Engelskt namn: Digital competence and learning
Denna kursplan gäller: 2012-09-10 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2012-09-09
Kurskod: 6IT038
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12
Reviderad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Kursens mål är att den studerande ska tillägna sig digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som fordras för att arbeta med IT som lärare. I kursen får den studerande producera, tillämpa och beskriva grunderna i formgivning för webb, sociala program m.m. Vidare är målet att ge en god bas för fortsatta studier inom området.
Moment 1. Grundläggande digital kompetens
Moment 2. Digital kompetens
Kursen är indelad i två moment och för godkänd kurs ska den studerande kunna:
Moment 1. Grundläggande digital kompetens 7,5 hp (Basic digital competence)
Moment 2. Digital kompetens 7,5 hp (Digital competence)
Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska sammankomster.
Kursen sker helt på distans via en nätbaserad plattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar.
Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator, webbkamera och mikrofonlur.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt på studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera sitt arbete utifrån rekommendationer i kurslitteraturen. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa en layout som är mer avancerad grafiskt och strukturmässigt för sin webbproduktion.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Kursen kan inte läsas i kombination med:
- IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp, (6IT015),
- Webbdesign och nätbaserat lärande 1, 15 hp, (ITEA33),
- IT och lärande: Digital kompetens, 15 hp, (6IT029),
- IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-10 p, 15 hp, (ITEA53),
- Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-10 p, 15 hp, (ITEA28),
- Webb och multimedia i lärandemiljöer, 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA29) och Webb och multimedia i lärandemiljöer, 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA30),
- IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 1-5 p, 7,5 hp, (ITEA48) och IT och lärande: Webbdesign och nätbaserat lärande 6-10 p, 7,5 hp, (ITEA49),
- IT och lärande I: 1: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT016) och IT och lärande I: 2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp (6IT017).
Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.
Dunkels Elza
Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1-2 s 40 - 49
Umeå: fakultetsnämnden för lärarutbildning : 2005 :
Obligatorisk
Dunkels Elza
The digital Native as a Student- implications for Teacher Education. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. Nr 1 s 43 - 56
2006 :
Obligatorisk
Enochsson AnnBritt
Internetsökningens didaktik
Stockholm : Liber : 2007 : 150 s. :
ISBN: 978-91-47-08407-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroverktyg : om erfarenheter och forskning kring digitala läromedel och datorstött lärande
Gustafsson Jonas, Fowelin Peter, Kretz Anders, Widoff Anna
Stockholm : Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling : 2005 : 82 s. :
http://www.kks.se/om/Lists/Publikationer/Attachments/153/laroverktyg_2005_publ.pdf
Obligatorisk
När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom ingår artiklar samt kursplaner och andra styrdokument.