén Edman Lena
Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
ISBN: 91-27-72291-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 100 s
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 224 s
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 50 s
Molloy Gunilla
Reflekterande läsning och skrivning
2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 978-91-44-03831-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket (1997)
Kursplaner i svenska och svenska 2
Skolverket
Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/content/1/c4/87/47/Observationsschema_webb.pdf
2008 :
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 190 s
vid kursstart
vid kursstart
Listiga räven smyger vidare : litteraturen som väg till kunskap från år 4
Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
Stockholm : En bok för alla : 2003 : 83 s. :
ISBN: 91-7221-319-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
ISBN: 978-91-7018-584-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 183 s
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Björn Christina
Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
ISBN: 91-7153-547-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 219 s
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-255
Allt gott på jorden och i solen : om dikt och diktskrivning
Heard Georgia, Stensson Britta
[Ny uppl.] : Göteborg : Daidalos : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7173-252-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Heilä-Ylikallio Ria
Vad berättar barntexter? : mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år
Åbo : Åbo Akademis förl. : 1997 : 187 s. :
ISBN: 952-9616-91-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
ISBN: 91-646-1315-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
Häggström Ingrid, Lundberg Ingvar, Hedlund Iréne
4 uppl. [dvs Ny uppl.] : Linköping : Ing-Read (distr.) : 2006 : 145 s. :
ISBN: 91-631-9319-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Kullberg Birgitta
Learning to learn to read
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
ISBN: 91-7346-240-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 81 s
Liberg Caroline
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
Uppsala universitet : 2004 : 14 s :
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
2003 : 130 s :
Smith Frank
Läsning
3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande.
Nauclér Kerstin, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
ISBN: 91-973703-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Pia
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
ISBN: 91-47-08404-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
Wood David, Nilsson Björn
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
ISBN: 91-44-00768-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004) Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Axelsson, Monica : Skolframgång och tvåspråkig utbildning, Bergman Pirkko & Abrahmsson, Tua: Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (55 sid) Kjersén Edman, Lena (2002) Barn- och ungdomsböcker genom tiderna. S 79-174. Natur & Kultur (ca 100 s.) Kåreland, Lena, red.(2005) Modig och stark eller ligga lågt. Kap. 5och kap. 8 Stockholm: Natur & Kultur (ca 50 s.) Ladberg, Gunilla. (2000) Skolans språk och barnets. Lund: Studentlitteratur (224 s). Lundberg,Ingvar.(2004)God läsutveckling. Stockholm: Natur & Kultur (80 s) Sundblad, Bo m.fl.(2001) Nya LUS-boken. Stockholm: Bonniers (175s) Trageton, Arne (2005) Att skriva sig till läsning. Stockholm: Liber (190 s) Winch, Gordon, Johnston Ross, Rosemary Literacy. Reading, Writing and Children´s literature.(Part I, Part II) Melbourne: Oxford University (360 s) Kursplaner i svenska och svenska 2. Skolverket (1997) Stockholm Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Allmänna råd med kommentarer till fritidshem 19 98:2. Skolverket 1998, www.skolverket.se Läroplan för förskola, Lpfö 98, http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Artiklar kan tillkomma. Skönlitteratur väljes i samråd med lärarna Referenslitteratur: Alleklev, Birgitta & Lindwall, Lisbeth Listiga räven smyger vidare. Stockholm: En bok för alla (81 sid) Andersson, Fia.(2007) Pärlor på svenska. Böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk. Lund: BTJ Förlag (183 s) Elbro, Carsten (2004) Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber (219s) Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999) Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur, Stockholm(165s) Björn, Christina. (1997) Barn skapar text. Akademisk avhandling. Pedagogiska instutionen. Stockholms universitet. (203 s) Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik (2004) Storylineboken. Runa förlag, Malmö(s 9-255) Heard, Georgia (2007) Allt gott på jorden och i solen. Göteorg: Daidalos (198 s) Heilä-Ylikallio, Ria (1997) Vad berättar barntexter? Mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år. (Akademisk avhandling) Åbo: Åbo akademis förlag Hjälme, Anita. (1999). Kan man bli klok på läsdebatten? Analys av en pedagogisk kontrovers. Akademisk avhandling. Solna: Ekelunds. (293 s) Häggström, Ingrid & Lundberg, Ingvar. (1997). Språklekar efter Bornholmmodellen. Umeå: Häggström (86 s) Jonsson, Carin (2006) Läsningens och skrivandets bilder. (Akademisk avhandling) Umeå: Umeå universitet (318 s). Finns som pdf-fil Keene Oliver,Ellin & Zimmerman,Susan. (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Uddevalla: Daidalos (265 s). Kullberg, Birgitta.(1991) Learning to learn to read. Akademisk avhandling Pedagogiska institutionen. Göteborgs universitet. (81 s) Liberg, Caroline (2004) Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun. Uppsala: Uppsala universitet (14 s) Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (224 s). Nauclér, Kerstin (red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Lärarhögskolan Stockholm: Sigma förlag 2000. (344 s) Skolverket, Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet (2003), Myndigheten för skolutveckling, HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer"www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s) SOU 1997:108 Att lämna skolan med rak rygg. Utbildningsdepartementet. Fritzes förlag. Smith, Frank (2000) Läsning. Stockholm: Liber. (229s) Williams, Pia (2001). När barn lär av varandra. Educational sciences 163. Göteborgs universitet. (108 s) Wood, David. (1999) Hur barn tänker och lär. Lund: Studentlitteratur (336 s) Wåhlin, Kristian & Asplund Carlsson, Maj (1994). Barnens tre bibliotek. Läsning av fiktionsböcker i slukaråldern. kap. 5, 6 och 7 Stockholm: Symposion (ca 60 s.)
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst