Engelskt namn: Children´s Language-, Writing- and Reading Skills
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6LÄ006
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18
Kursen behandlar teorier om barns tal-, skriv- och läsinlärning/utveckling relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. Vidare behandlas kommunikationens och språkmiljöns inverkan på barns lärande samt skönlitteraturens betydelse för barns språklärande där klass, genus, sexualitet och etnicitet uppmärksammas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: redogöra för teorier om barns tal-, skriv- och läsinlärning/utveckling samt relatera dessa till förskolans, fritidshemmets och grundskolans styrdokument redogöra för och diskutera olika språkmiljöers påverkan på barns tal- skriv- och läslärande analysera och diskutera barnlitteraturens roll i barns språkutveckling samt beskriva vad som utmärker språkstimulerande samtal beskriva och jämföra olika språkutvecklande strategier för barn i de tidigare åldrarna med avseende på barns första- och andraspråksutveckling.
Univ: Godkänt i minst 30 hp av kurser inom allmänna utbildningsområdet eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer. Gruppövningar, seminarier och laborationer är obligatoriska.
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande av del av kurs/moment skall göras av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Listiga räven : läsinlärning genom skönlitteratur : [ett läsprojekt i Kvarnbyskolan, Rinkeby i samarbete med Rinkeby bibliotek]
Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
Stockholm : En bok för alla : 2000 : 75 s. :
ISBN: 91-7221-161-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlgren Gösta
Barn upptäcker skriftspråket
3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
ISBN: 91-47-05330-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 180 s
Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 90 s
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 23 s
Jonsson Carin
Bildernas betydelse i samband med läs- och skrivlärande : Artikel i Grundskoletidningen nr 1/2008
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindö Rigmor
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
ISBN: 978-91-44-04802-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-7, 195 s
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 90 s
Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s)
2003 :
Skolverket
Kursplaner i svenska och svenska 2
Stockholm : 1997 :
vid kursstart
vid kursstart
Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
ISBN: 978-91-7018-584-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 215 s
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 165 s
Björn Christina
Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
ISBN: 91-7153-547-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsa högt för barn
Dominkovic Kerstin, Eriksson Yvonne, Fellenius Kerstin
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03522-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 150 s
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-255
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
ISBN: 91-646-1315-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
Häggström Ingrid, Hedlund Iréne
6 uppl. : Linköping : Ing-Read (distr.) : cop. 2007 : 143 s. :
ISBN: 978-91-633-2140-5 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 86 s
Kullberg Birgitta
Learning to learn to read
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
ISBN: 91-7346-240-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 81 s
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 224 s
Nauclér Kerstin
Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion
Läsanvisning: 344 s
Simonsson Maria
Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
ISBN: 91-85643-41-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Att upptäcka språket : www.skolverket,se
Läsanvisning: 127 s
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Peggy
Spökägget : att läsa och skriva i förskola och skola.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 ; (Örebro : 72 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-27-49945-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska språknämnden
Svenska skrivregler.
2., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 216 s. ; 21 cm :
ISBN: 91-47-04974-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Söderberg Ragnhild(red)
Från joller till läsning och skrivning
Malmö : Gleerups förlag : 1997 :
Läsanvisning: 277 s
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Pia
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
ISBN: 91-47-08404-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Winch Gordond 1930-
Literacy reading, writing and children's literature
2. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2004 : xxxviii, 536 s. :
ISBN: 0-19-551726-1 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
Wood David, Nilsson Björn
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
ISBN: 91-44-00768-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Listiga räven : läsinlärning genom skönlitteratur : [ett läsprojekt i Kvarnbyskolan, Rinkeby i samarbete med Rinkeby bibliotek]
Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
Stockholm : En bok för alla : 2000 : 75 s. :
ISBN: 91-7221-161-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Arne
Att erövra världen : dokumentation av konferensen Grunläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik 26-27 november 2007
Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :
http://www.ep.liu.se/ecp/032/index.html
Läsanvisning: Jonsson, Carin: Bild som text i läs- och skrivkontext, s 159-172
Dahlgren Gösta
Barn upptäcker skriftspråket
3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
ISBN: 91-47-05330-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 180 s
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 23 s
Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
ISBN: 91-85545-00-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 90 s
Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s)
2003 :
Skolverket
Kursplaner i svenska och svenska 2
Stockholm : 1997 :
Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Svenskan i tiden : verklighet och visioner.
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. : ill. (vissa i färg) ; 25 cm :
ISBN: 91-7656-471-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Benkert, Susanne: Det var en gång - betydelsen av berättande och bokläsande för barns andraspråksuutveckling i förskolan, 14 s
Symposium 2003 : arena andraspråkp Särtryck
Olofsson Mikael, Hajer Maaike, Lindberg Inger, Sundberg Gunlög.d 1956-, Christensen Lilly, Kabakci Marianne
Stockholm : HLS förl. : 2004 : 80 s. :
ISBN: 91-7656-581-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Geil Camilla & Nilsson Susanne: Att se flerspråkiga barns möjligheter, 12 s
Söderbergh Ragnhild
Barnets tidiga språkutveckling
2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. :
ISBN: 91-40-60860-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 139 s
vid kursstart
vid kursstart
Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
ISBN: 978-91-7018-584-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 215 s
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 165 s
Björn Christina
Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
ISBN: 91-7153-547-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsa högt för barn
Dominkovic Kerstin, Eriksson Yvonne, Fellenius Kerstin
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03522-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 150 s
Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-255
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
ISBN: 91-646-1315-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
Häggström Ingrid, Hedlund Iréne
6 uppl. : Linköping : Ing-Read (distr.) : cop. 2007 : 143 s. :
ISBN: 978-91-633-2140-5 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 86 s
Kullberg Birgitta
Learning to learn to read
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
ISBN: 91-7346-240-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 81 s
Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 224 s
Nauclér Kerstin
Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion
Läsanvisning: 344 s
Simonsson Maria
Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
ISBN: 91-85643-41-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Att upptäcka språket : www.skolverket,se
Läsanvisning: 127 s
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Peggy
Spökägget : att läsa och skriva i förskola och skola.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 ; (Örebro : 72 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
ISBN: 91-27-49945-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Söderberg Ragnhild(red)
Från joller till läsning och skrivning
Malmö : Gleerups förlag : 1997 :
Läsanvisning: 277 s
Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Williams Pia
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
ISBN: 91-47-08404-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Winch Gordond 1930-
Literacy reading, writing and children's literature
2. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2004 : xxxviii, 536 s. :
ISBN: 0-19-551726-1 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
Wood David, Nilsson Björn
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
ISBN: 91-44-00768-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Alleklev, Birgitta & Lindwall, Lisbeth (2000) Listiga räven. Stockholm: En bok för alla (75 sid) Dahlgren, Gösta m.fl (2006). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber AB (180 s.) Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger, red (2004) Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Nauclér, Kerstin Barns språkliga socialisation före skolstarten. Lund: Studentlitteratur (23 sid) Kåreland, Lena red (2005) Modig och stark eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. kap.1, 3 och 4. Stockholm: Natur & Kultur (ca 90 s.) Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (224 s). Olofsson, Mikael (red) (2004) Symposium 2003 Arena andraspråk. Geil, Camilla & Nilsson, Susanne :Att se flerspråkiga barns möjligheter. Stockholm: HLS förlag (12 sid) Skolverket, Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet (2003), Myndigheten för skolutveckling, HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer"www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s) Svensson, Ann-Katrin (1998) Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur (200 s) Åhl, H (red) (2000) Svenskan i tiden verklighet och visioner. I: Benkert, Susanne Det var en gång betydelsen av berättande och bokläsande för barns andraspråksutveckling i förskolan. Stockholm: HLS (14 sid) Kursplaner i svenska och svenska 2. Skolverket (1997) Stockholm Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Allmänna råd med kommentarer till fritidshem 19 98:2. Skolverket 1998, www.skolverket.se Läroplan för förskola, Lpfö 98, http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Artiklar kan tillkomma. Skönlitteratur väljes i samråd med lärarna Referenslitteratur: Andersson, Fia.(2007) Pärlor på svenska. Böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk. Lund:BTJ Förlag Andersson, Peggy red (2000) Spökägget. Stockholm: Natur och Kultur (72 s) Arnberg, Leonore (2004) Så blir barn tvåspråkiga. Stockholm: Wahlström &Widstrand (215sid) Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999) Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur, Stockholm(165s) Björn, Christina. (1997) Barn skapar text. Akademisk avhandling. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet. Dominkovic´,Kerstin &Eriksson, Yvonne & Fellenius, Kerstin (2006). Läsa högt för barn. Lund: Studentlitteratur (150 s) Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik (2004) Storylineboken. Runa förlag, Malmö(s 9-255) Hjälme, Anita. (1999). Kan man bli klok på läsdebatten? Analys av en pedagogisk kontrovers. Akademisk avhandling. Solna: Ekelunds. (293 s) Häggström, Ingrid & Lundberg, Ingvar. (1997). Språklekar efter Bornholmmodellen. Umeå: Häggström (86 s) Keene, Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Uddevalla: Daidalos AB (265 sid) Kullberg, Birgitta.(1991) Learning to learn to read. Akademisk avhandling Pedagogiska institutionen. Göteborgs universitet. (81 s) Nauclér, Kerstin (red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Lärarhögskolan Stockholm. Sigma förlag 2000. (344 s) Ladberg, Gunilla. (2000) Skolans språk och barnets. Lund: Studentlitteratur (224 s). Simonsson, Maria (2006) Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan. Linköping: Linköpings universitet (89s) Skolverket. Att upptäcka språket. www.skolverket.se (127 s) SOU 1997:108 Att lämna skolan med rak rygg. Utbildningsdepartementet. Fritzes förlag.(517s) Söderberg, Ragnhild red. (2001) Från joller till läsning och skrivning. Malmö: Gleerups (277s) Williams, Pia (2001). När barn lär av varandra. Educational sciences 163. Göteborgs universitet. (108 s) Winch, Gordon, Johnston Ross, Rosemary Literacy. Reading, Writing and Children´s literature. Melbourne: Oxford University (616 s) Wood, David. (1999) Hur barn tänker och lär. Lund: Studentlitteratur (336 s)
Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
Wood David, Nilsson Björn
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
ISBN: 91-44-00768-X
Se Umeå UB:s söktjänst