"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobilt lärande, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Mobile learning

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6IT042

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12

Innehåll

Kursen ger en orientering om hur mobil teknik kan användas i lärandesituationer för ungdomar såväl som för vuxna. Mobilt lärande (m-learning) är ett begrepp som vanligtvis beskriver det lärande som kan ske med hjälp av mobila enheter på platser och vid tidpunkter som i större utsträckning kan anpassas utifrån de behov studenten eller kursen har. Mobilt lärande kan ses som ett komplement till mer traditionell utbildning men också som ett arbetssätt för att ytterligare stödja lärprocesser. Kursen ger såväl praktisk som teoretisk kunskap om historik, trender, teknik och standarder, arbetsmodeller och pedagogiska användningsområden i det mobila kunskapssamhället. Vidare studeras hur mobilt lärande förhåller sig till sociala och personliga lärmiljöer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - förklara begrepp och teknik som förekommer inom området mobilt lärande - identifiera möjligheter och hinder när det gäller användande av mobil teknik i undervisning - värdera och problematisera användande av mobil teknik i lärandesituationer - planera för en lärandesituation där mobil teknik används - välja hållbar teknisk infrastruktur

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till användning av datorspel i lärandemiljöer. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans. Utvärdering sker efter utförd kurs TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur