Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12
Innehåll
Kursen ger en orientering om hur personliga lärmiljöer kan anpassas och användas i lärandesituationer för ungdomar såväl som för vuxna.
Personliga lärmiljöer är ett begrepp som har växt sig starkt i samband med den utveckling av program och tjänster på webben som beskrivs med begreppet Web 2.0. Den personliga lärmiljön står delvis i kontrast till den centralt förvaltade lärplattformen och beaktar istället individens möjligheter att på egen hand och utifrån egna behov välja, organisera och anpassa en personlig virtuell lärmiljö som kan användas både för formellt och informellt lärande. I begreppet ingår också tanken att lärande kan ske i många olika kontext och situationer och att kunskap inte enbart kommer till individen från en central källa, t ex från läraren via en på förhand definierad lärplattform.
I kursen ingår att studera, etablera och utvärdera personliga lärmiljöer för att därigenom uppnå god teoretisk och praktisk kännedom om hur dessa kan användas för att uppnå personliga lärandemål samt användas i utbildning och undervisning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- identifiera och beskriva egenskaper som kännetecknar en virtuell lärmiljö
- välja, organisera och anpassa en personlig lärmiljö
- utifrån ett pedagogiskt perspektiv jämföra och värdera den personliga lärmiljön i relation till en centraliserad lärmiljö
- utifrån såväl ett tekniskt som ett pedagogiskt perspektiv jämföra och värdera tillämpningar som kan användas till att utarbeta personliga lärmiljöer
- identifiera möjligheter och hinder när det gäller att använda personliga lärmiljöer i undervisning
- ge exempel på formellt och informellt lärande vid användande av personliga lärmiljöer
- nämna och förklara begrepp som förknippas med virtuella lärmiljöer
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans.
Utvärdering sker efter utförd kurs
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Veletsianos G Emerging Technologies in Distance Education AU Press : 2010 : Obligatorisk
Liber, O., & Johnson, M. (2008). Personal Learning Environments. Interactive Learning Environments, 16(1).
Referenslitteratur
Katz R.N The Tower and The Cloud - Higher Education in the Age of Cloud Computing EDUCAUSE : 2008 : Obligatorisk
Paulsson Fredrik Modularization of the learning architecture : supporting learning theories by learning technologies Stockholm : Datavetenskap och kommunikation, Kungliga Tekniska högskolan : 2008 : vii, 121 s. : urn:nbn:se:kth:diva-4712 ISBN: 978-91-7178-943-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst