"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT, genus och lärande, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: ICT, Gender and Learning

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6IT011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19

Innehåll

Kursen innehåller följande - Grundläggande genusbegrepp och genusteori - Forskning om genus och IT inom lärmiljöer - Genusaspekter i olika IT-miljöer, t ex Internet, digital bildmiljö, programvaror, spel och medier - Pojkar och flickors hantering av datorer i förskola och skola - Strategier för utjämnade av könsskillnader i användandet av IT - Utformning och publicering av webbdokument, bildbehandling och informationssökning

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - Beskriva grunderna för genusbegrepp och genusteori - Identifiera och problematisera genusfrågor i samband med Informations- och kommunikationsteknik (IKT) inom lärmiljöer - Kritiskt granska och analysera genusperspektiv inom olika IT-miljöer -Beskriva grunderna i presentationsteknik med hjälp av IT -Identifiera forskningsområdet genus och IT.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och laborationer. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna ska ha tillgång till internetansluten dator. Datorutrustning, videokonferens etc. finns att tillgå vid närmaste lärcenter samt i IML:s lokaler vid Umeå universitet där det även finns tillgång till alla programvaror som behövs för att kunna genomföra kursen. Länk till översikt över lärcentra finns bl a på Nätuniversitetets webbsida (http://www.netuniversity.se/). PROGRAMVAROR Nedan listas typ av programvara du behöver för att kunna genomföra kursen: - Bildbehandlingsprogram, ex: Adobe Photoshop Elements eller PaintShop Pro - Program för att skapa webbsidor, ex: Macromedia Dreamweaver eller FrontPage - Program för att skapa multimedia, ex: PowerPoint, eller MultiMedia Lab - Program för text och presentation, ex: Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, FirstClass - Program för att läsa PDF, ex: Adobe Acrobat Reader

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala. Vid betygssättning på hel kurs används den tregradiga betygsskalan, Väl Godkänt, Godkänt eller Underkänt. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänt skall studenten i uppgifterna och projektarbetet, förutom uppfyllda kriterier för godkänt: - visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen. - i sitt resonemang insiktsfullt belyst olika problemområden både djupt och brett. - genomgående i uppgifterna medvetet och på ett problematiserande sätt kritiskt lyft upp och belyst genusperspektivet. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett finns på webbadress, www.umu.se/blankett/SA .

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Manlighet i fokus : en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola
Baagøe Nielsen Steen, Nordberg Marie, Öhman Margareta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 207 s. :
ISBN: 91-47-05214-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 46-94 och 122-161.

Berner Boel
Vem tillhör tekniken? : kunskap och kön i teknikens värld
Lund : Arkiv : 2003 : 309, [2] s. :
ISBN: 91-7924-158-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 2, 4, 6 och 7.

Ekenstam Claes
Rädd att falla : studier i manlighet.
Stockholm : Gidlund : 1998 : 390, [1]s. ; 24 cm :
ISBN: 91-7844-269-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 7-15 och 171-181.

Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :

Gens Ingemar
Från vagga till identitet : hur flickor blir kvinnor och pojkar blir män : [teorin bakom pedagogiken på förskolorna Björntomten och Tittmyran].
2. uppl. : Jönköping : Seminarium, 2002 (Oskarshamn : 86 s. :
ISBN: 91-88460-50-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Allt är möjligt : en handbok i mediekritik
Hedvall Eva-Lena, Leandersson Bert
1. uppl. : Göteborg : Allt är möjligt ; a Malmö : b Fören. för Sveriges tidskriftsverkstäder [distributör] : 1998 : 88 s. :
ISBN: 91-973396-1-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Lie Merete
He, she and IT revisited : new perspectives on gender in the information society
Oslo : Gyldendal akademisk : 2003 : 304 s. :
ISBN: 82-05-31550-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1,4 och 6.

Tusen svenska kvinnoår : svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid
Ohlander Ann-Sofie, Strömberg Ulla-Britt
2., [kompletterade och utök.] uppl. : Stockholm : Prisma : 2002 : 210, [1] s., [8] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-518-3928-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kaptiel 11.

Risman Barbara J
Gender as a social structure : theory wrestling with activism

Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 7-76.

Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Könsmönster i förändring? : en kunskapsöversikt om unga i skolan.
Öhrn Elisabet, Skolverket
101 s. :
ISBN: 91-89314-73-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig kurslitteratur

Nilsson, Lars-Erik. (2000). Pojken som nörd och flickan som användare tankar kring skolan, stereotypier, jämställdhet och IT. Delegation för IT i skolan. Genusmaskineriet, UR. (2004). Flickor, pojkar och pedagoger. Genusarbete i förskolan med exempel från Kajsa Wahlströms jämställdhetsprojekt i Gävle http://www.ur.se/wma_redirect.php?mapp=/mediebiblioteket/tv/300/&filnamn=8503182605_300_240x180.asf&titel=Flickor%2C+pojkar+och+pedagoger Genusmaskineriet, UR. (2004). Könsmakt i skolan. Skildrar genusfrågorna med fokus på högstadium och gymnasium http://www.ur.se/wma_redirect.php?mapp=/mediebiblioteket/tv/300/&filnamn=8503182606_300_240x180.asf&titel=K%F6nsmakt+i+skolan Vänje, Annika. (2003). Teknik och emancipation. Doing gender som interaktivt förändringsarbete. Kvinnovetenskaplig tidskrift Nr 1 2003, sid 82-91. Hellsten, IngaMaj. (2006). The Paradox of Inform@tion Technology in Primary Schools: E-learning is new but gender patterns are old! Routledge, part of the Taylor & Francis Group, Volume 50, Number 1 / February 2006, pp. 1-21.