Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
I kursen behandlas:
- IT-baserade verktyg för kunskapsprov
- Summativa och formativa kunskapsprov
- Didaktiska frågeställningar kring kunskapsprov och provkonstruktion
- Generella principer för konstruktion av olika typer av frågeformat
- Utvärdering av IT-stödda kunskapsprov i en utbildningskontext
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- använda IT-baserade verktyg som stöd vid examination
- göra motiverade val av summativa och formativa kunskapsprov i en utbildningskontext
- formulera didaktiska frågor kring IT-stödda kunskapsprov och provkonstruktion
- konstruera och designa IT-stödda kunskapsprov
- självständigt bedöma olika frågeformats för- och nackdelar
- kritiskt granska kunskapsprov i ett validitets- och reliabilitetsperspektiv.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i huvudsak i form av seminarier, gruppdiskussioner, individuella arbetsuppgifter, enskilt projektarbete och föreläsningar.
Under kursen används en Nätbaserad lärplattform för handledning, kommunikation och distribution av kursmaterial. Kursen erbjuds både som nätburen och campusförlagd.
Kursen omfattar tre obligatoriska moment: Teoretiska utgångspunkter för prov, Datorbaserade prov, Projektarbete.
Undervisningen sker i Windowsmiljö. Bredband t.ex. ADSL krävs för att kunna ta del av webbaserade föreläsningar och videokonferens i den nätbaserade kursen. För att kunna delta i videokonferens krävs webbkamera och headset.
För att kunna ta del av kurslitteratur och distribuerat material används fritt tillgänglig programvara som tex PDF-reader, webbläsare, och Flash-plug in. För att genomföra det enskilda projektarbetet används testprogramvaran Questionmark.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande i gruppdiskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter. Dessa bedöms med betygen Godkänt eller Underkänt. En projektrapport samt konstruktion och genomförande av ett webbaserat prov i en utbildningssituation bedöms med betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt.
Vid betygssättning på hela kursen används något av betygen Väl godkänt, Godkänt eller Underkänt. Helkursbetyg sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För helkursbetyget Väl godkänt erfordras Väl godkänt på projektarbetet.
För betyget Väl godkänt skall studenten i projektrapporten, förutom uppfyllda kriterier för godkänt, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp, termer och modeller som presenteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv utifrån sina svar och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära annan examinator.
Examinationen sker med hjälp av informations och kommunikationsteknik på distans från t.ex. hemmet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den examinerande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Gronlund Norman Assessment of Student Achievement Allyn & Bacon : 2005 : 240 s. : ISBN: 0-205-45727-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Wikström Christina Datorbaserade prov : egenskaper, möjligheter och begränsningar Umeå : Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar : 2005 : 41 s. :
Övrig kurslitteratur
Russel, M. , Goldberg, A. & O Connor, C., (2003). Computer-based testing and validity: a look back into the future. Assessment in Education, 10(3), 279-293. Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.