Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12
Reviderad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Innehåll
Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet med fokus på skolans IT-pedagogiska verksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. Arbetet kan ha formen av en vetenskaplig undersökning eller ett eget utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för skolans IT-pedagogiska verksamhet.
analysera och reflektera över IT-pedagogisk verksamhet med en vetenskaplig ansats.
dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till den IT-pedagogiska verksamheten.
problematisera etiska aspekter i förhållande till den egna studien.
kritiskt och konstruktivt granska eget och andras vetenskapliga arbete.
Behörighetskrav
Digital kompetens och lärande: praktisk tillämpning, 6IT036, eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Arbetet genomförs enskilt eller i grupp om två eller tre studenter. Undervisningen sker i form av handledning, i huvudsak enskilt eller i grupp. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Examinationen sker vid det avslutande seminariet. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt.
Vid betygssättning av hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande genom en välgrundad argumentation påvisat reflekterande, jämförande och analyserande förmåga i sitt arbete. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, ev. på distans t.ex. från hemmet. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med: - IT och lärande: Fördjupningsarbete 51-60 p, 15 hp (ITEC04).
Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 13
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom litteratur efter eget val med anknytning till det egna arbetet. Den individuellt valda litteraturen skall bestå av både vetenskapliga artiklar och andra källor (t.ex. avhandlingar, antologier och forskningsöversikter). Sammanlagt bör valda litteraturen omfatta ca 800 sidor. Minst 2 verk skall vara engelskspråkiga.