Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08
Innehåll
Den här kursen erbjuder, utifrån utbildningsvetenskaplig teoribildning, fördjupade kunskaper om möjligheter och utmaningar för undervisning i teknikrika lärmiljöer. Innehållet kretsar kring tvärsnittet mellan styrdokument, digitalisering av utbildningsverksamheter, sociala strukturer, undervisning, lärande och bedömning. Särskilt fokus läggs vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning i denna kontext. Kursen avser att behandla frågor som exempelvis: Vilka möjligheter och utmaningar, pedagogiska såväl som tekniska, finns det i den digitaliserade skolan? På vilka sätt samspelar förutsättningar, innehåll, pedagogiska metoder och användning av digitala teknologier i klassrumspraktiken?
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Redogöra för olika teoretiska perspektiv på didaktisk design
Förstå och redogöra för bakomliggande teoretiska mekanismer för design av undervisning i teknikrika lärmiljöer
Färdigheter och förmåga
Tillämpa digitala medier för att kommunicera utfallet av didaktisk design
Analysera undervisningssituationer i teknikrika lärmiljöer och identifiera förändringsområden med utgångspunkt i skolans styrdokument
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kritiskt granska, analysera och problematisera undervisning utifrån didaktisk designteori
Behörighetskrav
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare 1-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i olika redovisningsformer såväl skriftligt som med rörlig bild, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kan inte läsas i kombination med 2IT032 Design av digital didaktik, 7,5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 33
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Bernstein Basil Pedagogy, symbolic control and identity : theory, research, critique Rev. ed : Lanham, Md. : Rowman & Littlefield Publishers : 2000 : xxvi, 229 p. : ISBN: 9780847695768 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lippman Peter C. Evidence-based design of elementary and secondary schools Hoboken, N.J. : J. Wiley : c2010. : xi, 337 p., [16] p. of plates : ISBN: 9780470289105 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2015 2. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2015 : 259 s. : Fritt tillgänglig ISBN: 9789138326664 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell IT-Strategi. Kan tillkomma elektroniskt publicerade artiklar och rapporter.
Referenslitteratur
Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-06916-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg : ISBN: 91-44-03700-7 Se Umeå UB:s söktjänst