"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det mångkulturella klassrummet, 7,5 hp

Engelskt namn: The multicultural Classroom

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6KA000

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-03-16

Innehåll

Kursen behandlar sociala och kulturella processer mellan elever och mellan elever och lärare i skolans vardag. Begrepp som kön, klass, etnicitet, sexualitet och religion används för att ge kunskap om hur inkludering och exkludering, över- och underordning, skapas och återskapas i samhället och i det sociala livet i skolan. Målet är att studenten, i egenskap av blivande eller verksam lärare, tillägnar sig verktyg för att kunna förstå, kritiskt förhålla sig till och hantera sociala situationer i skolmiljön präglade av kulturell mångfald. Hit hör att kunna utmana och motverka diskriminering och annan kränkande behandling. Detta för att klara det pedagogiska arbetet och genomförandet av skolans uppdrag.
 

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för hur kulturell mångfald utifrån kön, klass, etnicitet, sexualitet och religion skapar villkor för lärande, undervisning och det sociala livet i skolan
  • redogöra för hur normer kring klass, etnicitet, kön och sexualitet reproduceras och utmanas i skolans vardag
  • visa förmåga att upptäcka och kritiskt förhålla sig till egna tankesätt och fördomar
  • visa förmåga att kritiskt förhålla sig till hur begreppet kultur används i dagligt tal i samhället och i skolan.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är nätbaserad och består av skriftliga introduktioner på kurswebben, litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter. Kursen innehåller inga sammankomster.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
 

Examination

Examinationen sker dels fortlöpande genom inlämningsuppgifter, dels genom hemtentamina.
 
Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U).
 
Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, inom 2 månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli Väl godkänd på kursen fordras Väl godkänd på alla inlämnade examinationsuppgifter.

Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
 
Studerande som registrerats på en kurs har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursens start.

Kulturnavigering i skolan
Arvastson Gösta, Ehn Billy
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
ISBN: 9789140661081
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer 2:a uppl
Reimers (red.) Eva, Martinsson (red.) Lena
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140685995
Se Umeå UB:s söktjänst

Runfors Ann
Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar.
Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2006 :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf

Utbildningens dilemma : demokratiska ideal och andrafierande praxis : rapport
Sawyer Lena, Kamali Masoud
Stockholm : Fritze : 2006 : 466, [3] s.c 24 cm :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
ISBN: 91-38-22560-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: S 135-166. Tillgänglig online.

Referenslitteratur

Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring
Johansson Thomas, Lindgren Simon, Hellman Anette
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 231 s. :
ISBN: 978-91-47-09687-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker omfattande ca 200 s tillkommer.