Engelskt namn: Teaching in Home Economics
Denna kursplan gäller: 2014-09-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-09-01
Kurskod: 6KN013
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Institutionen för Kostvetenskap, 2013-05-27
Reviderad av: Prefekten, 2014-09-01
Kursens fokus är undervisning och lärande i hem- och konsumentkunskap.
Den omfattar ett grundläggande studium av skolans styrdokument, olika slag av undervisningsmaterial, samt elevers olika behov. Vidare ingår träning i att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera undervisning i hem- och konsumentkunskap.
Kursen omfattar auskultation och egen undervisning vid partnerskola samt campusförlagt förberedelse- och uppföljningsarbete.
För godkänd kurs ska den studerande uppvisa:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkända kurser inom Utbildningsvetenskaplig kärna I (UK I 28,5 hp) samt kurs inom Verksamhetsförlagd utbildning I (VFU I 1,5 hp) samt godkänd Hem- och konsumentkunskap A och genomgången Hem- och konsumentkunskap B, eller motsvarande kurser.
Kursen är huvudsakligen förlagd till en partnerskola och bygger på de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper som studenten förvärvat under sina ämnesstudier.
Visst förberedelse- och uppföljningsarbete är campusförlagt.
Examination sker genom bedömning av den studerandes undervisning, hans eller hennes bidrag till det efterföljande handledningssamtalet samt en skriftlig VFU-rapport.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till studierektor vid institutionen för Kostvetenskap.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten ska under vfu-perioden följa läraren i dennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal VFU-handledare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd VFU-handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
De Ron Lena, Feldt Maria
[Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
ISBN: 9789163733888
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Höijer Karin
Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-204458
ISBN: 9789155487126
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Practical conditions for Home and Consumer Studies in Swedish compulsory education: a survey study
Lindblom C, Arreman Erixon I, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : hem- och konsumentkunskap
Cullbrand Ingrid, Petersson Monika
Stockholm : Skolverket : 2005 : 132 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1410
ISBN: 91-85009-77-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Cullbrand Ingrid
På väg mot empowerment : reflektioner över tre studier som behandlar undervisning i hemkunskap
Göteborg : Univ. : 2003 : 77s. :
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Cullbrand Ingrid
Att sträva mot mål : strategier för undervisning i hemkunskap
1998 : 98 s. :
Läsanvisning: Tillhandahålls i PDF-format av institutionen
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Läsanvisning: (70 sid)
Hemkunskap betraktat ur ett didaktiskt perspektiv.
Grönqvist Margareta, Hjälmeskog Karin
Uppsala : 1998 : 38 s. :
Läsanvisning: http://www.did.uu.se/hkrummet/didbok.htm
Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur kan tillkomma och länkas då via filsamlingen i Cambro