"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns tal-, skriv- och läsinlärning II, 15 hp

Engelskt namn: Children´s Language-, Writing- and Reading Skills

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ007

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18

Innehåll

Kursen behandlar några skriv- och läsinlärningsmetoder relaterade till styrdokument samt till svensk och internationell forskning inom området. Vidare behandlas planering, genomförande och utvärdering av skriv- och läsundervisning. Frågor rörande diagnostiska verktyg för samt utvärdering och dokumentation av barns skriv- och läsutveckling ingår också. Läromedlens, inklusive skönlitteraturens, betydelse för barns språkutveckling belyses ur ett intersektionellt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för och diskutera olika skriv- och läsinlärningsmetoder utifrån svensk och internationell forskning • bedöma, dokumentera och kommunicera barns tal- skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt diskutera dokumentationens roll i elevers språklärande • kritiskt granska läromedel, inklusive skönlitteratur med avseende på form och innehåll samt hur de förhåller sig till begreppen klass, etnicitet och genus • planera, genomföra och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet • motivera val av skönlitteratur för olika barngrupper samt analysera skönlitteratur ur ett intersektionellt perspektiv.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt i minst 30 hp av kurser inom allmänna utbildningsområdet eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer. I kursen ingår 5 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Gruppövningar, seminarier, laborationer och VFU är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen samt genom observation av och samtal om undervisning i den verksamhetsförlagda utbildningen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att utifrån teoretisk grund analysera och värdera skriv- och läsundervisning samt tillämpa kunskaperna i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av del av kurs/moment görs av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 8

    Nya LUS-boken
    Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
    Stockholm : Bonniers : 2001 :
    Läsanvisning: 175 s

    Barnens versbok : en antologi
    Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
    13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
    ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ca 90 s

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 3-7, ca 100 s

    Garthon Måns
    valfri roman om Eva och Adam

    ABC
    Hellsing Lennart, Ströyer Poul
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1995 : [32] s. :
    ISBN: 91-29-63760-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 55 s

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i Skolverkets/Multimediabyråns kompetensutvecklingsmaterial: Resa i språkmiljöer. "Barn skriver sig till läsning". http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea
    2008 :

    Kjersén Edman Lena
    Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
    ISBN: 91-27-72291-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 100 s

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 224 s

    Kajsa Kavat
    Lindgren Astrid, Vang Nyman Ingrid
    6. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 108, [2] s. :
    ISBN: 91-29-65768-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sunnanäng
    Lindgren Astrid, Wikland Ilon
    4. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 2003 : 96, [4] s. :
    ISBN: 91-29-65784-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 48 s

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ca 50 s

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-5, 7-9, 17 och 19

    Skolverket (1997)
    Kursplaner i svenska och svenska 2

    Skolverket
    Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/content/1/c4/87/47/Observationsschema_webb.pdf
    2008 :

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 190 s

    Referenslitteratur:

    Listiga räven smyger vidare : litteraturen som väg till kunskap från år 4
    Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
    Stockholm : En bok för alla : 2003 : 83 s. :
    ISBN: 91-7221-319-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
    Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
    3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
    http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
    ISBN: 978-91-7018-584-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 183 s

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björn Christina
    Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
    ISBN: 91-7153-547-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 219 s

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 9-255

    Allt gott på jorden och i solen : om dikt och diktskrivning
    Heard Georgia, Stensson Britta
    [Ny uppl.] : Göteborg : Daidalos : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7173-252-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heilä-Ylikallio Ria
    Vad berättar barntexter? : mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år
    Åbo : Åbo Akademis förl. : 1997 : 187 s. :
    ISBN: 952-9616-91-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjälme Anita
    Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
    Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
    ISBN: 91-646-1315-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
    Häggström Ingrid, Lundberg Ingvar, Hedlund Iréne
    4 uppl. [dvs Ny uppl.] : Linköping : Ing-Read (distr.) : 2006 : 145 s. :
    ISBN: 91-631-9319-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Learning to learn to read
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
    ISBN: 91-7346-240-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 81 s

    Liberg Caroline
    Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
    Uppsala universitet : 2004 : 14 s :

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
    2003 : 130 s :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande.
    Nauclér Kerstin, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
    ISBN: 91-973703-3-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Williams Pia
    När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
    ISBN: 91-47-08404-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
    Wood David, Nilsson Björn
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
    ISBN: 91-44-00768-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
    Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
    Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
    ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 6

    Nya LUS-boken
    Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
    Stockholm : Bonniers : 2001 :
    Läsanvisning: 175 s

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 55 s

    Jonsson Carin
    Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i Skolverkets/Multimediabyråns kompetensutvecklingsmaterial: Resa i språkmiljöer. "Barn skriver sig till läsning". http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea
    2008 :

    Kjersén Edman Lena
    Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
    ISBN: 91-27-72291-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 100 s

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 224 s

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ca 50 s

    Molloy Gunilla
    Reflekterande läsning och skrivning
    2., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 358 s., [4] pl.-s. :
    ISBN: 978-91-44-03831-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket (1997)
    Kursplaner i svenska och svenska 2

    Skolverket
    Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/content/1/c4/87/47/Observationsschema_webb.pdf
    2008 :

    Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
    Trageton Arne, Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
    ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 190 s

    Artiklar tillkommer

    vid kursstart

    Skönlitteratur väljes i samråd med lärararna

    vid kursstart

    Referenslitteratur:

    Listiga räven smyger vidare : litteraturen som väg till kunskap från år 4
    Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
    Stockholm : En bok för alla : 2003 : 83 s. :
    ISBN: 91-7221-319-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
    Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
    3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
    http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
    ISBN: 978-91-7018-584-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 183 s

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björn Christina
    Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
    ISBN: 91-7153-547-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 219 s

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 9-255

    Allt gott på jorden och i solen : om dikt och diktskrivning
    Heard Georgia, Stensson Britta
    [Ny uppl.] : Göteborg : Daidalos : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7173-252-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heilä-Ylikallio Ria
    Vad berättar barntexter? : mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år
    Åbo : Åbo Akademis förl. : 1997 : 187 s. :
    ISBN: 952-9616-91-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjälme Anita
    Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
    Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
    ISBN: 91-646-1315-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
    Häggström Ingrid, Lundberg Ingvar, Hedlund Iréne
    4 uppl. [dvs Ny uppl.] : Linköping : Ing-Read (distr.) : 2006 : 145 s. :
    ISBN: 91-631-9319-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Learning to learn to read
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
    ISBN: 91-7346-240-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 81 s

    Liberg Caroline
    Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
    Uppsala universitet : 2004 : 14 s :

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
    2003 : 130 s :

    Smith Frank
    Läsning
    3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
    ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande.
    Nauclér Kerstin, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
    Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
    ISBN: 91-973703-3-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Williams Pia
    När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
    ISBN: 91-47-08404-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
    Wood David, Nilsson Björn
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
    ISBN: 91-44-00768-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
    Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
    Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
    ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004) Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Axelsson, Monica : Skolframgång och tvåspråkig utbildning, Bergman Pirkko & Abrahmsson, Tua: Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (55 sid) Kjersén Edman, Lena (2002) Barn- och ungdomsböcker genom tiderna. S 79-174. Natur & Kultur (ca 100 s.) Kåreland, Lena, red.(2005) Modig och stark eller ligga lågt. Kap. 5och kap. 8 Stockholm: Natur & Kultur (ca 50 s.) Ladberg, Gunilla. (2000) Skolans språk och barnets. Lund: Studentlitteratur (224 s). Lundberg,Ingvar.(2004)God läsutveckling. Stockholm: Natur & Kultur (80 s) Sundblad, Bo m.fl.(2001) Nya LUS-boken. Stockholm: Bonniers (175s) Trageton, Arne (2005) Att skriva sig till läsning. Stockholm: Liber (190 s) Winch, Gordon, Johnston Ross, Rosemary Literacy. Reading, Writing and Children´s literature.(Part I, Part II) Melbourne: Oxford University (360 s) Kursplaner i svenska och svenska 2. Skolverket (1997) Stockholm Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Allmänna råd med kommentarer till fritidshem 19 98:2. Skolverket 1998, www.skolverket.se Läroplan för förskola, Lpfö 98, http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Artiklar kan tillkomma. Skönlitteratur väljes i samråd med lärarna Referenslitteratur: Alleklev, Birgitta & Lindwall, Lisbeth Listiga räven smyger vidare. Stockholm: En bok för alla (81 sid) Andersson, Fia.(2007) Pärlor på svenska. Böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk. Lund: BTJ Förlag (183 s) Elbro, Carsten (2004) Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber (219s) Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999) Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur, Stockholm(165s) Björn, Christina. (1997) Barn skapar text. Akademisk avhandling. Pedagogiska instutionen. Stockholms universitet. (203 s) Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik (2004) Storylineboken. Runa förlag, Malmö(s 9-255) Heard, Georgia (2007) Allt gott på jorden och i solen. Göteorg: Daidalos (198 s) Heilä-Ylikallio, Ria (1997) Vad berättar barntexter? Mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år. (Akademisk avhandling) Åbo: Åbo akademis förlag Hjälme, Anita. (1999). Kan man bli klok på läsdebatten? Analys av en pedagogisk kontrovers. Akademisk avhandling. Solna: Ekelunds. (293 s) Häggström, Ingrid & Lundberg, Ingvar. (1997). Språklekar efter Bornholmmodellen. Umeå: Häggström (86 s) Jonsson, Carin (2006) Läsningens och skrivandets bilder. (Akademisk avhandling) Umeå: Umeå universitet (318 s). Finns som pdf-fil Keene Oliver,Ellin & Zimmerman,Susan. (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Uddevalla: Daidalos (265 s). Kullberg, Birgitta.(1991) Learning to learn to read. Akademisk avhandling Pedagogiska institutionen. Göteborgs universitet. (81 s) Liberg, Caroline (2004) Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun. Uppsala: Uppsala universitet (14 s) Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (224 s). Nauclér, Kerstin (red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Lärarhögskolan Stockholm: Sigma förlag 2000. (344 s) Skolverket, Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet (2003), Myndigheten för skolutveckling, HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer"www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s) SOU 1997:108 Att lämna skolan med rak rygg. Utbildningsdepartementet. Fritzes förlag. Smith, Frank (2000) Läsning. Stockholm: Liber. (229s) Williams, Pia (2001). När barn lär av varandra. Educational sciences 163. Göteborgs universitet. (108 s) Wood, David. (1999) Hur barn tänker och lär. Lund: Studentlitteratur (336 s) Wåhlin, Kristian & Asplund Carlsson, Maj (1994). Barnens tre bibliotek. Läsning av fiktionsböcker i slukaråldern. kap. 5, 6 och 7 Stockholm: Symposion (ca 60 s.)

    Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
    Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
    Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
    ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst