IT och lärande I:2: Webbdesign och nätbaserat lärande, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: ICT and Learning I:2: Web Design and Net-Based Learning
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 6IT017
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen innehåller följande delar
- Tillämpning av social software wiki, blogg
- Grunder i digital ljudinspelning
- Fortsättning i digital bildbehandling
- IT-relaterade etikfrågor, genus och digitala kulturer
- Forskning och teknikutveckling inom området
- IKT och lärarandemiljöer
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa och beskriva grunder i social software Wiki, blogg
- tillämpa och beskriva digital bildbehandling och ljudinspelning
- problematisera kring IT-relaterade etikfrågor, genus, spel och digitala kulturer
- beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personuppgifter
- identifiera genusaspekter på IKT i lärandemiljöer
- beskriva ny forskning och teknikutveckling
- kunna beskriva hur undervisningen förändras när IKT används.
Behörighetskrav
Univ: IT och lärande I:1, Webbdesign och nätbaserat lärande eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen ges som nätburen kurs och sker helt på distans via en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Programvaror
Nedan listas typ av programvara du behöver för att kunna genomföra kursen:
- Bildbehandlingsprogram, ex: Adobe Photoshop Elements eller PaintShop Pro
- Program för att skapa webbsidor, ex: Macromedia Dreamweaver eller FrontPage
- Program för att skapa ljud, ex: Audacity eller Itunes
- Program för text och presentation, ex: Officepaketet
- Kommunikationsprogramvara, FirstClass
- Program för att läsa PDF, ex: Adobe Acrobat Reader
Undervisning sker i Windowsmiljö.
Hårdvara
Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av
skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt på studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera sitt arbete utifrån rekommendationer i kurslitteraturen. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa en layout som är mer avancerad grafiskt och strukturmässigt för sin multimedia.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns på webbadress, www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte läsas i kombination med andra likvärdiga kurser
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Enochsson AnnBritt Internetsökningens didaktik Stockholm : Liber : 2007 : 150 s. : ISBN: 978-91-47-08407-4 Se Umeå UB:s söktjänst
När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia 1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. : ISBN: 91-646-2210-X Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Dunkels, Elza (2006). The Digatal Native as a STudent. Implications for Teacher Education? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1 2006 s 43-56. Umeå. Dunkels, Elza. (2005). Nätkulturer vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2 2005 s 41-49, Umeå. Elektroniskt publicerat material.