Engelskt namn: Drama as educational method
Denna kursplan gäller: 2023-02-06 och tillsvidare
Kurskod: 6KS022
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-02-09
Kursen syftar till grundläggande kunskaper om drama som pedagogisk metod. Den vänder sig till dig som redan är, eller vill bli, lärare i kulturskola, grundskola och förskola eller till dig som vill använda drama i andra pedagogiska sammanhang. Genom praktiska och gestaltande arbetsformer åskådliggörs drama som en gruppdynamisk process och som en metod för lärande inom även andra kunskapsområden. Kursen innehåller ett projektarbete med praktiknära perspektiv.
Studierna har fokus mot ämnesdidaktik inom dramaämnets område och presenteras som en metod för lärande genom lek, improvisation och gestaltande övningar.
Kursen ges som en del av vårt kursutbud med inriktning mot kulturskolepedagogik.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av praktiska workshops, seminarier, föreläsningar och grupparbeten. Individuell loggbok förs kontinuerligt under kursens gång och redovisas skriftligt. Workshops, praktiska övningar och seminarier är av sådan karaktär att det kräver obligatorisk närvaro
Examination sker fortlöpande skriftligt, muntligt och i konstnärliga gestaltande former under kursen. Under kursens gång används loggbok som redskap för dokumentation och reflektion. Litteraturen behandlas kontinuerligt skriftligt och muntligt och samtliga skriftliga uppgifter är examinerande. Workshops, praktiska övningar och seminarier är examinerande och närvaro är därför obligatorisk vid dessa tillfällen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd.. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor på kursansvarig institution med en sådan begäran
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Studentens närvaro och aktiva deltagande i kursens genomförande krävs för examination. Frånvaro kan i förekommande fall kompenseras med kompletterande uppgifter i samråd mellan kursansvarig och student. Kursträffar kan vara förlagda till annan plats än studieorten.
Stärk pedagogiken med estetiken : drama, bild och muntligt berättande i tematisk undervisning
Hallgren Eva, Jacquet Ewa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 197 sidor :
ISBN: 9789144157078
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisa i pedagogiskt drama : från dramaövningar till utvecklingsarbete
Rasmusson Viveka, Erberth Bodil, Åhlin Per
4., [moderniserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 275 s. :
ISBN: 9789144115306
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
7 vägar till drama : grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare
Heggstad Kari Mjaaland, Erlandsson Anita
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 255 s. :
ISBN: 9789144091495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Baldwin Patrice
With Drama in Mind
London : Continuum International Publishing : 2012 :
Online access for UMUB
Obligatorisk
Drama för lärande och insikt : om dramapedagogik i teori och praktik
Bolton Gavin, Sörmark Anna, Grünbaum Anita
Göteborg : Daidalos : 2008 : 291 s. :
ISBN: 9789171732750
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisningen.
7 vägar till drama : grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare
Heggstad Kari Mjaaland, Erlandsson Anita
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 255 s. :
ISBN: 9789144091495
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Baldwin Patrice
With Drama in Mind
London : Continuum International Publishing : 2012 :
Online access for UMUB
Obligatorisk
Drama för lärande och insikt : om dramapedagogik i teori och praktik
Bolton Gavin, Sörmark Anna, Grünbaum Anita
Göteborg : Daidalos : 2008 : 291 s. :
ISBN: 9789171732750
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk pedagogiken med estetiken : drama, bild och muntligt berättande i tematisk undervisning
Hallgren Eva, Jacquet Ewa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 197 sidor :
ISBN: 9789144157078
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren i samband med undervisningen.