"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT och lärande I: Webbdesign och nätbaserat lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: ICT and Learning I: Web, Design and Net-based Learning

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6IT015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen består av två moment. Moment 1. Webbdesign - Webdesign - Produktion och publicering av webbsidor - Presentationsverktyg - Tillämpning av social software - blogg - Grunder i digital bildbehandling - Tillämpning av upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och källkritik vid användning och produktion av digitala medier i lärmiljöer - Genusaspekter på informations- och kommunikationsteknik (IKT) i lärandemiljöer - Forskning och teknikutveckling inom området - IKT och lärarandemiljöer Moment 2. Kommunikation - Communication - Tillämpning av social software - wiki, blogg - Grunder i digital ljudinspelning - Fortsättning i digital bildbehandling - IT-relaterade etikfrågor, genus, spel och digitala kulturer - Forskning och teknikutveckling inom området - IKT och lärarandemiljöer

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: Moment 1. Webbdesign - Webdesign - producera, tillämpa och beskriva grunderna i formgivning för webb - tillämpa och beskriva grunder i social software - blogg - tillämpa och beskriva grunder i digital bildbehandling - problematisera kring IT-relaterade etikfrågor och genus - beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personuppgifter - identifiera genusaspekter på IKT i lärandemiljöer - beskriva ny forskning och teknikutveckling - kunna beskriva hur undervisningen förändras när IKT används. Moment 2. Kommunikation - Communication - tillämpa och beskriva grunder i social software - wiki, blogg - tillämpa och beskriva digital bildbehandling och ljudinspelning - problematisera kring IT-relaterade etikfrågor, genus och digitala kulturer - beskriva och tillämpa regler gällande upphovsrätt och personuppgifter - identifiera genusaspekter på IKT i lärandemiljöer - beskriva ny forskning och teknikutveckling - kunna beskriva hur undervisningen förändras när IKT används.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och laborationer där kommunikation sker delvis via en webbaserad nätplattform. För nätburen kurs sker helt på distans via en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion, distribution av kursmaterial och föreläsningar. Utvärdering sker efter slutförd kurs. Programvaror Nedan listas typ av programvara du behöver för att kunna genomföra kursen: - Bildbehandlingsprogram, ex: Adobe Photoshop Elements eller PaintShop Pro - Program för att skapa webbsidor, ex: Macromedia Dreamweaver eller FrontPage - Program för att skapa ljud, ex: Audacity, Itunes - Program för text och presentation, ex: Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, FirstClass - Program för att läsa PDF, ex: Adobe Acrobat Reader Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator.

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt på studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera sitt arbete utifrån rekommendationer i kurslitteraturen. Vidare skall den studerande kunna redogöra för och tillämpa en layout som är mer avancerad grafiskt och strukturmässigt för sin multimedia - och webbproduktion. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns på webbadress: www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte läsas i kombination med andra likvärdiga kurser.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Enochsson AnnBritt
Internetsökningens didaktik
Stockholm : Liber : 2007 : 150 s. :
ISBN: 978-91-47-08407-4
Se Umeå UB:s söktjänst

När det gamla möter det nya : om skolan och den nya tekniken
Rask Stig Roland, Waldersten Cornelia
1. uppl. : Solna : Ekelund/Gleerups utbildning : 2006 : 95 s. :
ISBN: 91-646-2210-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Rasmusson Bengt
Att göra en hemsida
Ny, utök. uppl. : Örebro : Libris media data : 2002 : 181 s. :
http://www.libris.se/lmd/webb2003.htm z Övningar
ISBN: 91-88948-32-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur

Dunkels, Elza (2006). The Digatal Native as a STudent. Implications for Teacher Education? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1 2006 s 43-56. Umeå. Dunkels, Elza. (2005). Nätkulturer vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1-2 2005 s 41-49, Umeå. Elektroniskt publicerat material.