"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT och lärande IV, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: ICT and Learning IV

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6IT019

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen behandlar datoranvändning i undervisning, utveckling av digitala lärmiljöer pedagogiskt, samt forskning kring IT och lärande. Följande innehåll omfattas: - IT-satsningar inom svenskt och internationellt skolväsende. - Teori kring flexibelt lärande. - Säkerhet och personlig integritet gällande Internet. - Forskningsmetodik. - Eget valt fördjupningsområde inom IT och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: - ha kunskap om genomförda IT-satsningar, både internationellt och i den svenska skolan samt kunna redogöra för de slutsatser som har dragits vid de olika större satsningarna för att främja IT-utvecklingen inom det svenska skolväsendet. - ha kunskap om hur IT kan underlätta flexibelt lärande. - ha kunskap om etik, integritet och säkerhet på Internet. - ha kunskap om forskningsmetodik vad gäller enklare former av undersökningar och rapportskrivande. - ha färdighet att genomföra en mindre undersökning och presentera denna i en rapport. - ha kompetens i att självständigt analysera och utveckla i användandet av IT i lärmiljöer.

Behörighetskrav

Univ: IT och lärande III, Nätbaserat lärande eller motsvarande äldre kurser på IML eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av handledning och diskussion i samband med individuella/gruppvisa uppgifter. Under kursen används en nätbaserad lärplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Om kursen ingår som del av inriktningen IT och lärande förläggs 70% av kurstiden som VFU. Om kursen läses som fristående kurs förläggs 70% av kurstiden på skola eller annan lämplig arbetsplats. Program- och hårdvara: Datorutrustning, videokonferens etc finns att tillgå vid närmaste lärcentrum samt i IML:s lokaler på Umeå universitet där det även finns tillgång till alla programvaror som behövs för att kunna genomföra kursen. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator med Internetanslutning. Nedan listas typ av programvara studenten behöver för att kunna genomföra kursen: - Program för text och presentation, ex: Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, FirstClass.

Examination

Examinationen sker kontinuerligt genom skriftliga uppgifter, deltagande i diskussioner och datorkonferenser samt ett fördjupningsarbete. Vid betygssättning av de skriftliga uppgifterna används något av betygen Godkänt eller Underkänt. Vid betygssättning av fördjupningsarbetet används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Vid betygssättning av hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla förväntade studieresultat är uppfyllda. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på fördjupningsarbetet och betyget Godkänt på de skriftliga uppgifterna. För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid att den studerande påvisat reflekterande, jämförande och analyserande förmåga i sitt fördjupningsarbete. Även omfattning av välgrundad argumentation, källhänvisning och textlig uppbyggnad beaktas. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. Examinationen sker med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, ev. på distans t.ex. från hemmet. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med kursen Webbdesign och nätbaserat lärande, 31-35 poäng, Webbdesign och nätbaserat lärande, 36-40 poäng, eller motsvarande äldre kurser på IML med annat namn eller andra likvärdiga kurser. Kursen kan ingå som en specialisering eller del av en inriktning i lärarexamen.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Langford Duncan
Internet ethics
Basingstoke : Macmillan : 2000 : 281 s. :
ISBN: 0-333-77626-7 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Nyberg Rainer
Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet.
4., [bearb.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : x, 254 s. :
ISBN: 91-44-01000-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur

E-lärande som utmaning slutrapport från arbetsgrupp för ny nationell IT-strategi för skolan http://www.kollegiet.com/documents/pdf/e-larande_som_utmaning.pdf [verifierad: 2004-01-12] Kvalitet och flexibel utbildning - En antologi, Distansutbildningsmyndighetens rapport 1:2002, http://www.netuniversity.se/download/810/x/kvalitet.pdf [verifierad: 2005-01-18] Lärkraft. KK-stiftelsens skriftserie 2002:17 http://www.kks.se//assets/F3FF50E8-97E8-454C-9EF3-BAC726AFA7D7/Dokument/larkraft_30914.pdf [verifierad: 2004-01-12] Nästa steg. Delrapport från arbetsgruppen för ny nationell IT-strategi för svenska skolan, U2001:C http://www.kollegiet.com/documents/pdf/Nasta_steg.pdf [verifierad: 2004-01-12] Dessutom väljs i samråd med handledare annan lämplig litteratur/andra källor beroende på den studerandes inriktning på uppsatsarbete/VFU.

Referenslitteratur

Dafgård, Lena. (2001). Flexibel utbildning på distans. Lund: Gleerups. Gisselberg, Margareta (red). (2002). Distanslärare och distanslärande en antologi. http://www.netuniversity.se/download/194/x/Distanslarare.pdf [verifierad: 2003-12-11] Delbetänkande av Utredningen om Distansmetoder inom utbildningen, SOU 1998:57. (1998) http://utbildning.regeringen.se/propositionermm/sou/1998/sou98_57.pdf [verifierad: 2003-12-11] Delbetänkande av Utredningen om Distansmetoder inom utbildningen, SOU 1998:83. (1998) http://utbildning.regeringen.se/propositionermm/sou/1998/sou98_83.pdf [verifierad: 2003-12-11] Slutbetänkande av Utredningen om Distansmetoder inom utbildningen, SOU 1998:84. (1998) http://utbildning.regeringen.se/propositionermm/sou/1998/sou98_84.pdf [verifierad: 2003-12-11] Svensson, Lars. (2002). Communities of Distance Education. Rapport 25, Informatik Göteborgs universitet. http://www.netuniversity.se/download/981/x/communitiesofDE.pdf [verifierad: 2003-12-11]