"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digital kompetens och lärande: Praktisk tillämpning, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Digital competence and learning: Applied practice

Denna kursplan gäller: 2012-09-10 och tillsvidare

Kurskod: 6IT036

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12

Reviderad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21

Innehåll

Studier i Digital kompetens och lärande leder till kompetens som IT-pedagog i vilket inryms både att arbeta som lärare i skolan med speciellt stöd av IT och att arbeta i skolan med speciellt ansvar för IT-pedagogiska frågor.

Kursen behandlar:

  • samspelet mellan teori och praktik i lärarutbildningen och utbildningens yrkesinriktning.
  • vetenskaplig reflektion i yrkesverksamhet och forskning med konkreta erfarenheter från yrkesverksamheten som grund.
  • betingelser för lärandet och förståelse för den pedagogiska verksamhetens villkor.
  • yrkesverksamhet för lärare med särskild kompetens om IT och lärande inom sitt ämnes- och verksamhetsområde och/eller IT-pedagoger med uppgift att stödja IT och lärande inom skolans verksamhet.
  • möjligheter och begränsningar med IT i lärandet.
  • IT-strategier för skolor.
  • IT-kompetensutvecklingsplaner för lärare.
  • IT-användningspolicy för lärare och elever.

Kursen bedrivs som arbetsplatsförlagd utbildning (AFU). Detta betyder att studierna sker på en skola eller motsvarande arbetsplats.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande ha:

  • förståelse för samspelet mellan teori och praktik i lärarutbildningen och utbildningens yrkesinriktning.
  • förmågan till vetenskaplig reflektion i yrkesverksamhet och att till viss del vara förberedd för forskning med konkreta erfarenheter från yrkesverksamheten som grund.
  • insikter om betingelser för lärandet och fördjupad förståelsen för den pedagogiska verksamhetens villkor.
  • vara väl orienterad om vad det innebär att vara verksam inom yrket IT-pedagog. Såväl för lärare med särskild kompetens om IT och lärande inom sitt ämnes- och verksamhetsområde som IT-pedagoger med uppgift att stödja IT och lärande inom skolans verksamhet.
  • ha förmåga att se möjligheter och begränsningar med IT i lärandet.
  • kunna självständigt värdera IT-strategier för skolan.
  • färdighet inom utveckling av IT-kompetensutvecklingsplaner för lärare.
  • kompetens att skapa IT-användningspolicy för elever och skolans personal.

Behörighetskrav

Mot senare år och gymnasium: Digital kompetens och lärande, 6IT038, samt 45 hp av de angivna valbara kurserna inom inriktningen Digital kompetens och lärande, eller motsvarande kunskaper. Mot tidigare år: Digital kompetens och lärande, 6IT038, och 15 hp av de angivna valbara kurserna inom inriktningen Digital kompetens och lärande, eller motsvarande kunskaper. Vilka kurser som är valbara kan man se på http://www.iml.umu.se/kurslista-it-pedagog/.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av handledning och diskussion i samband med individuella/gruppvisa uppgifter. Under kursen används en virtuell lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Om kursen ingår som del av tidigare inriktning Digital kompetens och lärande förläggs 100 % av kurstiden som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på en skola.

Om kursen läses som fristående kurs förläggs 100 % av kurstiden som arbetsförlagd utbildning (AFU) på skola eller annan lämplig arbetsplats.

Examination

Examination sker genom aktivt och reflektivt genomförande av VFU/AFU samt genom gruppdiskussioner och skriftliga praktikrelaterade inlämningsuppgifter. Samtliga delar bedöms med betygen väl godkänt, godkänt eller underkänt.

Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas.

Vid betygssättning på hela kursen används något av betygen väl godkänt, godkänt eller underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med:
- Webbdesign och nätbaserat lärande 4, 31-40 p, 15 hp (ITEB11),
- IT och lärande 31-40 p, 15 hp (ITEB20).

Se även universitetets Regelsamling www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 13

VFU-handboken. http://www.educ.umu.se/studieinformation/pdf/digital_vfuhandbok_08.pdf

Obligatorisk

CMA på uppdrag av KK-stiftelsen
IT i skolan - attityder, tillgång och användning
Retrieved 2008-08-13 : 2006 :
http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/it_i_utbildning/it_i_skolan_2006_2006_publ.pdf
Obligatorisk

IT för skolan strategi och helhetssyn
Carlson H, Nordh A, Östling M
Retrieved 2005-09-29 : 2005 :
http://www.skl.se/artikel.asp?A=879&C=759
Obligatorisk

Granström K
IT som hot mot en professionell lärarroll
Skolutveckling : 1999 :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_action/publicationDetails/_rp_publdbExternal_publ_id/425
Obligatorisk

IT guiden : guide för IT-strategi i skolan
Stockholm : Svenska kommunförb. : [1995] : 27 s. :
Obligatorisk

Scherp H-Å
Kompetensutveckling
Retrieved 2005-09-29 : 2005 :
http://www.pbs.kau.se/Begrepp/kompetensutveckling.htm
Obligatorisk

Dessutom ingår artiklar, IT-strategier och IT-policydokument.