Engelskt namn: Home Economics 1
Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare
Kurskod: 6KN000
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-05-21
Reviderad av: Institutionen för kostvetenskap, 2012-12-17
Moment 1. Hem- och konsumentkunskap en introduktion, 3 hp (Home economics an introduction) Momentet är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på att belysa ämnets disciplin och skolämnets syfte, mål, innehåll och perspektiv. Kursplanen i ämnet presenteras och ämnets senaste nationella utvärdering studeras i syfte att synliggöra ämnets resultat och behov av utveckling i dagens skola. Samspelet mellan människan i hushållet, samhälle och natur studeras och hushållets verksamheter synliggörs. Nationell och internationell ämnesdidaktisk forskning introduceras. Moment 2. Näringslära, 7,5 hp (Nutrition) Momentet inleds med att översiktligt behandla matspjälkningskanalens anatomi och fysiologi med fokus på spjälkning och absorption av energigivande näringsämnen. Dessutom belyses översiktligt hur energigivande näringsämnen omsätts i cellerna för att generera energi. Tyngdpunkten i momentet behandlar människans behov av energi, näring och vätska samt näringsämnenas funktion i kroppen. Olika livsmedelsgruppers innehåll av energi- och näringsämnen diskuteras utifrån nordiska näringsrekommendationer (NNR) samt produkters innehållsförteckning och näringsdeklarationer granskas. De teoretiska kunskaperna verklighetsanknyts och fördjupas genom praktiska tillämpningar. - Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp (School-based studies) I momentet behandlas gällande styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur i syfte att synliggöra ämnets kursplan och potential. Studenten observerar läroprocesser och tränar att utifrån styrdokument värdera, planera, genomföra och utvärdera arbetsprocesser i ämnet samt leda och samarbeta med elever i deras strävanden mot uppsatta kunskapsmål. Fortlöpande tränas didaktisk analys och problematisering av frågor om undervisning och lärande. Moment 4. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp (Food and the process of cooking) I momentet behandlas grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna välja, hantera och tillaga livsmedel från olika råvaror och livsmedelsgrupper. Matkvalitet och livsmedelssäkerhet belyses och praktiseras under laborationer i samband med att grundläggande metoder för matlagning och bakning tillämpas, jämförs och analyseras. Kemiska processer vid hantering och tillagning av råvaror och livsmedel behandlas översiktligt. Matlagningsprocesser utvärderas och diskuteras i didaktiska sammanhang. Sammansättning och tillagning av maträtter och måltider tränas för att möta olika behov som finns i ett hushåll. Såväl råvaror som hel- och halvfabrikat jämförs och analyseras utifrån näring, sensorik, tid, ekonomi och miljö. Som ett led i detta analyseras recept och studenten komponerar egna recept med fokus på hälsa och miljö, men också med ekonomi, tid och pedagogiska aspekter.
Moment 1. Hem- och konsumentkunskap en introduktion, 3 hp (Home economics an introduction) Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska den studerande kunna - Beskriva ämnets syfte, mål och innehåll och hushållets samspel med samhälle och natur. - Ge exempel på nationell och internationell ämnesdidaktiska forskningsfrågor som belyses inom ämnet hem- och konsumentkunskap. - Beskriva hur hushållets verksamheter påverkar våra livsvillkor utifrån ålder, kön, ekonomi och hushållets olika familjesammansättningar. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska den studerande kunna - Diskutera skolämnets arbetssätt, innehåll och behovet av utveckling Moment 2. Näringslära, 7,5 hp (Nutrition) Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska den studerande kunna - Beskriva översiktliga principer för kroppens hantering av energigivande näringsämnen inkluderat spjälkning, absorption samt omsättning i cellerna. - Redogöra för näringsämnenas betydelse för människan och dess förekomst i livsmedel. - Redogöra för människans behov av energi, näring och vätska. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska den studerande kunna - Planera måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer. - Utnyttja programvara för näringsberäkning av mat och måltider. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska den studerande kunna - Granska och värdera förekomst av energi och näringsämnen i livsmedel och måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer. - Visa ämnesdidaktiska förmågor för området näringslära som krävs för yrkesutövningen. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp (School-based studies) För godkänd kurs ska den studerande kunna: - formulera mål för undervisning utifrån kursplanens mål i hem- och konsumentkunskap - välja innehåll och relevanta metoder för undervisning utifrån uppsatta mål Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska den studerande kunna: - planera och motivera undervisningsinnehåll och metod med beaktande av ramfaktorer och förutsättningar - genomföra undervisning utifrån en didaktisk planering Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska den studerande kunna: - analysera och reflektera över egen genomförd undervisning i relation till uppsatta mål och grundläggande läroplansteoretiska och didaktiska teorier - reflektera över lärarens sociala och pedagogiska uppgifter, läraryrkets komplexitet och sitt eget behov av ytterligare kunskap Moment 4. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp (Food and the process of cooking) Kunskap och förståelse För godkänd kurs ska den studerande kunna - Redogöra för grundläggande metoder för matlagning och bakning. - Beskriva hela processen från råvara till tillagad produkt/maträtt för olika livsmedelsgrupper. - Förklara kvalitets- och näringsvärdesförändringar som kan uppstå vid hantering, förvaring och tillagning av olika råvaror och livsmedel. - Redogöra översiktligt för ett antal kemiska processer när råvaror och livsmedel hanteras och tillagas. Färdighet och förmåga För godkänd kurs ska den studerande kunna - Hantera och förvara livsmedel i syfte att bevara kvalitet, säkerhet och hållbarhet samt redogöra för olika kvalitetsbegrepp. - Tillämpa grundläggande metoder för matlagning och bakning. - Utnyttja programvara för näringsberäkning av mat och måltider. - Förmedla praktisk kunskap om metoder för matlagning och bakning. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs ska den studerande kunna - Värdera olika råvaror och livsmedel, matlagningsmetoder och maträtter utifrån hälsa, miljö, tid, ekonomi och sensoriska aspekter. - Analysera färdigskrivna recept och komponera egna recept utifrån olika perspektiv. - Planera, genomföra och analysera pedagogisk verksamhet inom området mat, näring och hälsa.
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6 med ett eller flera undantag) Gy11: Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1+ 1a2 (områdesbehörigehet A 6c med ett eller flera undantag).
Undervisningen består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Obligatoriska laborationer som förekommer i samtliga moment, men i olika omfattning, följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Demonstrationer och framförande kan spelas in och analyseras. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt i de olika momenten. Problembaserat lärande och fallbeskrivningar ingår i undervisningen. Värderingsövningar, rollspel och workshops kan vara andra inslag.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinerande uppgifter kan ske löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerande resultat. För att erhålla betyget väl godkänt ska minst 15 hp utgör betyget Väl godkänd. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Moment 1. Hem- och konsumentkunskap en introduktion, 3hp Examination sker genom rapportskrivning och deltagande i seminarium. I detta moment sätts endast något av betygen U eller G. Moment 2. Näringslära, 7.5 hp Examination sker genom skriftlig tentamen. I momentet ingår också examinerande laborationer med efterföljande redovisningar och diskussioner. För dessa sätts endast något av betygen U eller G. Moment 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp Examination sker genom skriftlig tentamen. I momentet ingår också examinerande laborationer med efterföljande redovisningar och diskussioner. För dessa sätts endast något av betygen U eller G. Moment 4. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp. Examination sker genom skriftlig tentamen. I momentet ingår också examinerande laborationer med efterföljande redovisningar och diskussioner, muntliga och skriftliga redovisningar, seminarier med aktivt deltagande och/eller inlämningsuppgifter. För dessa sätts endast något av betygen U eller G. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Institutionen för kostvetenskap. Blankett och information för tillgodoräknande http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : hem- och konsumentkunskap
Cullbrand Ingrid, Petersson Monika
Stockholm : Skolverket : 2005 : 132 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1410
Obligatorisk
Kursplaner och betygskriterier 2011
Skolverket : 2011 :
www.skolverket.se
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hagberg Jan-Erik
Tekniken i kvinnornas händer : hushållsarbete och hushållsteknik under tjugo- och trettiotalen
1. uppl. : Malmö : LiberFörlag [distributör] : 1986 : 293, [3] s. :
ISBN: 91-40-05160-9 ; 111:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordenmark Mikael
Arbetsliv, familjeliv och kön
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2004 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-89140-34-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska centralbyrån
SCB :
http://www.scb.se/statistik/LE/LE0103/2003M00/LE99SA0301_06.pdf
Obligatorisk
Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: https://www.doria.fi/handle/10024/36024
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : hem- och konsumentkunskap
Cullbrand Ingrid, Petersson Monika
Stockholm : Skolverket : 2005 : 132 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1410
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Abrahamsson Lillemor
Näringslära för högskolan
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 461 s. :
ISBN: 91-47-05355-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordic Nutrition Recommendations 2004 : integrating nutrition and physical activity
4th edition : Copenhagen : Nordic Council of Ministers : 2004 : 435, [1] s. :
ISBN: 92-893-1062-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Filmer om bedömning för lärande och likvärdighet
Skolverket :
Länk
Obligatorisk
Hem- och konsumentkunskap
Skolverket :
Länk
Obligatorisk
Cullbrand Ingrid. Att sträva mot mål. Göteborgs universitet. Strategier för undervisning i Göteborgs universitet. 1998. ISSN 1403-7033. Tillhandahålles av Institutionen för kostvetenskap. (110 sid.)
Cullbrand Ingrid
Empowerment
Göteborg University Department of Food, Health and Envirorment : 2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen
deRon Lena, Feldt Maria. Bedöma och lära i Hem- och konsumentkunskap. ISSN 1101-1475. Beställs via PRIM-gruppen@lhs.se. (80 sid.)
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : hem- och konsumentkunskap
Cullbrand Ingrid, Petersson Monika
Stockholm : Skolverket : 2005 : 132 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1410
Kursplaner och betygskriterier 2011
Skolverket : 2011 :
www.skolverket.se
Obligatorisk
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : hem- och konsumentkunskap
Cullbrand Ingrid, Petersson Monika
Stockholm : Skolverket : 2005 : 132 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1410
Obligatorisk
Mat och hälsa : faktabok från Livsmedelsverket
Andersen Merethe, Hedberg Anette
Uppsala : Livsmedelsverket : cop. 2007 : 282 s. :
ISBN: 978-91-7714-176-1 (inb.) (genererat)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Livsmedelskemi : kompendium för YTH
Granfeldt Yvonne, Siljeström Monica
[ Ny utg.] : Lund : 1998 : 115 s. :
Obligatorisk
Furugren Bo
Kemi & biologi i maten
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 108 s. :
ISBN: 91-27-75245-3 ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Lenad 1947-
Livsmedelsvetenskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 395 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32124-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04346-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kemin i maten
Sandberg Ulla, Wahlström Ebba
Stockholm : KRC : 2001 : 96 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: URL: http://www.krc.su.se/documents/material/keminimaten.doc
Vår kokbok
Andrews Birgitta, Lindgren Barbro
24. uppl. : Stockholm : Prisma : 2005 : 865 s. :
ISBN: 91-518-4257-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Livsmedelsdatabas. Energi och näringsämnen
Livsmedelsverket, Uppsala :
www.slv.se
Obligatorisk
Mat & klimat
Björklund Johanna, Holmgren Pär, Johansson Susanne
Stockholm : Medström : 2008 : 216 s. :
ISBN: 978-91-7329-018-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
McGee Harold
McGee on food & cooking : an encyclopedia of kitchen science, history and culture
[New, completely rev. and updated ed.] : London : Hodder & Stoughton : 2004. : x, 884 s. :
ISBN: 0-340-83149-9 (hbk.) : £30.00
Se Umeå UB:s söktjänst
McGee Harold
Keys to good cooking : a guide to making the best of foods and recipes
New York, N.Y. : Penguin Press : 2010 : xix, [2], 553 p. :
ISBN: 978-1-59420-268-1 : $35.00
Se Umeå UB:s söktjänst