Engelskt namn: The Mission of the Swedish Schools: Developing Knowledge and Core Values
Denna kursplan gäller: 2021-06-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2021-06-21
Kurskod: 6KP001
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2020-04-17
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2021-06-22
Kursen är indelad i tre områden: Skolans organisation och villkor, Grunder i styrdokumenten samt Språk som verktyg för lärande. De första två av dessa består i sin tur av mindre moduler.
Skolans organisation och villkor (2 hp). I detta område ingår en orientering om de styrdokument som reglerar skolans verksamhet och de juridiska och organisatoriska ramar inom vilka dessa uppdrag ska uppfyllas. Den ger också en orientering kring skolväsendets och uppdragens historia. Området består av följande två moduler:
* Skolväsendets historia, organisation och villkor (1 hp)
* Skoljuridik (1 hp)
Grunder i styrdokumenten (10 hp). I detta område ges en fördjupning kring tre grundläggande beståndsdelar i styrdokumenten. Kunskapsuppdraget: att utbildningen i skolan ska syfta till att barn och elever inhämtar och utvecklar kunskaper. Kravet på vetenskap och beprövad erfarenhet: att utbildningen i skolväsendet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Fostransuppdraget: att utbildningen i skolan ska syfta till att barn och elever inhämtar och utvecklar värden. Området består av följande moduler:
* Kunskap, fostran och vetenskap i styrdokumenten (0,5 hp)
* Kunskaps- och vetenskapsteori (2,5 hp)
* Källkritik (1 hp)
* Statistik (1 hp)
* Etik, värdegrund och demokrati (3 hp)
* Den heterogena lärandemiljön (2 hp)
Språk som verktyg för lärande (3 hp). I detta område behandlas inledningsvis språken i Sverige och de indelningar av språk i olika kategorier som används i lagstiftning och styrdokument för skolan. Vidare ges en introduktion till andraspråksutveckling och språk som verktyg för lärande för andraspråksinlärare och andra flerspråkiga elever. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt introduceras. Området består av en modul:
* Språk som verktyg för lärande (3 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är examinerande och därmed obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Undervisningen genomförs både digitalt och genom fysiska möten. Den består av föreläsningar och olika typer av gruppövningar.
Examination sker genom skriftliga hemuppgifter och examinerande seminarier. Mer detaljerad information ges i samband med det enskilda kurstillfället.
Modulerna bedöms enligt följande betygsskalor:
* Skolväsendets historia, organisation och villkor (1 hp): U, G
* Skoljuridik (1 hp): U, G
* Kunskap, fostran och vetenskap i styrdokumenten (0,5 hp): U, G, VG
* Kunskaps- och vetenskapsteori (2,5 hp): U, G, VG
* Källkritik (1 hp): U, G, VG
* Statistik (1 hp): U, G
* Etik, värdegrund och demokrati (3 hp): U, G, VG
* Den heterogena lärandemiljön (2 hp): U, G, VG
* Språk som verktyg för lärande (3 hp): U, G, VG
Bedömningarna på kursens moduler ligger till grund för betyg på hel kurs. För godkänt (G) på hel kurs krävs minst G på alla moduler. För väl godkänt (VG) på hel kurs krävs minst G på alla moduler samt VG på minst 9 hp av de 12 hp som bedöms med U, G eller VG.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Detsamma gäller för bedömningar på delprov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (s.k. omprov) i enlighet med universitetets regelsystem.För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett andra omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos utbildningsledare vid humanistisk fakultet begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Läroplan för gymnasieskolan Gy11 (alt. Lgr11 för grundskolan): kap 1 "Skolans värdegrund och uppgifter" kap 2 "Övergripande mål och riktlinjer".
Utbildningshistoria : en introduktion
Larsson Esbjörn, Westberg Johannes
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 616 sidor :
ISBN: 9789144121192
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Studentlitteratur:
"Folkskolan och grundskolan" (kap 6, s 129-149)
"Läroverk och gymnasieskola" (kap 7, s 151-177)
Ett av kap 8, 12-20 (kapitlen om yrkesutbildning eller enskilda skolämnen)
Ett av kap 21-28 (kapitlen om perspektiv på utbildningens historia)
Material i urval
Skollagen
Skolverket : - :
Skollagen
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Sök i skollagen efter orden "kunskap", "värden" och "värderingar", och bekanta dig med några av de paragrafer där dessa ord förekommer. Vid omläsning, fokusera på de avsnitt som behandlats i undervisningen.
Läroplan
Skolverket : - :
Läroplaner
Obligatorisk
Läsanvisning: Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen enligt följande:
Ämneslärarprogrammet 7-9: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 2011 Läsanvisning: Inledningen, del 1-2, och en kursplan ur del 5 i valfritt ämne
Läroplan
Skolverket : - :
Läroplaner
Obligatorisk
Läsanvisning: Den för studentens examensinriktning relevanta läroplanen enligt följande:
Ämneslärarprogrammet gymnasieskolan: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola. Läsanvisning: Del 1-2, examensmål för ett valfritt program (ur del 3), och en ämnesplan i valfritt ämne (ur del 4)
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales : [2018] : 272 sidor :
ISBN: 9789172351141
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 25-76 och 90-91 (sammanlagt 53 sidor)
Se bibliotekets söktjänst
Kjørup Kjørup
Människovetenskaperna problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori
Lund: Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitlet "Vetenskapens kön" (s. 107-122)
Se bibliotekets söktjänst
Relativism
Huvenes Torfinn, Sundström Pär
Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2019 :
Obligatorisk
- -
Forskning för klassrummet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken
Skolverket : 2013 :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 1: "Inledning" (s. 7-15)
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (eller senare upplaga)
Läsanvisning: Hela boken
Se bibliotekets söktjänst
Material i urval bl.a. från www.scb.se
Bergem Trygve
Läraren i etikens motljus
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 s. :
ISBN: 91-44-01267-5 ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Skola i normer
Martinsson (red.) Lena, Reimers (red.) Eva
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2020 :
ISBN: 9789151101606
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Cummins Jim, Wadensjö Patricia
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 305 sidor :
ISBN: 978-91-27-81875-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (eller senare upplaga)
Se bibliotekets söktjänst
Vetenskapliga artiklar, utdrag ur böcker, och annat material som tillgängliggörs via lärarplattformen tillkommer på flera moduler.