"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kreativt skrivande i skolan, 7,5 hp

Engelskt namn: Creative writing in school

Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6KS034

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kreativt skrivande: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2025-02-18

Innehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper, kompetenser och färdigheter inom kreativt skrivande som konstnärlig praktik och undervisningsområde. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment får deltagarna reflektera över vad det innebär att ägna sig åt kreativt skrivande som lärare, samt skapa egna upplägg för framtida skrivundervisning. Under kursen får deltagarna genomföra skönlitterära skrivövningar, både enskilt och tillsammans med andra, samt ge och få respons på de texter som skapas. Vidare diskuteras betydelsen av kreativt skrivande både i skolan och i samhället i stort.

Kursen riktar sig till lärare och blivande lärare i skolans alla årskurser, men även till bibliotekarier eller andra som arbetar med eller intresserar sig för undervisning i kreativt skrivande i olika sammanhang. 

Följande moduler ingår:   
 
Modul 1: Kreativt skrivande i klassrummet (2,5 hp)
Creative writing in the classroom 
Modulen belyser kreativt skrivande som fenomen, hantverk och undervisningsområde. Vad kreativt skrivande är och vad det innebär att skriva i eller utanför klassrummet diskuteras med utgångspunkt i kurslitteraturen. En kreativ skrivuppgift genomförs och deltagarna får reflektera över hur kreativa skrivuppgifter brukar, kan eller bör utformas.  

 Modul 2: Skriva tillsammans (2,5 hp)
How to write together
Under modulen ges praktiska och teoretiska perspektiv på kollektivt skrivande och lärande. Genom att skriva tillsammans, och genom att tillsammans arbeta med individuellt författade texter, utforskas skriv- och lärprocesser. Förståelsen för vad det innebär att få och utföra skrivuppgifter fördjupas och förmågan att ge och ta respons övas. Genom övningarna och kurslitteraturen, som också innefattar skönlitterära texter, diskuteras vad som gynnar kreativt skrivande och textskapande.  

Modul 3: Kreativt skrivande och lärarrollen (2,5 hp) 
Creative writing and the role of the teacher 
Under modulen fördjupas diskussionen om kreativt skrivande som praktik och undervisningsområde. En individuell skrivuppgift genomförs där deltagarna får möjlighet att reflektera både över det egna skrivandet och över kreativt skrivande i relation till lärarrollen och undervisningen i skolan. Inom ramen för denna uppgift skapar studenterna även egna upplägg för skrivundervisning utifrån kurslitteratur och erfarenheter från tidigare moduler.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Kreativt skrivande i klassrummet (2,5 hp) 
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • redogöra för kreativt skrivande som fenomen, hantverk och pedagogisk form. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • genomföra och reflektera kring en kreativ skrivuppgift i relation till undervisning eller annan pedagogisk verksamhet. 

 

Modul 2: Skriva tillsammans (2,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • redogöra för skrivprocessen olika delar, 
  • redogöra för praktiska och teoretiska perspektiv på kollektivt skrivande. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • uppvisa förmåga att individuellt och tillsammans med andra utföra kreativa skrivuppgifter, 
  • uppvisa förmåga att ge och ta respons på skrivuppgifter. 

 

Modul 3: Kreativt skrivande och lärarrollen (2,5 hp) 
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse 

  • visa fördjupad förståelse för kreativt skrivande som undervisningsområde. 

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga 

  • kunna i text reflektera över kreativt skrivande i relation till undervisning och lärarrollen, 
  • planera ett eget undervisningsmoment i skrivundervisning.  

För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt reflektera kring vad kreativt skrivande kan innebära för enskilda individer, i skolan och det omgivande samhället.  

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är nätbaserad och består av föreläsningar, seminarier och skrivuppgifter.  

I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.  

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.  

Examination

Modul 1: Kreativt skrivande i klassrummet (2,5 hp) 
Modulen examineras genom en introduktionsuppgift, en kreativ uppgift samt en skriftlig reflektion. Betygsskalan för uppgifter samt skriftlig reflektion är Underkänd (U) och Godkänd (G).  

Modul 2: Skriva tillsammans (2,5 hp) 
Modulen examineras genom ett seminarium, en gruppuppgift samt en individuell kreativ skrivuppgift. Betygsskalan för seminariet, gruppuppgiften och den kreativa skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G). 

Modul 3: Kreativt skrivande och lärarrollen (2,5 hp) 
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för skrivuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).  

 
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till 

komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

 För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på modul 3, samt betyget Godkänd på modul 1 och 2.  

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. 

Tillgodoräknande
Studenter ansöker om tillgodoräknande av tidigare studier via Umeå universitets studentweb.

 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.  

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.