Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04
Innehåll
Kursen behandlar didaktiska teorier, undervisningens idéhistoriska utveckling, grundläggande metoder för undervisning och information samt IKT satt i relation till den studerandes kommande yrkespraktik. Maktperspektiv beaktas. Kursen behandlar vidare röstens betydelse vid infor-mation och undervisning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
redogöra för och jämföra olika didaktiska teorier
beskriva och reflektera över hur synen på undervisning förändras över tid och i relation till det omgivande samhället
planera, genomföra och utvärdera information och undervisning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Examination
Examination sker muntligt och skriftligt.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande på del av kurs/moment görs av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodo finns på http://www.umu.se/blankett/SA.
Allmändidaktik : vetenskap för lärare Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 398 s. : ISBN: 978-91-44-05783-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. : ISBN: 91-44-01387-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. : ISBN: 978-91-975584-5-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori Lund : Studentlitteratur : 2000 : 120 s. : ISBN: 91-44-01387-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke 3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. : ISBN: 91-975584-1-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Anders Skola & makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola [Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 2003 : 224 s. : ISBN: 91-7203-580-3 Se Umeå UB:s söktjänst