"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT-ämnen, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: ICT-subjects

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6IT044

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12

Innehåll

Kursens mål är att den studerande skall tillägna sig grundläggande kunskap och kompetens för att undervisa i gymnasieskolans IT-ämnen. Den studerande ska efter kursen vara väl förtrogen med de krav och förväntningar för de uppgifter som ingår i den framtida yrkesrollen som lärare i gymnasiets IT-ämnen och ha förmåga att integrera det egna lärandet om IT och IT-relaterade ämnesområden med didaktiska frågeställningar. Kursen kan utgöra start på inriktning ingående i lärarutbildning mot yrkesverksamhet som lärare i gymnasiets IT-ämnen. Moment 1. Grundläggande digital kompetens - Produktion och publicering av webbsidor - Presentationsverktyg - Tillämpning av sociala program - blogg - Grunder i digital bildbehandling - Tillämpning av upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och källkritik vid användning och produktion av digitala medier i lärmiljöer - Genusaspekter på informations- och kommunikationsteknik (IT) i lärmiljöer - Forskning och teknikutveckling inom området - IT och lärmiljöer Moment 2. IT-ämnen - Kursplaner och andra styrdokument. - IT-lärarens praktiska verksamhet och yrkesroll. - IT-ämnenas didaktik. - Kursmaterial för IT-ämnen. - Ämnesdidaktisk reflektion. - IT-ämnena i ett internationellt perspektiv. - IT-ämnenas plats i gymnasieutbildning, historiskt, nu och i framtiden.

Förväntade studieresultat

Kursen är indelad i två moment och för godkänd kurs ska den studerande kunna: Moment 1. Grundläggande digital kompetens 7,5 hp (Basic digital competence) - producera, tillämpa och beskriva grunderna i formgivning för webb - tillämpa och beskriva grunder i sociala program - tillämpa och beskriva grunder i digital bildbehandling - kunna redogöra kring IT-relaterade etik- och genusfrågor - beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personlig integritet gällande IT i skolan - identifiera genusaspekter på IT i lärmiljöer - beskriva ny forskning inom området teknikutveckling - kunna beskriva hur undervisningen förändras när IT används Moment 2. IT-ämnen 7,5 hp (ICT-subjects) - ha god kännedom om kursplaner och andra styrdokument för ämnet - ha viss insikt i IT-lärarens praktik - ha en reflekterande hållning till och insikt i frågor om IT-ämnenas didaktik - ha kunskap om och utvärderande förmåga till kursmaterial inom ämnet - ha viss kunskap om IT-ämnena i ett internationellt perspektiv - ha kännedom om IT-ämnenas plats i gymnasieutbildning, historiskt, nu och i framtiden - ha förmåga till ämnesdidaktisk reflektion

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska sammankomster. Kursen sker helt på distans via en nätbaserad plattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator, webbkamera och mikrofonlur.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt på studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera sitt arbete utifrån rekommendationer i kurslitteraturen. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa en layout som är mer avancerad grafiskt och strukturmässigt för sin webbproduktion. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Kursen kan läsas som en del av inriktningen IT-ämnen inom lärarprogrammet eller som fristående kurs. Kursen kan inte läsas i kombination med: - IT-ämnen: IT-ämnenas didaktik, 15 hp, (6IT013), - IT-ämnen: IT-ämnenas didaktik, 15 hp, (UITA02), - IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp, (6IT015), - Webbdesign och nätbaserat lärande 1, 15 hp, (ITEA33), - IT och lärande: Digital kompetens, 15 hp, (6IT029), - IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-10 p, 15 hp, (ITEA53), - Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-10 p, 15 hp, (ITEA28), - Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA29) och Webb och multimedia i lärandemiljöer, 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA30), - IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA48) och IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA49), - IT och lärande I:1: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT016) och IT och lärande I:2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT017). Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Enochsson AnnBritt
Internetsökningens didaktik
Stockholm : Liber : 2007 : 150 s. :
ISBN: 978-91-47-08407-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroverktyg : om erfarenheter och forskning kring digitala läromedel och datorstött lärande
Gustafsson Jonas, Fowelin Peter, Kretz Anders, Widoff Anna
Stockholm : Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling : 2005 : 82 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/153/laroverktyg_2005_publ.pdf

Learning to teach ICT in the secondary school : companion to school experience / edited by Steve Kennewell, John Parkinson, and Howard Tanner
Kennewell Steve, Parkinson John, Tanner Howard
London : RoutledgeFalmer : 2002 : 214 s :
ISBN: 0-415-27669-1
Se Umeå UB:s söktjänst

När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Samling av läromedel för gymnasiets IT-ämnen. Dessutom ingår artiklar samt kursplaner och andra styrdokument.