Engelskt namn: Chemistry Education 2 for Upper Secondary Education
Denna kursplan gäller: 2017-08-14 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-08-14
Kurskod: 6KE102
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-11-03
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-07-03
Undervisningen i kemi i gymnasieskolan ska ge möjlighet för eleverna att delta i samhällsdebatten med anknytning till naturvetenskap. Hur undervisning för att uppnå detta mål kan läggas upp diskuteras. De studerande väljer en aktuell samhällsfråga med anknytning till kemiämnet och ger förslag på hur undervisning om denna fråga kan läggas upp. Elevers prestationer i och attityder till de naturvetenskapliga ämnena och hur dessa förändrats över tid studeras. Internationella undersökningar som PISA, ROSE och TIMSS tas upp.
Olika arbetsformer som kan användas i kemiundervisningen studeras och diskuteras. Det kan vara lärargenomgång för att presentera innehållet i det aktuella området; hjälp till eleverna att internalisera begrepp och förklaringsmodeller inom kemi, t.ex. genom diskussioner i klassen eller i smågrupper eller genom problemlösning; systematiskt undersökande arbete med värdering och argumentation för ställningstaganden, både inom kemiämnet och i samverkan med andra ämnen. Kursen fokuserar även bedömning av elevers kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena med såväl summativ som formativ bedömning. De studerande tillämpar sina kunskaper genom att planera längre undervisningsmoment inom något kemiområde.
Viktiga frågor för läraren att beakta i sin yrkesroll är svårigheter för eleverna att förstå begrepp och förklaringsmodeller inom kemiämnet, svårigheter med det naturvetenskapliga språket, vad elevernas attityder betyder för tillgodogörandet av undervisningen och vilken roll genusaspekter spelar. Den kemididaktiska forskningen presenteras i relation till dessa frågor. De studerande läser också under kursen en aktuell avhandling med relevans för kemiundervisningen och redovisar och diskuterar betydelsen av innehållet.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Kurser om 15 hp i kemi, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av lektioner, seminarier och undervisningsövningar. Undervisningsövningar som knyts till laborativt och övrigt praktiskt arbete är examinerande och därmed obligatoriska. Under kursen ges studenten tillfälle att utvärdera kursens mål, värdera och bedöma hur kursen administrerats och hur kurstiden disponerats, utvärdera formerna för kunskapsredovisning samt ge synpunkter på kurslitteratur och övrigt undervisningsmaterial.
Kursen examineras genom följande prov:
Den skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Kursens övriga prov bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga rapporten bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på momentet under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursens slutat erbjudas.
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 : 46 sidor :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=4000
ISBN: 9789175593326
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Issues and trends in Education for Sustainable Development. Kapitel 1 3.
UNESCO : 2018 :
Fritt tillgänglig via UNESCOS hemsida
Obligatorisk
Korp Helena
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket : 2011 : 133 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666
ISBN: 9789186529567
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri doktorsavhandling knuten till högstadiet eller gymnasiet.
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar med anknytning till kemididaktik tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle
Hansson Lena, Leden Lotta, Jönsson Anders
Malmö : Gleerups : [2022] : 165 sidor :
ISBN: 9789151106847
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Teaching chemistry - a studybook : a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers
Eilks Ingo, Hofstein Avi
Rotterdam : Sense Publishers : cop. 2013 : xiii, 336 s. :
ISBN: 9789462091382 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Haglund Jesper, Jeppsson Fredrik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 226 s. :
ISBN: 9789144090009
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
PISA 2012 Results in Focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know
OECD : 2013 :
PISA 2012 Results in Focus
Obligatorisk
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Andersson Sten, Claesdotter Annika, Strömdahl Helge
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 544 s. :
ISBN: 9789144053493
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The ROSE project: An overview and key findings
Sjøberg S, Schreiner C
The Rose Project : 2010 :
The Rose Project
Obligatorisk
Skolverkets rapport
Stockholm : Skolverket : 1992- :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Läsanvisning: Rapport 352: Rustad att möta framtiden? PISA 2009 om 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap.
Rapport 380: Skolverket (2012). TIMSS 2011 huvudrapport. Svenska grundskoleelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i ett internationellt perspektiv.
Rapport 407: Skolverket (2014). Grundskolan i internationella kunskapsmätningar - kunskap, skolmiljö och attityder till lärande.
Valfri avhandling i kemididaktik
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar med anknytning till kemididaktik tillkommer.
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Lärande och undervisning i naturvetenskap : en forskningsöversikt
Helldén Gustav, Lindahl Britt, Redfors Andreas
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2005 : 127 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 91-7307-064-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri lärobok i kemi för gymnasiet
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :