Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen behandlar skolans IT-pedagogiska verksamhet, särskilt:
- IT-pedagogiska yrkesroller
- lagar och regler för IT i skolan
- skolans IT-pedagogiska utveckling
- möjligheter och problem med IT i skolan
- IT-pedagogik i klassrummet
- IT-strategi för skolan
- IT-kompetensutvecklingsplan för lärare
- IT-användningspolicy för lärare och elever
- upphandling av IT och IT-tjänster.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
- ha kunskap olika IT-pedagogiska yrkesroller i skolan.
- kunna beskriva de lagar och regler som gäller IT-användning i skolan
- kunna identifiera och problematisera skolans IT-pedagogiska utveckling
- ha en reflekterande syn på möjligheter och problem med IT i skolan
- ha kompetens att kritiskt granska IT-användning i klassrums¬situationer
- kunna självständigt värdera IT-strategier för skolan
- ha färdighet inom utveckling av IT-kompetensutvecklings¬planer för lärare
- ha kompetens att skapa IT-användningspolicy för elever och skolans personal
- ha viss beställarkompetens för IT och IT-tjänster.
Behörighetskrav
Univ: IT och lärande IV eller motsvarande äldre kurser på IML eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av handledning och diskussion i samband med individuella/gruppvisa uppgifter. Under kursen används nätbaserade konferenssystem för text- och videokommunikation, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
PROGRAM- OCH HÅRDVARA
Datorutrustning, videokonferens etc finns att tillgå vid närmaste lärcentrum samt i IML:s lokaler på Umeå universitet där det även finns tillgång till alla programvaror som behövs för att kunna genomföra kursen. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator med Internetanslutning. Nedan listas typ av programvara studenten behöver för att kunna genomföra kursen:
- Program för text och presentation, ex: Officepaketet
- Kommunikationsprogramvara, FirstClass
Examination
Examinationen sker kontinuerligt genom skriftliga uppgifter och deltagande i diskussioner och datorkonferenser. Vid betygssättning av de skriftliga uppgifterna som gäller IT-användning i klassrums¬situationer, IT-strategier för skolan och IT-kompetensutvecklingsplaner för lärare används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Vid betygssättning av övriga uppgifter används något av betygen Godkänt eller Underkänt.
Vid betygssättning av hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla förväntade studieresultat är uppfyllda. För betyget Väl Godkänt på hela kursen läggs i bedömningen särskild vikt vid studentens förmåga att
- problematisera IT-användning i klassrummet
- skapa och analysera IT-strategier för en skola
- självständigt skapa en IT-kompetensutvecklingsplan för lärare.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångs¬registrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations- och kommunika¬tions¬teknik, ev. på distans t.ex. från hemmet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med kursen Webbdesign och nätbaserat lärande, 41-45 poäng, Webbdesign och nätbaserat lärande, 46-50 poäng, eller motsvarande äldre kurser på IML med annat namn eller andra likvärdiga kurser.
Kursen kan ingå som en specialisering eller del av en inriktning i lärarexamen.
Sturmark, C. (1996a). IT i skolan - nya möjligheter till lärande. Dagens Nyheter. Sturmark, C. (1996b). Olikheten mellan skolor skrämmer. Dagens Nyheter. The Working Group for a New National ICT strategy for Schools in Sweden. (2003). Proposals and recommendations - Final report: The Working Group for a New National ICT strategy for Schools in Sweden. KOM-2001-172. (2001). Kommissionens meddelande till rådet och europaparlamentet, Handlings-planen eLearning - Att planera morgondagens utbildning (No. KOM(2001)172). Bryssel: Europeiska gemenskapernas kommission. Larsson, P. (2004). Förändringens villkor En studie av organisatoriskt lärande och förändring inom skolan. Stockholm: Economic Research Institute at the Stockholm School of Econo-mics. Valda delar. Levinson, H., Hedborg, G., Wendt, O., Isberg, G., & Cinadler, R. IT-guiden - guide för IT-strategi i skolan: Svenska kommunförbundet & Skolverket. Skolverket. (2001). Skolans datorer - en kvantitativ bild (No. 208). Kalmar: Skolverket. The Swedish National Action Programme for ICT in Schools 1999-2002. (2003). Gathering Mo-mentum: How IT is Changing Swedish Schools: The Swedish National Action Programme for ICT in Schools, 1999-2002. Riis, U. (1998). ELOÏS - Elever, Lärare & Organisationer kring Informationsteknik i Skolan: Ar-betslivsinstitutet. Riis, U., Jedeskog, G., Pedersen, J., Bergman, M., Hallerdt, B., Edström, R., et al. (1998). ...utvecklingen beror då inte på användningen av datorer. Stockholm: Skolverket. Dessutom ingår artiklar, IT-strategier och IT-policydokument.