"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Heteronormativitet i skolan, 7,5 hp

Engelskt namn: Heteronormativity in School Settings

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 och tillsvidare

Kurskod: 6KA001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-16

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2016-05-16

Innehåll

Kursen är en nätbaserad distanskurs som riktar sig till lärarstudenter, lärare och andra som är intresserade av betydelser av kön och sexualitet i lärandemiljöer. Litteraturen innehåller såväl teoretiska perspektiv och historiska tillbakablickar som konkreta exempel på hur normer tar sig uttryck i lärandemiljöer. Kursen syftar till normmedvetenhet och ger redskap för förändrings- och utvecklingsarbete samt en ökad pedagogisk kompetens. Frågor om heteronormativitet, makt, identitet, exkludering/inkludering och pedagogik är centrala i kursen.
 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten:

  • kunna redogöra för centrala begrepp och perspektiv i teorier om sexualitet
  • kunna redogöra för och problematisera hur heteronormativitet reproduceras och utmanas i lärandemiljöer, samt vilka effekter det kan ha för elever/deltagare, pedagoger/ledare och pedagogik
  • uppvisa förmåga analysera lärandesituationer där exkluderande normer aktualiseras.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.
 
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
 

Examination

Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och hemtentamina. Examination sker enligt graderna Väl Godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U).
 
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen fordras Väl godkänd på alla inlämnade examinationsuppgifter.
 
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst/minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
 
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 35

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S 7-170

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S 7-69, 123-166.

Diskrimineringslagen
Diskrimineringsombudsmannen : 2008 :
http://www.do.se/Fakta/Diskrimineringslagen/
Obligatorisk
Läsanvisning: URL: http://www.do.se/Fakta/Diskrimineringslagen/

Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S 9-149.

Referenslitteratur

Avslöja heteronormen http://hbtqstudenterna.se/wordpress/wp-content/uploads/2013-avsloja-heteronormen-gu-chalmers.pdf Är du kille eller tjej? http://www.rfsl.se/halsa/public/ardukilleellertjej.pdf