IT och lärande II: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: ICT and Learning II: Web design and Net-based Learning
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 6IT022
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen består av två moment
Moment 1. Webb och lärmiljöer, (7,5hp)
Part 1. Web and learning environments (7,5hp)
- Informations och kommunikationsteknik (IKT) i lärmiljöer
- Forskning och teknikutveckling
- Lärarroll och elevroll när IKT används i undervisning
- Användbara webbplatser
- Webbtekniker och grafik för webben
- Casemetodik och problembaserat lärande
Moment 2. Multimedia och lärkulturer, (7,5hp)
Part 2. Multimedia and learning cultures (7,5hp)
- Forskning och teknikutveckling
- Lärkulturer när IKT används i undervisning och hur lärarroll och elevroll påverkas av den rådande lärkulturen
- Multimedia för lärande
- Sociokulturellt perspektiv på lärande
- Genusperspektiv vid IKT användning i lärmiljöer
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Moment 1:
- förklara hur IKT kan användas i en lärandesituation
- beskriva hur lärarroll, elevroll och lärande påverkas av lärmiljön när IKT används i undervisningen
- förklara strategier som elever tillämpar vid användning av IKT
- tillämpa casemetodik och problembaserat lärande i undervisningen
- skapa en användbar webbplats
- skapa optimerad grafik för webben
- kritiskt granska och självständigt värdera sitt arbete
- beskriva forskning och teknikutveckling inom området
Moment 2:
- beskriva hur lärarroll, elevroll och lärande påverkas av lärkulturen när IKT används i undervisningen
- förklara sociokulturella perspektivet på lärande
- skapa en multimediaproduktion som anpassas till en lärsituation
- beskriva forskning och teknikutveckling inom området
- kritiskt granska och självständigt värdera sitt arbete
Behörighetskrav
Univ: IT och lärande I, Webbdesign och nätbaserat lärande eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och laborationer där kommunikation sker delvis via en nätbaserad lärplattform.
Nätburen kurs sker helt på distans via en nätbaserad lärplattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Programvaror
Bildbehandlingsprogram, ex: Photoshop, Macromedia Fireworks
Program för att skapa webbsidor ex. Macromedia Dreamweaver, Mozilla
Composer
Program för att skapa webbsidor, ex: Multimedialab
Program för text och presentation ex. Ms Office, Open Office
Kommunikationsprogramvara ex. FirstClass
Program för att läsa PDF ex: Adobe Acrobat reader
Programvara för strömmande media ex: Windows Media Player
All undervisning sker i Windowsmiljö.
Undervisningen sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av
skriftliga och muntliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. I den nätbaserade kursen sker examinationen med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex. hemmet.
För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes reflekterande, jämförande och analyserande förmåga. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa riktlinjer för användbarhet och lärande när det gäller multimedia och webbproduktion.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande
läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av
Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel
kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med kursen Webbdesign och nätbaserat lärande, 11-15 poäng, Webbdesign och nätbaserat lärande, 16-20 poäng eller annan likvärdig kurs.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Allard Michael Att arbeta med case i skolan. 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 84 s. : ill. : ISBN: 91-44-01606-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Egidius Henry PBL och casemetodik : hur man gör och varför Lund : Studentlitteratur : 1999 : 96 s. : ISBN: 91-44-01187-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Nielsen Jakob Användbar webbdesign. 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : xi, [1], 420 s. : färgill. ; 24 cm : ISBN: 91-47-03612-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Säljö Roger, Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. : ISBN: 91-518-3728-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Utm@ningar och e-frestelser : IT och skolans lärkultur Säljö Roger, Linderoth Jonas Stockholm : Prisma : 2002 : 329, [1] s. : ISBN: 91-518-4028-6 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.