Engelskt namn: ICT and Learning III: Net-Based Learning
Denna kursplan gäller: 2007-09-03
och tillsvidare
Kurskod: 6IT018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen består av två moment
Moment 1: Flexibelt lärande Distansläraren
Flexible learning Teacher in distanceeducation.
I momentet behandlas:
- Metoder för processorienterad bedömning och kunskapstaxonomi
- Olika aspekter för flexibelt lärande såsom:
- lärarollen
- arbetsmiljön
- lärplattformar
- innehållproduktion
- lärstilar
Moment 2: Datornätverk i lärmiljöer och mindre forskningsansatser.
Networks in learning environments in relation to research approaches.
- Fördjupningsarbete
- Moment 2a: VFU, Verksamhetsförlagd utbildning under tre veckor gäller endast lärarstuderande på program.
- Moment 2b: AFU, Arbetsförlagd utbildning under tre veckor gäller endast studerande på fristående kurser.
Förväntade studieresultat
För godkänt moment 1 skall den studerande kunna:
- förstå hur man arbetar och bedömer efter en processorienterad bedömningsform för att självständigt kunna se sitt eget lärande kopplat till kunskapsmål
- beskriva och förklara kunskapsmål och frågor utifrån en kunskapstaxonomi
- beskriva lärarollen vid flexibelt lärande
- planera en korrekt arbetsmiljö vid en datorarbetsplats
- kritiskt granska och självständigt värdera användningen av lärplattformar och utbildningens behov av information, examination, support och kommunikation
- framställa digitalt utbildningsmaterial tex video och trycksaker
- självständigt analysera olika teorier för lärstilar och beskriva sin egen lärstil och vilken roll olika lärstilar har vid flexibelt lärande (e-lärande)
För godkänt moment 2 skall den studerande kunna:
- analysera och beskriva möjligheter för hur ett datornätverk organiseras i en lärmiljö
- avgränsa ett undersökningsobjekt och formulera frågeställningar utifrån erfarenheter av IT i skolan under VFU/AFU
- utföra en förstudie för ett större projektarbete.
Behörighetskrav
Univ: IT och lärande II, Webbdesign och nätbaserat lärande eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och laborationer där kommunikation sker delvis via en nätbaserad lärplattform.
Nätburen kurs sker helt på distans via en nätbaserad lärplattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Kursen omfattar två obligatoriska moment.
Om kursen ingår som del av inriktningen IT och lärande förläggs 30 % av kurstiden som VFU.
Om kursen läses som nätburen kurs förläggs 30 % av kurstiden på skola eller annan lämplig arbetsplats (AFU).
Undervisningen sker i Windowsmiljö. Bredband t.ex. ADSL krävs för att kunna ta del av webbaserade föreläsningar och videokonferens i den nätbaserade kursen. För att kunna delta i videokonferens krävs webbkamera och headset.
För att kunna ta del av kurslitteratur och distribuerat material används fritt tillgänglig programvara som t.ex. PDF-reader, webbläsare, och Flash-plug in
samt Windows Movie Maker eller motsvarande.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i gruppdiskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt arbete med processdokumentet. Dessa bedöms med betygen Godkänt eller Underkänt. Uppgiften processdokument bedöms med betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt.
Examinering av VFU/AFU sker ..
Vid betygssättning på hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För helkursbetyget Väl godkänt erfordras Väl godkänt på processdokumentet.
För betyget Väl godkänt skall studenten i processdokumentet, förutom uppfyllda kriterier för godkänt, i den egna texten beskriva hur valda nyckelbegrepp hänger ihop, beskriva hur den studerande kan tillägna sig nya kunskaper utifrån den studerandes val av nyckelbegrepp. Dessutom ska den studerande i det egna resonemanget i processdokumentet visa att han/hon, dragit slutsatser, argumenterat för och emot samt reflekterat och kritiskt granskat olika lösningar.
En helhetsbedömning görs av hela processdokumentet.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
I den nätbaserade kursen sker examinationen med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex. hemmet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den examinerande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Kursen kan ingå som en specialisering eller del av en inriktning i lärarexamen.
Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 34
Backman J. Rapporter och uppsatser. Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. : ISBN: 91-44-00417-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Bååth John A. Handbok för distansutbildare 2. uppl. : Stockholm : Bilda : 2001 : 133 s. : ISBN: 91-574-5010-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Dafgård Lena Flexibel utbildning på distans 1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2002 : 148 s. : ISBN: 91-40-63432-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Hedemalm Gunvald Nätverk och kommunikation från grunden 5. uppl. : Sundbyberg : Pagina : 2001 : x, 359, [9] s. : ISBN: 91-636-0694-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Salmon Gilly E-moderating : the key to teaching and learning online 2. ed. : London : RoutledgeFalmer : 2004 : 242 p. : ISBN: 0-415-33544-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Elektroniskt material enligt lärarens anvisningar.