"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturskolans didaktik 1 - Estetik, bildning och digitala verktyg, 15 hp

Engelskt namn: Pedagogy in Swedish Municipal Arts Schools 1 - Esthetic, Education and Digital tools

Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare

Kurskod: 6KS002

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-21

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2024-03-01

Innehåll

Kursen syftar till att ge dig som student en såväl bred som ämnesspecifik pedagogisk och vetenskaplig grund som kommer vara behjälplig i din yrkesverksamhet inom kulturskolan. I kursen kommer även kulturskolans förutsättningar som möjliggörare för personlig förkovran, bildning, att behandlas, inte minst genom studier i estetik och estetiska läroprocesser. Digitaliseringen idag är en naturligt integrerad del av det traditionella konstnärskapet, samt även som autonomt verktyg för sökande av nya vägar och möjligheter till estetiska uttryck. Därför kommer detta att studeras och relateras till den egna pedagogiska praktiken. Studier kommer även bedrivas kring de dynamiska och mångfacetterade kulturer som ungdomar lever i och påverkas av. Under kursen ingår också undervisning/praktik vid kulturskola och ett projektarbete där du förväntas integrera och tillämpa kursens teoretiska innehåll. 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten: 

Kunskap och förståelse  

  • visa grundläggande kunskap och förståelse för bildning och estetik som begrepp och koncept 
  • visa grundläggande kunskap och förståelse för hur estetiska lärprocesser kan användas i ämnesövergripande undervisning. 
  • visa grundläggande grundläggande kunskaper om digitala verktyg 
  • visa förståelse för ungdomskulturens skiftande uttryck. 

Färdighet och förmåga  

  • visa förmåga att kunna tillämpa estetiska överväganden i sin egen pedagogiska och konstnärliga verksamhet. 
  • visa förmåga att kunna tillämpa estetiska lärprocesser i sin egen verksamhet. 
  • visa färdighet och förmåga att tillämpa digitala verktyg i den egna undervisningen. 
  • visa färdighet och förmåga att förstå och möta elevers respektive kulturella uttryck. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • visa förmåga att värdera och problematisera estetiska uttryck. 
  • visa förmåga att utifrån estetiska överväganden värdera och vidareutveckla den egna pedagogiska verksamheten. 
  • visa förmåga att utifrån bildningskonceptet värdera och tillämpa tillämpligt undervisningsstoff. 
  • visa förmåga att värdera och förhålla sig till digitala verktyg i den egna yrkesverksamheten. 
  • visa förmåga att värdera och förhålla sig till olika uttryck av ungdomskultur i den egna yrkesverksamheten. 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt behörighetsprov med vald inriktning inom området Estetiska ämnen i kulturskolan.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt via digital lärplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna då examinerande inslag förekommer. Tillgång till internet krävs då inlämnande av arbetsuppgifter, diskussioner och kommentarer är obligatoriska och sker via en webbplattform.

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot kulturskolans läropraktik(er).

Examination

De olika modilerna i kursen examineras genom gestaltande arbete, skriftliga reflektioner, seminarier samt  laborationer dels enskilt, dels i grupp.
 
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U) i både delmoment och helkurs.
För att studenten ska erhålla betyget VG på helkurs krävs betyget VG på kursens båda moduler.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 27

Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2019] : 151 sidor :
ISBN: 9789147129393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, läsinstruktioner meddelas vid kursträff

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Boeskov Kim
Kulturskolen som inkluderende kraft
2023 :
Online access for UMUB
Obligatorisk

Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogik för kulturskolan
Lindgren Monica, Söderman Johan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 152 sidor :
ISBN: 9789144167695
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Möjligheternas oas : från kommunal musikskola till kulturskola
Röshammar Martin, Sandh Håkan
Stockholm : Carlsson : [2023] : 306 sidor, 16 onumrerade planschsidor :
ISBN: 9789189826021
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En inkluderande kulturskola på egen grund
2016-10-24T09:28:13+02:00 :
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/10/sou-201669
Obligatorisk

Kulturskolan i siffror. sammanfattning av statistik 2019
2021 :
https://www.kulturradet.se/publikationer/kulturskolan-i-siffror-2019
Obligatorisk

Ev. kan litteratur tillkomma, tillhandahålles av lärare.

Referenslitteratur

Aisthesis : estetikens historia.
Danius Sara, Sjöholm Cecilia, Wallenstein Sven-Olov
Stockholm : Thales : 2012 : 669 s. :
ISBN: 978-91-7235-090-8
Se Umeå UB:s söktjänst

En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Tham Amelie
Den andra möjligheten : estetik och kultur i skolans lärande
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 86 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85589-50-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Bildberättande & konsten att läsa bilder. En satsning om bildning i bild – en kritisk fråga för demokratin
Reslegård Elisabet, von Baumgarten Marianne
Läsrörelsen Stockholm : 2019 :
https://www.mynewsdesk.com/se/laesroerelsen/documents/ideskrift-bildberaettande-94663

Bale Kjersti
Estetik : en introduktion
Göteborg : Daidalos : 2010 : 205 s. :
ISBN: 978-91-7173-307-8
Se Umeå UB:s söktjänst

En kommunal kulturskola för framtiden - en strategi för de statliga insatserna: Prop. 2017/18:164
Kulturdepartementet : 2018 :
http://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2018/03/prop.-201718164/

Kulturskolan i siffror. sammanfattning av statistik 2019
2021 :
https://www.kulturradet.se/publikationer/kulturskolan-i-siffror-2019

Kulturskolans roll och förutsättningar
Kulturskolerådet : 2020 :
https://www.kulturskoleradet.se/wp-content/uploads/2020/11/kulturskolans_roll_och_forutsattningar.pdf

Carlgren Ingrid
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Göteborg : Daidalos : 2015 : 276 s. :
ISBN: 978-91-7173-449-5
Se Umeå UB:s söktjänst

En inkluderande kulturskola på egen grund
2016-10-24T09:28:13+02:00 :
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/10/sou-201669

Kulturskoleklivet : ett kliv för lärarkåren
Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 104 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet

Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2005 : 145 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-12542

Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05440-7
Se Umeå UB:s söktjänst