Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-08-20
Innehåll
Kursen ger en orientering om hur datorspel och virtuella världar kan användas i lärandesituationer för ungdomar såväl som för vuxna. Vi studerar både det formella och informella lärandet som kan äga rum i samband med datorspelande. Kursen avser vidare ge orientering om den spelkultur som råder i den växande generationen. I kursen ingår orienterande inslag om hur datorspel tillverkas och vilka intressen som ligger bakom de spel som utvecklas på spelmarknaden idag. Hälsoaspekter när det gäller datorspelande belyses och diskuteras och kursdeltagarna får även redskap för att kunna identifiera genusaspekter i datorspel.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- analysera datorspel utifrån ett lärandeperspektiv
- identifiera och beskriva formellt och informellt lärande i samband med datorspelande
- redogöra för hälsoaspekter i relation till datorspelande
- redogöra för olika spelgenrer och spelkulturer
- återge de mekanismer som inverkar vid utvecklande av ett datorspel
- identifiera och motivera genussignaler i datorspel
- identifiera och motivera lärmoment där datorspel ingår
- tillämpa kunskaper om datorspel och lärande vid planering av ett lärmoment
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Upp till en sammankomst vid campus i Umeå kan förekomma. Under kursen används ett Internetbaserat konferenssystem och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Tillgång till Internetuppkoppling krävs (bredband).
Följande programvaror och utrustning behövs:
- Dator med tillräcklig prestanda för moderna spel. Nyckelkomponenter är ramminne, processor och grafikkort.
- PDF-läsare ex: Adobe Acrobat Reader
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt till användning av datorspel i lärandemiljöer.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans.
Utvärdering sker efter utförd kurs.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Gee James Paul What video games have to teach us about learning and literacy Rev. and updated ed. : New York : Palgrave Macmillan : 2007 : 249 s. : ISBN: 1-4039-8453-0 (hft) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att leva i World of Warcraft : tio ungdomars tankar och erfarenheter Linderoth Jonas, Bennerstedt Ulrika Stockholm : Medierådet : 2007 : 80 s. : Obligatorisk
Kafai Yasmin B. Beyond Barbie and Mortal Kombat : new perspectives on gender and gaming Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008 : xxv, 371 s., [16] p. of plates : ISBN: 978-0-262-11319-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar
Datorspel enligt lärarens anvisningar
Gee James Paul What video games have to teach us about learning and literacy Rev. and updated ed. : New York : Palgrave Macmillan : 2007 : 249 s. : ISBN: 1-4039-8453-0 (hft) Se Umeå UB:s söktjänst
Graner Ray Sheri. Gender inclusive game design : expanding the market Hingham, Mass. : Charles River Media : cop. 2004. : 193 s. : ISBN: 1-58450-239-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Att leva i World of Warcraft : tio ungdomars tankar och erfarenheter Linderoth Jonas, Bennerstedt Ulrika Stockholm : Medierådet : 2007 : 80 s. :
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar
Datorspel enligt lärarens anvisningar