"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT-ämnen: IT-ämnenas didaktik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: ICT-Subjects: Education in ICT-subjects

Denna kursplan gäller: 2008-02-18 och tillsvidare

Kurskod: 6IT013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande kunskap och kompetens för undervisning i gymnasieskolans IT-ämnen genom att integrera det egna lärandet om IT och IT-relaterade ämnesområden med didaktiska frågeställningar. Kursen är indelad i två moment med följande innehåll: Kursinnehåll moment 1: - Kursplaner och andra styrdokument - Kursmaterial som t ex kurslitteratur - IT-lärarens praktik - IT-ämnenas didaktik - IT-ämnenas utveckling i gymnasieskolan - IT-ämnena i ett internationellt perspektiv Kursinnehåll moment 2: - grundläggande programvaror - informationssökning och –värdering på Internet - datasäkerhet och nätkulturer - lagstiftning och ergonomi- och miljöfrågor inom IT-området - persondatorer och nätverk - ämnesdidaktisk reflektion

Förväntade studieresultat

Moment 1. För godkänd kurs skall den studerande: - kunna tillämpa kursplaner och andra styrdokument samt exempel på kurslitteratur för gymnasieskolans IT-ämnen - kunna problematisera IT-lärarens praktik i förhållande till IT-ämnenas didaktik - kunna beskriva IT-ämnenas utveckling, både i ett nationellt och internationellt perspektiv samt att självständigt värdera möjliga framtida utvecklingsscenarier Moment 2. För godkänd kurs skall den studerande: - ha god personlig användarkompetens gällande grundläggande programvaror, informationssökning och –värdering på Internet - kunna förklara centrala funktioner hos persondatorer och nätverk - kunna beskriva lagstiftning och ergonomi- och miljöfrågor gällande IT-området. - problematisera frågeställningar inom datasäkerhet och barn och ungas nätkulturer - ha förmåga att självständigt värdera och kritiskt granska ämnesdidaktiska frågeställningar inom området IT-ämnen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och gruppdiskussioner och –övningar. Vissa är obligatoriska. I kursen ingår två veckor VFU (obligatoriskt), fördelat på en vecka per moment. Under kursen används en nätbaserat lärplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. PROGRAM- OCH HÅRDVARA Datorutrustning, videokonferens etc finns att tillgå i IML:s lokaler på Umeå universitet där det även finns tillgång till alla programvaror som behövs för att kunna genomföra kursen. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator med Internetanslutning. Nedan listas typ av programvara studenten behöver för att kunna genomföra kursen: - Program för text och presentation, ex: Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, FirstClass

Examination

Examinationen sker kontinuerligt genom skriftliga uppgifter, obligatoriska laborationer, deltagande i seminarier, föreläsningar och datorkonferenser samt VFU. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Vid betygssättning av hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. För betyget Väl Godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes reflekterande, jämförande och analyserande förmåga i inlämningsuppgifter och diskussioner. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångs¬registrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA. Kursen kan ingå som en specialisering eller del av en inriktning i lärarexamen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 8

Kurslitteratur

Dahland, G., Edlund, B., Holmberg, K.-Å., Nydahl, G., & Tärneberg, R. (1986). Datametodik - undervisning om och med datorer. Stockholm: Utbildningsradion, Liber Hermods. Herskin, B. (2001). IT-undervisning - med användaren i centrum. (P. Larson, Trans.). Lund: Studentlitteratur. Johansson, K.-Å., & Englund, B. (1987). Vad händer i datasalen? Teori och metod för forskning om undervisning i datasal. (No. Forskningsprojektet Datasamhälle, yrkesutbildning och folkbildning. Rapport nr 1.). Stockholm: Stockholms universitet. Pedagogiska institutionen. Kennewell, S., Parkinson, J., & Tanner, H. (Eds.). (2003). Learning to Teach ICT in the Secondary School. A Companion to School Experience. London: RoutledgeFalmer. Winter, H. A. (1987). Datakunskap - datautbildning (No. LiU-PEK-R-112). Linköping: Universitetet i Linköping. Institutionen för pedagogik och psykologi. Litteratur efter eget val med anknytning till ämnesval. Samling av läromedel för gymnasieskolans IT-ämnen. Dessutom ingår artiklar, kursplaner och andra styrdokument.