Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
Kursen är indelad i två moment
Moment I. 15 hp
Momentet behandlar för- och nackdelar vad gäller teknikens effekter på natur, samhälle och på individens livsvillkor. Storskaliga tekniska system, materialkännedom med grundläggande hållfasthetslära, ritteknik samt konstruktioner och verkningssätt studeras. Projektarbeten ingår.
Moment II. 15 hp
Momentet består av skolförlagd del om tio veckor innefattande hur intresse skapas, val och skötsel av utrustning för teknikundervisning, säkerhetsfrågor, hur tekniken kan komma till uttryck i andra ämnen samt hur andra ämnen kan samverka med tekniken.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- använda kunskap från flera områden, natur/teknik/människa/samhälle, för att se orsak och verkan i den tekniska utvecklingen
- beskriva hur något eller några tekniska system utvecklats genom att redovisa förändringar i konstruktion och grundläggande principer samt förändringarnas betydelse när det gäller funktioner, egenskaper och användningsmöjligheter
- arbeta med praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, teknisk ritning, konstruktion och utvärdering
- planera, genomföra och efterarbeta egen undervisning och studiebesök med elever
- reflektera över och analysera den egna interaktionen med elever vad gäller det didaktiska uppdraget och den sociala kompetensen
- söka, sammanställa och presentera information på ett sådant sätt att lärarrollen tränas och de ämnesteoretiska kunskaperna fördjupas.
Behörighetskrav
Univ: Skapande teknik, 15 hp, och Modern teknik, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av förläsningar, seminarier, laborationer, projektarbeten och studiebesök.Sammankomsterna är obligatoriska.
Moment I ges på distans med sammankomster på campus med kommunikation via FirstClass mellan sammankomsterna.
Moment II utgörs av verksamhetsförlagd utbildning. Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk och innebär att studenten, under handledning, följer lärarens arbetsdag.
Examination
Examination av moment I sker fortlöpande i muntlig och/eller skriftlig form.
Examination av moment II sker genom muntlig och skriftlig redovisning av de i momentet ingående uppgifterna.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studeranes förmåga att planera och genomföra undervisningsavsnitt och förmåga att analysera och problematisera sin egen undervisning samt de i kursen bearbetade frågeställningarna.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. Antalet provtillfällen för kursen begränsas till fem för moment ett och till två för moment II.
Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Den konstruerade världen Blomkvist Per, Kaijser Arne (red) Eslöv : B Östlings bokförl. Symposion : 1998 : 347 : ISBN: 91-7139-389-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Garratt James Design and technology 2. uppl. : Cambridge : Cambridge University Press : 1996 : 320 s. : ISBN: 0-521-55607-4 (pbk) Se Umeå UB:s söktjänst
Skolans undervisning och elevers lärande i teknik Hagberg Jan-Erik, Hultén Magnus Stockholm : Vetenskapsrådet (2005:6) : 2005 : 77 :
Hult Jan Spänning och brott Stockholm : Forskningsrådsnämnden : 1990 : 93 :
Salt : en världshistoria Kurlansky Mark, Eklöf Margareta [Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2004 : 383, [1] s. : ISBN: 91-7037-064-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Mattsson Gunilla Teknikämnet i skolan : elevers uppfattning och intresse av teknikämnet och lärares teknikdidaktiska kompetens Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 2005 : 151, [41] s. :
Artiklar och kompendier
Styrdokument
Referenslitteratur
Hansson Staffan Den skapande människan : om människan och tekniken under 5000 år Lund : Studentlitteratur : 2002 : 562 s. : ISBN: 91-44-02148-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Holtz Ingvar Kvalitetsteknik Stockholm : Liber utbildning : 2004 : 125 :