"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT och lärande II: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: ICT and Learning II: Web design and Net-based Learning

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6IT022

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen består av två moment Moment 1. Webb och lärmiljöer, (7,5hp) Part 1. Web and learning environments (7,5hp) - Informations och kommunikationsteknik (IKT) i lärmiljöer - Forskning och teknikutveckling - Lärarroll och elevroll när IKT används i undervisning - Användbara webbplatser - Webbtekniker och grafik för webben - Casemetodik och problembaserat lärande Moment 2. Multimedia och lärkulturer, (7,5hp) Part 2. Multimedia and learning cultures (7,5hp) - Forskning och teknikutveckling - Lärkulturer när IKT används i undervisning och hur lärarroll och elevroll påverkas av den rådande lärkulturen - Multimedia för lärande - Sociokulturellt perspektiv på lärande - Genusperspektiv vid IKT användning i lärmiljöer

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: Moment 1: - förklara hur IKT kan användas i en lärandesituation - beskriva hur lärarroll, elevroll och lärande påverkas av lärmiljön när IKT används i undervisningen - förklara strategier som elever tillämpar vid användning av IKT - tillämpa casemetodik och problembaserat lärande i undervisningen - skapa en användbar webbplats - skapa optimerad grafik för webben - kritiskt granska och självständigt värdera sitt arbete - beskriva forskning och teknikutveckling inom området Moment 2: - beskriva hur lärarroll, elevroll och lärande påverkas av lärkulturen när IKT används i undervisningen - förklara sociokulturella perspektivet på lärande - skapa en multimediaproduktion som anpassas till en lärsituation - beskriva forskning och teknikutveckling inom området - kritiskt granska och självständigt värdera sitt arbete

Behörighetskrav

Univ: IT och lärande I, Webbdesign och nätbaserat lärande eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och laborationer där kommunikation sker delvis via en nätbaserad lärplattform. Nätburen kurs sker helt på distans via en nätbaserad lärplattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter slutförd kurs. Programvaror Bildbehandlingsprogram, ex: Photoshop, Macromedia Fireworks Program för att skapa webbsidor ex. Macromedia Dreamweaver, Mozilla Composer Program för att skapa webbsidor, ex: Multimedialab Program för text och presentation ex. Ms Office, Open Office Kommunikationsprogramvara ex. FirstClass Program för att läsa PDF ex: Adobe Acrobat reader Programvara för strömmande media ex: Windows Media Player All undervisning sker i Windowsmiljö. Undervisningen sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga och muntliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. I den nätbaserade kursen sker examinationen med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex. hemmet. För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes reflekterande, jämförande och analyserande förmåga. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa riktlinjer för användbarhet och lärande när det gäller multimedia och webbproduktion. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med kursen Webbdesign och nätbaserat lärande, 11-15 poäng, Webbdesign och nätbaserat lärande, 16-20 poäng eller annan likvärdig kurs.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Allard Michael
Att arbeta med case i skolan.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 84 s. : ill. :
ISBN: 91-44-01606-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Egidius Henry
PBL och casemetodik : hur man gör och varför
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 96 s. :
ISBN: 91-44-01187-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Mayer Richard E.
Multimedia learning
Cambridge ; a New York : Cambridge University Press : 2001 : xi, 210 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/cam025/00041421.html
ISBN: 0-521-78239-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Nielsen Jakob
Användbar webbdesign.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : xi, [1], 420 s. : färgill. ; 24 cm :
ISBN: 91-47-03612-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger,
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
Stockholm : Prisma : 2000 : 279 s. :
ISBN: 91-518-3728-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Utm@ningar och e-frestelser : IT och skolans lärkultur
Säljö Roger, Linderoth Jonas
Stockholm : Prisma : 2002 : 329, [1] s. :
ISBN: 91-518-4028-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur

Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.