Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik med fokus på skolans IT-pedagogiska verksamhet. I kursen ska studenten genomföra ett vetenskapligt arbete i form av antingen en undersökning eller en rapport om ett eget utvecklingsarbete.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
- vara förberedd för forskning med konkreta erfarenheter från yrkesverksamheten som grund
- kunna analysera och reflektera över IT-pedagogisk verksamhet med en vetenskaplig ansats
- kunna kritiskt granska ett vetenskapligt arbete
Behörighetskrav
Univ: IT och lärande V eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av handledning av det vetenskapliga skrivandet, seminarier för ventilering av uppsatser och diskussioner.
PROGRAM- OCH HÅRDVARA
Datorutrustning, videokonferens etc finns att tillgå vid närmaste lärcentrum samt i IML:s lokaler på Umeå universitet där det även finns tillgång till alla programvaror som behövs för att kunna genomföra kursen. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator med Internetanslutning. Nedan listas typ av programvara studenten behöver för att kunna genomföra kursen:
- Program för text och presentation, ex: Officepaketet
- Kommunikationsprogramvara, FirstClass
Examination
Examinationen sker vid ett ventileringsseminarium i slutet av kursen. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt.
Vid betygssättning av hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande genom en välgrundad argumentation påvisat reflekterande, jämförande och analyserande förmåga i sitt arbete.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångs¬registrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, ev. på distans t.ex. från hemmet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med kursen Webbdesign och nätbaserat lärande, 41-45 poäng, Webbdesign och nätbaserat lärande, 46-50 poäng, eller motsvarande äldre kurser på IML med annat namn eller andra likvärdiga kurser.
Kursen kan ingå som en specialisering eller del av en inriktning i lärarexamen.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten. Finns tillgänglig på http:www.pedag.umu.se/forskning/publikationer/rapporter/Nr 17.pdf Berge Britt-Marie, Hult Agneta Umeå : Pedagogiska institutionen : 1999 : 26 s. :
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 2. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 1998 : 119 s. : ISBN: 91-89040-12-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion. 1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget, 2002 (Uppsala : 136 s. : ISBN: 91-89040-44-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar. Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 103 s. : ISBN: 91-44-03040-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Dessutom litteratur efter eget val med anknytning till det egna arbetet.