Engelskt namn: Home- and consumer studies for teachers school years 4-6, 30 hp (1-30)
Denna kursplan gäller: 2018-08-13 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-13
Kurskod: 6KN018
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2015-02-19
Reviderad av: Prefekten, 2018-06-25
Moment 1. Skolämnet hem- och konsumentkunskap, 5 hp
Momentet är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på att belysa ämnets teoretiska utgångspunkt samt dess historiska framväxt. Kursplanen i ämnet presenteras och problematiseras och ämnesdidaktisk forskning introduceras. Studenten tränar på att planera pedagogisk verksamhet inom ämnet utifrån olika ramfaktorer samt elevers olika förutsättningar såsom kulturella, språkliga, psykosociala, kognitiva och emotionella funktioner. Komplexiteten kring bedömning inom ämnet diskuteras.
Undervisningen bedrivs via digital lärplattform samt campusförlagda träffar och består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Problem- och processorienterade arbetssätt ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser och ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
Moment 2. Mat, måltider och hälsa, 10 hp
Momentet baseras på grundskolans centrala innehåll för årskurs 1-6 i Hem- och konsumentkunskap samt aktuell forskning inom ämnesområdet. Momentet inleds med att behandla människans behov av energi, energigivande näringsämnen, vätska och de viktigaste vitaminerna och mineralerna samt dess funktion i kroppen. Innehåll av energi och näring i olika livsmedel och måltider granskas i relation till nordiska näringsrekommendationer och de olika behov som kan föreligga hos olika grupper beroende på t.ex. ålder, kön, aktivitet eller särskilda behov.
Matens betydelse för folkhälsa i förebyggande syfte och en översikt av olika kostrelaterade folksjukdomar behandlas. Riktlinjer rörande skolmåltider granskas och dess möjliga roll för integrering av nyanlända elever diskuteras. I momentet ingår också hur man med god hantering och livsmedelshygien kan förebygga sjukdomar och livsmedelsförstörande processer orsakade av mikroorganismer.
I momentet ingår grundläggande kunskaper kring råvaror och metoder för matlagning och bakning samt receptanalys och receptkonstruktion. Studenten väljer och hanterar livsmedel och tillagar maträtter och måltider samt värdera dessa i relation till perspektiven hälsa, ekonomi och miljö samt kulturella, sensoriska och pedagogiska aspekter.
Genomgående i momentet fördjupas teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar och ämnesdidaktiska perspektiv problematiseras i relation till den pedagogiska praktiken.
Undervisningen bedrivs via digital lärplattform med campusförlagda träffar och består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Obligatoriska laborationer förekommer i momentet och följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Problem- och processorienterade arbetssätt ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser och ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
Moment 3. Mat, hushåll, individ och samhälle, 5 hp
Momentet baseras på grundskolans centrala innehåll för årskurs 1-6 i Hem- och konsumentkunskap samt aktuell forskning inom ämnet. Under momentet behandlas människans relation till mat ur ett sociologiskt perspektiv. Preferenser och val av livsmedel samt värderingar om mat problematiseras i relation till samhällsutveckling, genus, samhällsklass, etnicitet, religion och kultur. Mat- och måltidsvanor samt mattraditioner i samband med högtider inom olika kulturer behandlas. Andra aspekter som belyses är hur sociala normer och mänsklig interaktion påverkar matvanor och hur detta formas under livet, samt hur alla dessa aspekter kan påverka undervisningen och de sociala relationerna i årskurserna 1-6. Aktuell forskning om kostsociologi i Hem- och konsumentkunskap kopplas till den didaktiska kompetensen att inkludera och bejaka olika matvanor utifrån kursplanens innehåll rörande fysisk och psykosocial hälsa.
I momentet studeras också hushållets olika verksamheter, såsom tvätt, städning, matlagning och övrig omsorgsverksamhet, utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet och kultur. Detta inkluderar mångfaldsaspekter relaterade till nyanlända elever och elever med olika kulturell bakgrund. Jämställdhet i vardagslivet och balansen mellan hemarbete och förvärvsarbete problematiseras i relation till genusteorier och genusforskning.
Genomgående i momentet fördjupas teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar och ämnesdidaktiska perspektiv problematiseras i relation till den pedagogiska praktiken.
Undervisningen bedrivs via digital lärplattform samt campusförlagda träffar och består av föreläsningar och studier av vetenskaplig litteratur/artiklar med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Obligatoriska laborationer förekommer och följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Demonstrationer och framförande spelas in och analyseras. Värderingsövningar kan ingå i undervisningen. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt. Problem- och processorienterade arbetssätt ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser och ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
Moment 4. Konsumtion, ekonomi, miljö och livsstil, 7,5 hp
Momentet baseras på grundskolans centrala innehåll för årskurs 1-6 i Hem- och konsumentkunskap samt aktuell forskning inom ämnesområdet. Momentet behandlar konsumtion och livsstil hos människor med olika bakgrund och förutsättningar samt hur val och ställningstaganden påverkar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Reklam och andra marknadskrafter som riktar sig till unga konsumenter analyseras och granskas kritiskt. Även ungas ekonomi och sparande ur ett hållbarhetsperspektiv behandlas.
Momentet belyser även hushållets relation till hållbar utveckling med tonvikt på livsmedel och levnadsvanor. I momentet studeras kommunernas återvinning och teknisk infrastruktur t.ex. hushållets dagliga användning av livsmedel, energi, vatten, avlopp och transporter. Dessutom belyses konsumentinformation, såsom miljömärkningar och deras betydelse.
Genomgående i momentet fördjupas teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar och ämnesdidaktiska perspektiv problematiseras i relation till den pedagogiska praktiken.
Undervisningen bedrivs via digital lärplattform samt campusförlagda träffar och består av föreläsningar och studier av vetenskaplig litteratur/artiklar med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Obligatoriska laborationer förekommer och följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt. Problembaserat lärande och fallbeskrivningar ingår i undervisningen. Värderingsövningar och rollspel kan vara andra inslag. Problem- och processorienterade arbetssätt ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser och ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
Moment 5. Lärande och bedömning i ämnet hem- och konsumentkunskap, 2,5 hp
I momentet fördjupas kunskaper kring gällande styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur med tonvikt på lärande och bedömning. Studenten vidgar sina kunskaper i pedagogisk planering utifrån olika ramfaktorer samt elevers olika förutsättningar såsom kulturella, språkliga, psykosociala, kognitiva och emotionella funktioner. Det innebär att planera för hur det centrala innehållet i kursplanen kan behandlas och anpassas för alla elever i grundskolans lägre åldrar. Bemötande av elever i behov av särskilt stöd belyses, med särskild tonvikt på ett inkluderande förhållningssätt till nyanlända. Formativ bedömning och dess effekter för lärande synliggörs och prov- och uppgiftskonstruktion för åk 6, för både formativa och summativa syften tränas i syfte att nå de övergripande målen inom ämnet. Formativ och summativ dokumentation belyses.
Genomgående i momentet fördjupas teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar och ämnesdidaktiska perspektiv problematiseras i relation till den pedagogiska praktiken.
Undervisningen bedrivs via digital lärplattform samt campusförlagda träffar och består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Dokumentation i digital form sker som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Problem- och processorienterade formativt arbetssätt ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
De som har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot minst åk 4-6 eller 7-9 och undervisar i åk 4-6 i detta ämne utan att vara ämnesbehörig.
Kursen ges på distans via lärplattform i kombination med fyra obligatoriska campusförlagda träffar på campus, Umeå universitet (C/D). Varje träff omfattar tre dagar.
Examinationer sker genom skriftliga individuella tentamina, muntliga och skriftliga redovisningar och seminarier. I kursen ingår också examinerande laborationer med efterföljande redovisningar och diskussioner. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionen relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerande resultat. För att erhålla betyget väl godkänt ska minst 15 hp utgöra betyget Väl godkänd.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs i examen prövas individuellt enligt universitetets tillgodoräknandeordning, se länk: http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Kontakta institutionen (marie.friman@umu.se) för litteraturlista
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Höijer Karin
Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-204458
ISBN: 9789155487126
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hipkiss Anna Maria
Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 275 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93671
ISBN: 9789176011003
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bohm Ingela
“We’re made of meat, so why should we eat vegetables?” : food discourses in the school subject home and consumer studies
Umeå : Umeå universitet : 2016 : 124 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-128176
ISBN: 9789176016176
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindblom Cecilia
Skolämnet Hem- och konsumentkunskap på 2000-talet : förutsättningar för elevers möjlighet till måluppfyllelse
Umeå : Institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet : 2016 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789176014981
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL:https://doria.fi/handle/10024/36024
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
De Ron Lena, Feldt Maria
[Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
ISBN: 9789163733888
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bra mat i skolan
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk
Livsmedelsverkets allergiinformation nr 3: Gluten och andra proteiner från spannmål
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk
Livsmedelsverkets allergiinformation nr 6: Mjölk och mjölkprodukter
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
www.slv.se
Obligatorisk
Nordiska näringsrekommendationer 2012 - rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Livsmedelsverket :
Pdf-fil
Obligatorisk
Livsmedelsvetenskap
Nylander Annica, Jonsson Lena, Marklinder Ingela, Nydahl Margaretha
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 382 s. :
ISBN: 9789144095677
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (31 sidor)
Tillhandahålls av institutionen
Vår kokbok
Kleinschmidt Wolfgang, Begner Sara
26. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2013 : 880 s. :
ISBN: 9789113051000 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Våra livsmedel från jord till bord : en bok i råvarukunskap
Garpendal Margareta, Sors Widell Lena
Stockholm : Liber : 2009 : 256 s. :
ISBN: 9789147081301
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förvara maten rätt så håller den längre. Livsmedelsverkets rapport 20/2011
Modin R, Lindblad M
Livsmedelsverket : 2011 :
www.slv.se
Obligatorisk
Johansson Ulla
Näring och hälsa
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 460 s. :
ISBN: 9789144079820
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engelskspråkiga artiklar ur facktidskrifter och andra ämnesrelaterade artiklar (ca 85 sidor) tillkommer
Nordic Nutrition Recommendations 2012 : integrating nutrition and physical activity
5th edition : Copenhagen : Nordic Council of Ministers : 2014 : 627 s. :
Fritt tillgänglig via Nordiska ministerrådet
ISBN: 9789289326711
Se Umeå UB:s söktjänst