"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns tal-, skriv- och läsinlärning I, 7,5 hp

Engelskt namn: Children´s Language-, Writing- and Reading Skills

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-18

Innehåll

Kursen behandlar teorier om barns tal-, skriv- och läsinlärning/utveckling relaterade till aktuell forskning, styrdokument och beprövad erfarenhet. Vidare behandlas kommunikationens och språkmiljöns inverkan på barns lärande samt skönlitteraturens betydelse för barns språklärande där klass, genus, sexualitet och etnicitet uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för teorier om barns tal-, skriv- och läsinlärning/utveckling samt relatera dessa till förskolans, fritidshemmets och grundskolans styrdokument • redogöra för och diskutera olika språkmiljöers påverkan på barns tal- skriv- och läslärande • analysera och diskutera barnlitteraturens roll i barns språkutveckling samt beskriva vad som utmärker språkstimulerande samtal • beskriva och jämföra olika språkutvecklande strategier för barn i de tidigare åldrarna med avseende på barns första- och andraspråksutveckling.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt i minst 30 hp av kurser inom allmänna utbildningsområdet eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och laborationer. Gruppövningar, seminarier och laborationer är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att, på teoretisk grund, analysera och värdera skriv- och läslärande med särskilt fokus på språkmiljö och språkstimulerande samtal. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande av del av kurs/moment skall göras av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Listiga räven : läsinlärning genom skönlitteratur : [ett läsprojekt i Kvarnbyskolan, Rinkeby i samarbete med Rinkeby bibliotek]
    Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
    Stockholm : En bok för alla : 2000 : 75 s. :
    ISBN: 91-7221-161-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahlgren Gösta
    Barn upptäcker skriftspråket
    3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
    ISBN: 91-47-05330-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 180 s

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 90 s

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 23 s

    Jonsson Carin
    Bildernas betydelse i samband med läs- och skrivlärande : Artikel i Grundskoletidningen nr 1/2008

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Det tidiga språkbadet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 978-91-44-04802-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-7, 195 s

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-00-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ca 90 s

    Skolverket
    Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s)
    2003 :

    Skolverket
    Kursplaner i svenska och svenska 2
    Stockholm : 1997 :

    Artiklar kan tillkomma

    vid kursstart

    Skönlitteratur väljes i samråd med lärararna

    vid kursstart

    Referenslitteratur

    Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
    Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
    3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
    http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
    ISBN: 978-91-7018-584-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
    Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
    Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
    ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 215 s

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 165 s

    Björn Christina
    Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
    ISBN: 91-7153-547-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsa högt för barn
    Dominkovic Kerstin, Eriksson Yvonne, Fellenius Kerstin
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
    ISBN: 91-44-03522-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 150 s

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 9-255

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjälme Anita
    Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
    Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
    ISBN: 91-646-1315-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
    Häggström Ingrid, Hedlund Iréne
    6 uppl. : Linköping : Ing-Read (distr.) : cop. 2007 : 143 s. :
    ISBN: 978-91-633-2140-5 (spiralh.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 86 s

    Kullberg Birgitta
    Learning to learn to read
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
    ISBN: 91-7346-240-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 81 s

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 224 s

    Nauclér Kerstin
    Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion

    Läsanvisning: 344 s

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Att upptäcka språket : www.skolverket,se

    Läsanvisning: 127 s

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Andersson Peggy
    Spökägget : att läsa och skriva i förskola och skola.
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 ; (Örebro : 72 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
    ISBN: 91-27-49945-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska språknämnden
    Svenska skrivregler.
    2., [utök.]uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 216 s. ; 21 cm :
    ISBN: 91-47-04974-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söderberg Ragnhild(red)
    Från joller till läsning och skrivning
    Malmö : Gleerups förlag : 1997 :
    Läsanvisning: 277 s

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Williams Pia
    När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
    ISBN: 91-47-08404-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Winch Gordond 1930-
    Literacy reading, writing and children's literature
    2. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2004 : xxxviii, 536 s. :
    ISBN: 0-19-551726-1 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
    Wood David, Nilsson Björn
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
    ISBN: 91-44-00768-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Listiga räven : läsinlärning genom skönlitteratur : [ett läsprojekt i Kvarnbyskolan, Rinkeby i samarbete med Rinkeby bibliotek]
    Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
    Stockholm : En bok för alla : 2000 : 75 s. :
    ISBN: 91-7221-161-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström Arne
    Att erövra världen : dokumentation av konferensen Grunläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik 26-27 november 2007
    Linköping : Linköpings universitet : 2008 : 177 s. :
    http://www.ep.liu.se/ecp/032/index.html
    Läsanvisning: Jonsson, Carin: Bild som text i läs- och skrivkontext, s 159-172

    Dahlgren Gösta
    Barn upptäcker skriftspråket
    3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
    ISBN: 91-47-05330-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 180 s

    Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
    Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 23 s

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 12 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
    ISBN: 91-85545-00-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ca 90 s

    Skolverket
    Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s)
    2003 :

    Skolverket
    Kursplaner i svenska och svenska 2
    Stockholm : 1997 :

    Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
    Svenskan i tiden : verklighet och visioner.
    Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. : ill. (vissa i färg) ; 25 cm :
    ISBN: 91-7656-471-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Benkert, Susanne: Det var en gång - betydelsen av berättande och bokläsande för barns andraspråksuutveckling i förskolan, 14 s

    Symposium 2003 : arena andraspråkp Särtryck
    Olofsson Mikael, Hajer Maaike, Lindberg Inger, Sundberg Gunlög.d 1956-, Christensen Lilly, Kabakci Marianne
    Stockholm : HLS förl. : 2004 : 80 s. :
    ISBN: 91-7656-581-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Geil Camilla & Nilsson Susanne: Att se flerspråkiga barns möjligheter, 12 s

    Söderbergh Ragnhild
    Barnets tidiga språkutveckling
    2., [rev. och utök.] uppl. : Malmö : Liber : 1988 : 157 s. :
    ISBN: 91-40-60860-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 139 s

    Artiklar kan tillkomma

    vid kursstart

    Skönlitteratur väljes i samråd med lärararna

    vid kursstart

    Referenslitteratur

    Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
    Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
    3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
    http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
    ISBN: 978-91-7018-584-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
    Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
    Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
    ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 215 s

    Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
    Björk Maj, Liberg Caroline
    1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-72268-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 165 s

    Björn Christina
    Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
    ISBN: 91-7153-547-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsa högt för barn
    Dominkovic Kerstin, Eriksson Yvonne, Fellenius Kerstin
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
    ISBN: 91-44-03522-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 150 s

    Storylineboken : handbok för lärare
    Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
    ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 9-255

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hjälme Anita
    Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
    Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
    ISBN: 91-646-1315-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språklekar efter Bornholmsmodellen : en väg till skriftspråket
    Häggström Ingrid, Hedlund Iréne
    6 uppl. : Linköping : Ing-Read (distr.) : cop. 2007 : 143 s. :
    ISBN: 978-91-633-2140-5 (spiralh.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 86 s

    Kullberg Birgitta
    Learning to learn to read
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
    ISBN: 91-7346-240-3
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 81 s

    Ladberg Gunilla
    Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
    ISBN: 91-44-01296-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 224 s

    Nauclér Kerstin
    Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion

    Läsanvisning: 344 s

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Att upptäcka språket : www.skolverket,se

    Läsanvisning: 127 s

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
    [Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
    ISBN: 91-38-31429-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Andersson Peggy
    Spökägget : att läsa och skriva i förskola och skola.
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 ; (Örebro : 72 s. : ill. (huvudsakligen i färg) :
    ISBN: 91-27-49945-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söderberg Ragnhild(red)
    Från joller till läsning och skrivning
    Malmö : Gleerups förlag : 1997 :
    Läsanvisning: 277 s

    Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
    Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
    Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
    ISBN: 91-7173-174-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Williams Pia
    När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 108 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708404o.jpg
    ISBN: 91-47-08404-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Winch Gordond 1930-
    Literacy reading, writing and children's literature
    2. ed. : Melbourne : Oxford University Press : 2004 : xxxviii, 536 s. :
    ISBN: 0-19-551726-1 (hft.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
    Wood David, Nilsson Björn
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
    ISBN: 91-44-00768-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Alleklev, Birgitta & Lindwall, Lisbeth (2000) Listiga räven. Stockholm: En bok för alla (75 sid) Dahlgren, Gösta m.fl (2006). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber AB (180 s.) Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger, red (2004) Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Nauclér, Kerstin Barns språkliga socialisation före skolstarten. Lund: Studentlitteratur (23 sid) Kåreland, Lena red (2005) Modig och stark eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. kap.1, 3 och 4. Stockholm: Natur & Kultur (ca 90 s.) Lindö, Rigmor (2005). Den meningsfulla språkväven. Lund: Studentlitteratur (224 s). Olofsson, Mikael (red) (2004) Symposium 2003 Arena andraspråk. Geil, Camilla & Nilsson, Susanne :Att se flerspråkiga barns möjligheter. Stockholm: HLS förlag (12 sid) Skolverket, Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erfarenhet (2003), Myndigheten för skolutveckling, HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer"www.skolutveckling.se/publikationer_ (130 s) Svensson, Ann-Katrin (1998) Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur (200 s) Åhl, H (red) (2000) Svenskan i tiden verklighet och visioner. I: Benkert, Susanne Det var en gång betydelsen av berättande och bokläsande för barns andraspråksutveckling i förskolan. Stockholm: HLS (14 sid) Kursplaner i svenska och svenska 2. Skolverket (1997) Stockholm Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Allmänna råd med kommentarer till fritidshem 19 98:2. Skolverket 1998, www.skolverket.se Läroplan för förskola, Lpfö 98, http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Artiklar kan tillkomma. Skönlitteratur väljes i samråd med lärarna Referenslitteratur: Andersson, Fia.(2007) Pärlor på svenska. Böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk. Lund:BTJ Förlag Andersson, Peggy red (2000) Spökägget. Stockholm: Natur och Kultur (72 s) Arnberg, Leonore (2004) Så blir barn tvåspråkiga. Stockholm: Wahlström &Widstrand (215sid) Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999) Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur, Stockholm(165s) Björn, Christina. (1997) Barn skapar text. Akademisk avhandling. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet. Dominkovic´,Kerstin &Eriksson, Yvonne & Fellenius, Kerstin (2006). Läsa högt för barn. Lund: Studentlitteratur (150 s) Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik (2004) Storylineboken. Runa förlag, Malmö(s 9-255) Hjälme, Anita. (1999). Kan man bli klok på läsdebatten? Analys av en pedagogisk kontrovers. Akademisk avhandling. Solna: Ekelunds. (293 s) Häggström, Ingrid & Lundberg, Ingvar. (1997). Språklekar efter Bornholmmodellen. Umeå: Häggström (86 s) Keene, Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Uddevalla: Daidalos AB (265 sid) Kullberg, Birgitta.(1991) Learning to learn to read. Akademisk avhandling Pedagogiska institutionen. Göteborgs universitet. (81 s) Nauclér, Kerstin (red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Lärarhögskolan Stockholm. Sigma förlag 2000. (344 s) Ladberg, Gunilla. (2000) Skolans språk och barnets. Lund: Studentlitteratur (224 s). Simonsson, Maria (2006) Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan. Linköping: Linköpings universitet (89s) Skolverket. Att upptäcka språket. www.skolverket.se (127 s) SOU 1997:108 Att lämna skolan med rak rygg. Utbildningsdepartementet. Fritzes förlag.(517s) Söderberg, Ragnhild red. (2001) Från joller till läsning och skrivning. Malmö: Gleerups (277s) Williams, Pia (2001). När barn lär av varandra. Educational sciences 163. Göteborgs universitet. (108 s) Winch, Gordon, Johnston Ross, Rosemary Literacy. Reading, Writing and Children´s literature. Melbourne: Oxford University (616 s) Wood, David. (1999) Hur barn tänker och lär. Lund: Studentlitteratur (336 s)

    Jonsson Carin
    Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
    urn:nbn:se:umu:diva-862
    ISBN: 91-7264-127-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn tänker och lär : tänkandets utveckling i ett socialt sammanhang
    Wood David, Nilsson Björn
    2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 336 s. :
    ISBN: 91-44-00768-X
    Se Umeå UB:s söktjänst