Engelskt namn: Digital competence and learning: Applied practice
Denna kursplan gäller: 2012-09-10 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2012-09-09
Kurskod: 6IT036
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12
Reviderad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21
Studier i Digital kompetens och lärande leder till kompetens som IT-pedagog i vilket inryms både att arbeta som lärare i skolan med speciellt stöd av IT och att arbeta i skolan med speciellt ansvar för IT-pedagogiska frågor.
Kursen behandlar:
Kursen bedrivs som arbetsplatsförlagd utbildning (AFU). Detta betyder att studierna sker på en skola eller motsvarande arbetsplats.
För godkänd kurs skall den studerande ha:
Mot senare år och gymnasium: Digital kompetens och lärande, 6IT038, samt 45 hp av de angivna valbara kurserna inom inriktningen Digital kompetens och lärande, eller motsvarande kunskaper. Mot tidigare år: Digital kompetens och lärande, 6IT038, och 15 hp av de angivna valbara kurserna inom inriktningen Digital kompetens och lärande, eller motsvarande kunskaper. Vilka kurser som är valbara kan man se på http://www.iml.umu.se/kurslista-it-pedagog/.
Undervisningen sker i form av handledning och diskussion i samband med individuella/gruppvisa uppgifter. Under kursen används en virtuell lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Om kursen ingår som del av tidigare inriktning Digital kompetens och lärande förläggs 100 % av kurstiden som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på en skola.
Om kursen läses som fristående kurs förläggs 100 % av kurstiden som arbetsförlagd utbildning (AFU) på skola eller annan lämplig arbetsplats.
Examination sker genom aktivt och reflektivt genomförande av VFU/AFU samt genom gruppdiskussioner och skriftliga praktikrelaterade inlämningsuppgifter. Samtliga delar bedöms med betygen väl godkänt, godkänt eller underkänt.
Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas.
Vid betygssättning på hela kursen används något av betygen väl godkänt, godkänt eller underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Kursen kan inte läsas i kombination med:
- Webbdesign och nätbaserat lärande 4, 31-40 p, 15 hp (ITEB11),
- IT och lärande 31-40 p, 15 hp (ITEB20).
Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.
VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf
Obligatorisk
CMA på uppdrag av KK-stiftelsen
IT i skolan - attityder, tillgång och användning
Retrieved 2008-08-13 : 2006 :
http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/it_i_utbildning/it_i_skolan_2006_2006_publ.pdf
Obligatorisk
IT för skolan strategi och helhetssyn
Carlson H, Nordh A, Östling M
Retrieved 2005-09-29 : 2005 :
http://www.skl.se/artikel.asp?A=879&C=759
Obligatorisk
Granström K
IT som hot mot en professionell lärarroll
Skolutveckling : 1999 :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/425
Obligatorisk
IT guiden : guide för IT-strategi i skolan
Stockholm : Svenska kommunförb. : [1995] : 27 s. :
Obligatorisk
Scherp H-Å
Kompetensutveckling
Retrieved 2005-09-29 : 2005 :
http://www.pbs.kau.se/Begrepp/kompetensutveckling.htm
Obligatorisk
Dessutom ingår artiklar, IT-strategier och IT-policydokument.